Gå til innhold

Juleforestillingen


Gjest tradisjonen

Anbefalte innlegg

Gjest tradisjonen

Hvordan er juleforestillingen til elevene deres?

Hos oss har elevene forestilling. Lite handler om julen. Det er greit nok. Men på juleforestillingen har de ikke noe juletre. Nissen kommer heller ikke Etter forestillingen kan en kjøpe kake og kaffe.

Da jeg var barn gledet vi oss veldig til desse juleforestillingene vi skulle ha. Etter forestillingene satte barn og foreldrene rundt langbord. Alle delte med hverandre mat som alle hadde med med mens noen serverte kaffe og brus. Det var seelvsagt et kjempestort juletre i gymsalen.. Vi gikk vi rundt juletreet en god stund. Til slutt kom nissen med godtepose til alle barna. Slik var det hvert år. Jeg syns det er trist at juleforestillingen i dag på skolen til minde barn handler så lite om jul slik som det nå er blitt. Hvordan er det på andre skoler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos begge våre skolebarn er juleforestillingen en ordentlig juleforestilling, der de har skuespill/fremføring av noe som har med julen å gjøre - enten i nissestil eller i forhold til juleevangeliet. Vi går som regel rundt juletreet også. Nisse med godtepose har vi ikke - men vi deler kaffe og kaker og prater med hverandre etter forestillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har det vært julesangaften og messe som avslutning en uke før jul. Ikke noe i klasserommet, tror jeg. Så har noen av foreldrene hatt avslutning hjemme og da har ikke jeg hatt mulighet til å komme inn så det aner jeg ikke hvordan har vært. Minstemann og jeg har ikke blitt bedt heller de fleste gangene og de gangene vi har vært bedt har jeg ringt og spurt og blitt "nektet adgang"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men på juleforestillingen har de ikke noe juletre. Nissen kommer heller ikke Etter forestillingen kan en kjøpe kake og kaffe.''

Hos oss var det heller ikke juletre eller julenisse nå før jul, men tror ingen savnet det.

Hos oss var det også kaker og kaffe etter forestillingen, men det var gratis (dugnad).

Forestillingen barna fremførte var sammensatt av ulike deler, og en av disse (hoveddelen) var basert på juleevangeliet. Jeg synes forestillingen hadde en fin balanse, og var glad den ikke bare viste til kristen julefeiring. Barna forbinder jo julen også med mye annet, og dessuten er det elever fra andre kulturer og religioner i klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har det vært julesangaften og messe som avslutning en uke før jul. Ikke noe i klasserommet, tror jeg. Så har noen av foreldrene hatt avslutning hjemme og da har ikke jeg hatt mulighet til å komme inn så det aner jeg ikke hvordan har vært. Minstemann og jeg har ikke blitt bedt heller de fleste gangene og de gangene vi har vært bedt har jeg ringt og spurt og blitt "nektet adgang"

Så kjipt gjort av dem! Blir helt forskrekket over å høre sånt, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vår skole

Barna mine går på steinerskolen. Der var det først avslutning i klassen, om kvelden, der klassen hadde skuespill (fra juleevangeliet) for foreldrene. Alle hadde med kaker til felles bespisning etterpå.

En uke senere hadde skolen felles avslutning, med oppvisninger fra hver klasse (eurytmi-dans), bl.a. noe fra juleevangeliet.

Ikke noe juletre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss har det vært julesangaften og messe som avslutning en uke før jul. Ikke noe i klasserommet, tror jeg. Så har noen av foreldrene hatt avslutning hjemme og da har ikke jeg hatt mulighet til å komme inn så det aner jeg ikke hvordan har vært. Minstemann og jeg har ikke blitt bedt heller de fleste gangene og de gangene vi har vært bedt har jeg ringt og spurt og blitt "nektet adgang"

''og de gangene vi har vært bedt har jeg ringt og spurt og blitt "nektet adgang"''

Huff, det var ikke hyggelig. Fordi arrangementet har vært på et lite rullestol-vennlig sted da, eller? Rart ingen kunne hjelpe dere å være med likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjipt gjort av dem! Blir helt forskrekket over å høre sånt, jeg.

Jeg skrev en skikkelig sur mail ved siste skoleavslutning de da gikk ut av barneskolen i sommer. Jeg klarte ikke å bli kjent med foreldrene engang fordi jeg så dem aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''og de gangene vi har vært bedt har jeg ringt og spurt og blitt "nektet adgang"''

Huff, det var ikke hyggelig. Fordi arrangementet har vært på et lite rullestol-vennlig sted da, eller? Rart ingen kunne hjelpe dere å være med likevel.

Damen var overhode ikke interessert enda de bodde i eget hus uten trapp, men de hadde sti ned til huset med trinn og jeg kunne ikke bruke gressplenen ved siden av. Jeg blir skikkelig forbannet inne i meg, men man kan ikke forandre folk man ikke kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er juletrefestene akkurat som du beskriver fra din barndom. Med opplesing av juleevangeliet, skuespill, gang rundt juletreet, kaffe og kaker, og til slutt kommer nissen med godteposer til barna.

Helt topp synes jeg. Synest det er helt greitt at disse festene fokuserer på julen og det kristne budskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hatt noen juleforestiiling på vår skole desverre. Vært kjekt å sett ungene ha en fremvisning men. De årene der foreldrekontakten har vært ivrig har vi samlet oss en kveld med enten spill-kveld, møttes for å spise kveldsmat eller lignende før jul. Synd det ikke er mer organisert ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men juleforestillingen er vel elevenes avslutning av høstterminen ikke en juletrefest?

Vi hadde skuespill og div. opptredener til jul og til sommeren på barneskolen husker jeg, men aldri juletregang og nisse - det hører juletrefestene til og de arrangeres jo i romjula og på nyåret her hos oss i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min barndom (80-tallet), og mine foreldres bardom, var det slik at det var juleforestilling / juleavslutning før juleferien, her var det ofte julespill med kristent innhold (Maria og Josef i stallen osv). Det var aldri nisse osv på disse.

Juletrefestene derimot, var et stykke ut i julen med gang rundt juletreet (mange runder og sanger..), julenisse med poser osv.

Og julen varte fra julaften klokken 17 og frem til 20. dag jul (13. januar) og hos noen helt til 20. januar også..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men juleforestillingen er vel elevenes avslutning av høstterminen ikke en juletrefest?

Vi hadde skuespill og div. opptredener til jul og til sommeren på barneskolen husker jeg, men aldri juletregang og nisse - det hører juletrefestene til og de arrangeres jo i romjula og på nyåret her hos oss i alle fall.

''Men juleforestillingen er vel elevenes avslutning av høstterminen ikke en juletrefest?''

Ja, verken i min tid eller nå for junior har elevavslutningen før jul vært å sammenligne med en juletrefest.

Juletrefestene har typisk vært på nyåret, og der er foreldre og eventuelle søsken deltakere på lik linje med skolebarna. det er gang rundt treet og nissen kommer, og man har typisk loddsalg, underholdning etc.

Mens på skoleavslutningene er foreldre og eventuelle søsken _tilskuere_ til en oppvisning som elevene har. Denne oppvisningen har noen ganger hatt et skikkelig gjennomført juletema - andre ganger har den hatt annet tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min barndom (80-tallet), og mine foreldres bardom, var det slik at det var juleforestilling / juleavslutning før juleferien, her var det ofte julespill med kristent innhold (Maria og Josef i stallen osv). Det var aldri nisse osv på disse.

Juletrefestene derimot, var et stykke ut i julen med gang rundt juletreet (mange runder og sanger..), julenisse med poser osv.

Og julen varte fra julaften klokken 17 og frem til 20. dag jul (13. januar) og hos noen helt til 20. januar også..)

Det var nok lettere å ha julespill med Maria og Josef på skolene før, ja. Jeg husker jeg var Maria på en juleavslutning på 70-tallet. :-) Men jeg har også vært bestemoren i Rødhette, så vi hadde tydeligvis ikke bare juleinnhold :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men juleforestillingen er vel elevenes avslutning av høstterminen ikke en juletrefest?

Vi hadde skuespill og div. opptredener til jul og til sommeren på barneskolen husker jeg, men aldri juletregang og nisse - det hører juletrefestene til og de arrangeres jo i romjula og på nyåret her hos oss i alle fall.

Slik er det hos oss også, akkurat som det var da jeg selv gikk på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men juleforestillingen er vel elevenes avslutning av høstterminen ikke en juletrefest?

Vi hadde skuespill og div. opptredener til jul og til sommeren på barneskolen husker jeg, men aldri juletregang og nisse - det hører juletrefestene til og de arrangeres jo i romjula og på nyåret her hos oss i alle fall.

Finnes det steder det er juletrefester lenger da. Minstemann har aldri vært, de to eldste var i en times tid i kirken da de var små, men der er det ikke mer.

Da jeg var liten så var det juletrefest på jobben til faren min og da jeg ble 13 så var det slutt for det var faren min som stelte i stand hvert år og da gadd ikke han mer og ingen gadd ta over.

Både jeg og de eldste hadde juletregang på skolen siste dagen, men det er vel i bunn og grunn ikke lovlig lenger. Tror ikke muslimene hadde blitt særlig happy da og siden de ofte er i flertall så blir slike ting borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det steder det er juletrefester lenger da. Minstemann har aldri vært, de to eldste var i en times tid i kirken da de var små, men der er det ikke mer.

Da jeg var liten så var det juletrefest på jobben til faren min og da jeg ble 13 så var det slutt for det var faren min som stelte i stand hvert år og da gadd ikke han mer og ingen gadd ta over.

Både jeg og de eldste hadde juletregang på skolen siste dagen, men det er vel i bunn og grunn ikke lovlig lenger. Tror ikke muslimene hadde blitt særlig happy da og siden de ofte er i flertall så blir slike ting borte.

Vi har fått innbydelse til to juletrefester nå på nyåret og her hos kjæresten arrangeres det opptil flere i romjula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det steder det er juletrefester lenger da. Minstemann har aldri vært, de to eldste var i en times tid i kirken da de var små, men der er det ikke mer.

Da jeg var liten så var det juletrefest på jobben til faren min og da jeg ble 13 så var det slutt for det var faren min som stelte i stand hvert år og da gadd ikke han mer og ingen gadd ta over.

Både jeg og de eldste hadde juletregang på skolen siste dagen, men det er vel i bunn og grunn ikke lovlig lenger. Tror ikke muslimene hadde blitt særlig happy da og siden de ofte er i flertall så blir slike ting borte.

Her har de hatt juletrefester til og med 5. trinn - tror de fortsatt har det. Og jobben min har juletrefest, men mange år siden vi var på det .-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det steder det er juletrefester lenger da. Minstemann har aldri vært, de to eldste var i en times tid i kirken da de var små, men der er det ikke mer.

Da jeg var liten så var det juletrefest på jobben til faren min og da jeg ble 13 så var det slutt for det var faren min som stelte i stand hvert år og da gadd ikke han mer og ingen gadd ta over.

Både jeg og de eldste hadde juletregang på skolen siste dagen, men det er vel i bunn og grunn ikke lovlig lenger. Tror ikke muslimene hadde blitt særlig happy da og siden de ofte er i flertall så blir slike ting borte.

Hos oss er det mange osm arrangerer juletrefester - ulike menigheter, barnehager og grendelag.

Vi skal trolig på to - den i kirka, og den i grendelaget der min far bor, på den gamle grendeskolen, kjempekoselig!

Da vi hadde barn i en annen barnehage, var det juletrefest med de også, og det var fryktelig masete - men de to andre er veldig koselige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...