Gå til innhold

Hva er vanlig på foreldremøter i klassen?


Gjest med eller uten lærer

Anbefalte innlegg

Gjest innspill

Takk for svar. Dere har naturligvis rett.

Problemet er, at læreren til barna skriver utrolig mange skrivefeil. Da mener jeg utrolig mange, og elementære feil. Flere av oss er bekymret for at barna våre skal lære direkte feilskriving av læreren pga dette. Noen av oss lurer på om læreren har dysleksi, slik at det er grunnen, men det kan godt være at det ikke er det.

Så noen av oss har følt behov for å drøfte litt med de andre foreldrene i klassen, om hva vi bør foreta oss, eller ikke foreta oss i det hele tatt. Men jeg skjønner jo at da får vi heller ta det opp i et annet forum. På den annen side er det jo dumt å innkalle til et eget møte bare pga dette ene.

Noen synspunkter?

Jeg vet ikke om det er nødvendig med foreldremøte rundt dette. Selv ville jeg tatt kontakt med rektor, ev. inspektør og snakket med denne. Han eller hun er nok klar over problemet, men det er muligens lettere å forholde seg til å ta opp om en får direkte tilbakemeldinger. Så ville jeg oppfordret andre foreldre til å gjøre det samme. Jeg forstår det slik at du har snakket med andre som deler denne bekymringen. Hvis mange tar kontakt med rektor angående saken, er det muligens vel så virkningsfullt som at foreldregruppen "rotter seg sammen". Misforstå meg ikke på det siste, men jeg tenker at noen ganger er det sterke mennekser som drar med seg andre enten det er fullt berettiget eller ikke. Det kan ikke ses på den måten om flere av dere tar kontakt angående saken individuelt. Enten ved å be om møte, eller om noen synes det er vanskelig kan en faktisk gjøre det så enkelt som å skrive en mail vedrørende dette.

Selvfølgelig er det alvorlig hvis det står så skralt til med rettskrivingen til en lærer. Dysleksi eller ikke. En dyslektiker med respekt for seg selv og sin jobb ville nok brukt retteprogram i utstrakt grad. Med alle de hjelpemidlene som finnes i dag skal ikke det du beskriver være tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss endte det hele opp med at flere av elevene var sykemeldte fra den aktuelle lærerens timer, de som ikke var det hadde rektors velsignelse til å studere på egenhånd disse timene (!) og til slutt trommet vi sammen til et foreldremøte ang. saken, uten læreren til stede. For - tro meg! - denne læreren var det overhodet ikke mulig å snakke med.

Først da foreldrene begynte å rasle med sablene og nevnte ordene VG og tabloidpresse kastet skolen seg rundt og fikk fjernet læreren. Dette var på gymnasnivå og vi var en trivelig og helt vanlig klasse.

Jeg mener selvsagt ikke at det aldri er på sin plass med kritikk, og selvsagt finnes det lærere som aldri burde vært lærere.

Likevel synes jeg at et problem som dette, at læreren er dårlig i rettskriving, ikke er grunn god nok til å samle foreldrene i den aktuelle klassen for å diskutere problemet. Foreldrene kan da ikke få gjort noe med denne saken uansett. At foreldrene enkeltvis melder sin bekymring til rektor blir mer riktig , synes jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest med eller uten lærer

Hvilket fag underviser læreren i? Og hvilket alderstrinn dreier det seg om??

Men hvis dette er så alvorlig at dere vil ta det opp, så synes jeg dette er en sak for skolens ledelse.

Det er de som har ansvaret for å ansette kompetente folk, og som evt bør ta dette opp med læreren.

Læreren er helt ny, så det er nok lite trolig at rektor vet noe. Det er snakk om en 1.klasse, men læreren skal jo fortsette å ha klassen i årene framover. Forløpig lærer de jo bare bokstaver og enkle ord... Det gjelder en privat skole. Er sannelig ikke sikker på hvordan man skal gripe det an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...