Gå til innhold

Vågar inte ta utskriven SSRI-medicin


Gjest Orolig

Anbefalte innlegg

Hej! Hoppas det är ok om jag ställer en fråga på svenska! Jag har en viktig fråga angående intag av SSRI-medicin. Från min läkare har jag fått utskrivet Sertralin Teva mot stark ångest, oro och viss nedstämdhet (INTE depression)! I bipacksedeln står det att man kan få ökad känsla för självmord vilket gör mig rädd (afraid) att börja ta dem. Mina föräldrar blir oroliga över att jag ska vara ensam med medicinen. Jag fick också utskrivet Atarax mot oro och ångest som läkaren vill att jag ska ta under insättning av Sertralin. Mina frågor är hur vanligt det är med starka känslor för självmord hos patienter som intar Sertralin Teva mot ångest och nedstämdhet och hur länge det brukar pågå? Kommer jag kunna arbeta efter 5 dagars medicinering? Läkaren har ordinerat 1 tablett varje morgon och jag undrar om jag kanske kan börja med en halv.Om biverkningarna blir mindre då? Kan enbart intag av Atarax hjälpa mig mot min ångest. Med vänlig hälsning en tjej på 26 år som inte vet vad hon ska göra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Noen få får øket forekomst av suicidaltanker ved oppstart med SSRI. Tanker er ikke farlige. Det er enda ikke påvist et eneste ekstra selvmord grunnet bruk av SSRI. I Sverige har en beregnet at bruk av SSRI sparer ca 200 selvmord i året.

Du bør begynne på den dosen legen har forordnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker første gangen jeg skulle begynne på SSRI medisin, jeg utsatte og utsatte i månedsvis... Når jeg endelig begynte å ta dem, merket jeg ingen bivirkninger, selv om jeg hadde gruet meg i måneder, bortsett fra nedsatt sexlyst da.

Selv om man skal følge legens anbefalning, må jeg innrømme att jeg tok halv dose den første uken. Angstfyllte mennesker kan bli veldig på vakt, og lure seg selv til å tro att ting som ikke har noe med medisinen å gjøre er bivirkninger.

Jeg merket overhodet ingen selvmordstanker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Noen få får øket forekomst av suicidaltanker ved oppstart med SSRI. Tanker er ikke farlige. Det er enda ikke påvist et eneste ekstra selvmord grunnet bruk av SSRI. I Sverige har en beregnet at bruk av SSRI sparer ca 200 selvmord i året.

Du bør begynne på den dosen legen har forordnet.

''Tanker er ikke farlige. Det er enda ikke påvist et eneste ekstra selvmord grunnet bruk av SSRI.''

Hvordan kan du si det så sikkert? Det er vel mange av dem som har tatt sitt eget liv som har gått på SSRI? Tenker man at disse hadde tatt livet sitt uansett? Hvordan kan man i så fall vite det med sikkerhet?

Går utifra at du henviser til forskning når du sier dette. Skulle veldig gjerne lest om det forskningsprosjektet for jeg forstår ikke hvordan man kan si noe sånt med sikkerhet. Har du en link vil jeg gjerne lese den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...