Gå til innhold

gal?


Gjest Wakeup

Anbefalte innlegg

Jeg er utslitt hele tiden, orker ingenting. Jeg føler meg helt mørk. Jeg er redd alle, alle er skumle, jeg stoler ikke på noen. Det er slitsomt, jeg kan ikke åpne meg for noen, ingen bryr seg, eller skjønner nok. Jeg opplever ofte at jeg føler meg helt tom, og at stemmer diskuterer oppe i hodet mitt, mens det faktum at jeg sitter her, er helt urelevant og bare en illusjon. At jeg bare en en tilskuer, jeg klarer ikke få med meg hva de sier, de snakker alt for fort, konstant skravling. Hva hvis jeg er en helt annen, at kroppen min bare er der så jeg skal fremstå som en person. Jeg går gjennom dagene prøver å unngå så mange mennesker jeg kan, på skolen konsentrer jeg meg ikke, jeg klarer ikke følge med, det er så urelevant det lærerne snakker om. Jeg er sjenert, jeg har alltid vært det, trokket meg unna folk. Jeg tør ikke åpne døra, det er skremmende. Folk jeg ikke kjenner som skal snakke med meg. Jeg vet ikke hva de vil med meg, eller om de i det hele tatt har noe med meg å gjøre. Jeg kan føle at folk ser på meg, gjennom vinduene, prøver å lese tankene mine. Bare for å skremme livet ut av meg. Så de kan fortelle alle hva jeg tenker. hvordan kan jeg få hjelp med dette? Jeg vil ikke at foreldrene mine skal vite at jeg har det sånn, jeg vil ikke være den i familien med problemer. Jeg er 15, og jeg vil bli kvitt dette.. eller hverfall finne ut hva det er som fororsaker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå høres det ut som om du er en i din familie med problemer, og da er det mest fornuftige å snakke med dine foreldre om det. Du kan også oppsøke helsestasjon for ungdom , helsesøster på skolen eller fastlegen din. Men jeg synes det er svært viktig at du også involverer dine foreldre.

Ikke bruk tiden din på å være på nettet, og særlig er det viktig at du ikke driver og leser masse om ulike former for psykiske vansker. Løsningene på det du sliter med ligger i ditt hverdagsliv, og utenfor internett.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes at du skla snakke med fastlegen din like over nyttår. Skriv ut ditt innlegg og sarene og ta med til legen. Fastlegen bør henvise deg til en barna-og ungdomspsykiater som best kan legge opp en behandling for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du skla snakke med fastlegen din like over nyttår. Skriv ut ditt innlegg og sarene og ta med til legen. Fastlegen bør henvise deg til en barna-og ungdomspsykiater som best kan legge opp en behandling for deg.

Ikke for å være pessimistisk her, men hvor lang ventetid er det egentlig hos en barne og ungdomspsykiater? Hvor lang tid tror du at hun må vente på hjelp?

Har du en plan B her også, så hun kan få noe hjelp i mellomtiden?

Til Wakeup: jeg bare skummet over innlegget ditt. Hvis dine foreldre er villig til å hjelpe deg og å betale for det så tror jeg du kan komme til en psykiater rimelig kjapt. Kanskje det kunne vært lurt å ta noen samtaler med en psykiater uten avtale før du får plass hos en med normale takster? Eller kan det være en løsning å oppsøke en psykolog i mellomtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ikke for å være pessimistisk her, men hvor lang ventetid er det egentlig hos en barne og ungdomspsykiater? Hvor lang tid tror du at hun må vente på hjelp?

Har du en plan B her også, så hun kan få noe hjelp i mellomtiden?

Til Wakeup: jeg bare skummet over innlegget ditt. Hvis dine foreldre er villig til å hjelpe deg og å betale for det så tror jeg du kan komme til en psykiater rimelig kjapt. Kanskje det kunne vært lurt å ta noen samtaler med en psykiater uten avtale før du får plass hos en med normale takster? Eller kan det være en løsning å oppsøke en psykolog i mellomtiden?

Ventetidene varierer mye over landet, så jeg kan ikke si noe eksakt om ventetid.

Plan-B er at fastlegen gir små/moderate doser med antipsykotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du skla snakke med fastlegen din like over nyttår. Skriv ut ditt innlegg og sarene og ta med til legen. Fastlegen bør henvise deg til en barna-og ungdomspsykiater som best kan legge opp en behandling for deg.

men jeg klarer ikke at foreldrene mine får vite det.. de tar meg sikkert ikke seriøst, jeg har blitt så utolig flink til å skjule alle problemene mine. Jeg vil bare vite ca. hva det er som er galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...