Gå til innhold

Eventuell Diabetes

Anbefalte innlegg

Gjest offaffen

Har tatt alle mulige prøver, sukkerprøver, ryggmargsprøver, masse blodprøver, MR, Mange legebesøk og også hjerte og lungetester-(prøver).Svaret er alltid: Du er spesielt bra for alderen ( 64 år). Symptomer: Mye smerter i bena og underlivet, ja hele nedre halvdel av kroppen.Spesielt i liggende tilstand. Også i sittende og stående tilstand, da med intens "murring" i benene og i underlivet.Murringen varierer og av og til hele nedre del av kroppen, så er det bare det ene benet osv. osv.Spesielt mye smerter i høyre ben, og smertestedene varierer, nesten aldri på samme sted. Minst en gang på døgn får jeg skikkelige "tretthetsanfall", og da er det bare å legge seg ned og sove. Fastlegen har beordret vitamin B12, tar dette nå med Injeksjoner og tar daglig B-vitaminer. Har i 35 år brukt nerveberoligende medisiner, men har redusert slikt betydelig etter å ha blitt pensjonist. Jeg røyker og har Kols. Tåler alkohol mye dårligere, ca.halvparten. Tar litt blodtrykksmedisiner og trykket er da korrekt.Noe høyt sukker i blodet, ca.5,5. HVA ER GALT?????

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/340307-eventuell-diabetes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Holmen Berg, diabetessykepleier

Det er ikke sannsynlig at du har diabetes, ettersom prøvene du har tatt er negative og blodsukkeret er normalt. Hva som ellers muligens kan være galt har jeg dessverre ikke noe svar på. Håper du har god kontakt med din fastlege, så dere kan snakke grundig om din tilstand. Røykeslutt er alltid bra!! Nå som det nærmer seg nyttår, er det jo mange som setter en deadline for røykingen der. Du vil få et bedre 2010 som røykfri, spesielt når du har kols. Det finnes kurs og medisiner som kan hjelpe til i en overgangsfase. Lykke til!

Elisabeth

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/340307-eventuell-diabetes/#findComment-2872437
Del på andre sider

Fått sjekka ryggraden og respektive nerver med MR?

Jeg tenkte først mens jeg leste innlegget ditt at dette kan være noe nevrologisk - nerver som er irritert og derfor lager bråk med deg. Trøthetskuler kan man jo få av mangt, men jeg vil helle mot at det kanskje er vanlig ved kols.. Når man fr redusert oksygennivå i kroppen forestiller jeg meg at man blir trøtt og fort sliten. Når det gjelder røyking, så vet du jo alt om det. Det er ikke lett slutte, men det går an. Jeg skal imidlertid ikke preike moral til deg for jeg røykte selv i 14-15 år. Jeg ble redd da jeg merket ubehag i luftveiene, så jeg slutta atter å ha lest den berømmelige boka til Allen Carr... Du har kanskje prøvd den?

Men om det ikke er tatt opp, synes jeg du skal høre med fastlegen om dette er nevrologisk eller ortopedisk. Kanskje det er på sin plass med en henvisning til slike spesialister.

Diabetes skal du ikke være redd for. 5,5 er kanskje noe høyere enn snittet/boka, men det er ikke for høyt. Fastende blodsukker >7,1 er diagnosegrensa for diabetes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/340307-eventuell-diabetes/#findComment-2876818
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...