Gå til innhold

I disse glade juletider..


Gjest Urolig kontaktlærer

Anbefalte innlegg

Gjest Urolig kontaktlærer

.. burde jeg vel fokusere på det lyse og lette, ikke på det som føles vanskelig, og som dessuten har med jobben å gjøre.

Jeg er faglærer og kontaktlærer på videregående. En av mine kjekke, velfungerende elever ble helt overraskende tatt for tyveri nå rett før jul. Da han ble avslørt leverte han tyvegodset tilbake. Han fortalte oss voksne at tyveriet var planlagt over lengre tid, og at det eneste han syns var dumt, var at han ble tatt, det hadde han ikke regnet med. Han syns ikke det han hadde gjort var så galt, og ga uttrykk for at han godt kunne gjøre det samme om igjen, hvis han var sikker på ikke å bli avslørt. Han virket helt kald og følelsesløs da han fortalte hva som hadde skjedd.

Dette skjedde noen dager før juleferien, og eleven kom ikke på skolen de siste dagene.

Det skjer stadige episoder på skolen, både med vold, tyveri og annet. Det er stadig noe å ordne opp i, og jeg synd det er trist og leit. Men allikevel pleier jeg ikke å ta det innover meg på samme måte som i denne saken.

Det er noe som ikke stemmer her. Eleven er en ressurssterk elev, med mange venner. Han er tillitsvalgt i klassen. Han har alltid framstått som en svært empatisk person, og har vist mye omsorg for andre. Han er den første til å stille opp for medelever som ikke har det så greit. Han er også alltid hyggelig og høflig ovenfor voksne. Som kontaktlærer har jeg hatt flere samtaler med han. Og han pleier å være veldig åpen og lett å prate med.

Hva har skjedd med gutten? Jeg føler en sterk uro ovenfor situasjonen, og jeg har eleven i tankene hele tiden, til tross for ferie og julehøytid?

Vet ikke helt hvorfor jeg skriver her, men håper vel kanskje at noen har erfaringer eller meninger som kan hjelpe meg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest basic only