Gå til innhold

Tvangsernæring ved depresjon


Gjest et spørsmål i julen

Anbefalte innlegg

Gjest et spørsmål i julen

For noen måneder siden ble jeg innlagt fordi jeg var så deprimert at jeg sluttet å spise og drikke. De første par dagene prøvde sykepleierne å tvinge i meg vann ved å holde glasset mot munnen min og helle. Da dette ikke fungerte og jeg ble mer dehydrert fikk jeg vann og næring intravenøst mot min vilje.

Hva skal til for at man blir tvangsernært? Er det lov til å tvansernære noen når de er frivillig innlagt? Hvorfor får noen intavenøs og andre sonde, hva avgjør dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva skal til for at man blir tvangsernært?

S: At en er så i mangel av væske/næring at en står i fare for å pådra seg alvorlig helseskade.

Er det lov til å tvansernære noen når de er frivillig innlagt?

S: Ja, i dette tilfellet. Her formoder en at dette var sykelig motivert. Ikke veloverveid som f.eks hos en kreftpasient som i relativt frisk periode bestemmer seg for at en ikke skal ha næring i sluttfasen.

Hvorfor får noen intavenøs og andre sonde, hva avgjør dette?

S: Det kan v'ære rent praktiske årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest da jeg hadde sonde/intravenøst

Hva skal til for at man blir tvangsernært?

S: At en er så i mangel av væske/næring at en står i fare for å pådra seg alvorlig helseskade.

Er det lov til å tvansernære noen når de er frivillig innlagt?

S: Ja, i dette tilfellet. Her formoder en at dette var sykelig motivert. Ikke veloverveid som f.eks hos en kreftpasient som i relativt frisk periode bestemmer seg for at en ikke skal ha næring i sluttfasen.

Hvorfor får noen intavenøs og andre sonde, hva avgjør dette?

S: Det kan v'ære rent praktiske årsaker.

Jeg hadde anoreksi for mange år siden. Ble tvangsinnlagt. Var først på somatisk for kroppen var så underernært på alt. Da var det først intravenøst rett i blodet før de begynte med sonde.

Forklaringen jeg fikk var at jeg var altfor underernært til at de kunne begynne rett på sonde. At sjokket ville bli for stort for kroppen. Men dette er mange år siden. Vet ikke hva det intravenøse var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest berre lurar78

Hva skal til for at man blir tvangsernært?

S: At en er så i mangel av væske/næring at en står i fare for å pådra seg alvorlig helseskade.

Er det lov til å tvansernære noen når de er frivillig innlagt?

S: Ja, i dette tilfellet. Her formoder en at dette var sykelig motivert. Ikke veloverveid som f.eks hos en kreftpasient som i relativt frisk periode bestemmer seg for at en ikke skal ha næring i sluttfasen.

Hvorfor får noen intavenøs og andre sonde, hva avgjør dette?

S: Det kan v'ære rent praktiske årsaker.

Kan en bli tvangsernært uten å være undervektig også? Jeg har rotet med mat i 3-4 år nå. Kan spise nesten normalt i et par måneder, før jeg får panikk og sulter meg de neste månede til jeg blir så slapp og utkjørt og så begynner å spise igjen. Har hele tide beveget meg fra øvre til nedre grense av normal BMI.

Nå har jeg ikke spist siden i forgårs mest fordi jeg er innesmødd, har tomt kjøleskap og ikke orker å måke veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest da jeg hadde sonde/intravenøst

Kan en bli tvangsernært uten å være undervektig også? Jeg har rotet med mat i 3-4 år nå. Kan spise nesten normalt i et par måneder, før jeg får panikk og sulter meg de neste månede til jeg blir så slapp og utkjørt og så begynner å spise igjen. Har hele tide beveget meg fra øvre til nedre grense av normal BMI.

Nå har jeg ikke spist siden i forgårs mest fordi jeg er innesmødd, har tomt kjøleskap og ikke orker å måke veien.

''Hva skal til for at man blir tvangsernært?

S: At en er så i mangel av væske/næring at en står i fare for å pådra seg alvorlig helseskade.

''

Slik jeg tolker NHD har ikke vekten noe å si for tvangsernæring.

Man kan være i fare for å pådra seg alvorlig helseskade selv om man ikke er undervektig. Det er ikke veldig mange dagene man overlever uten å ta til seg noen form for væske. Det er uenighet hvor lenge man kan gå uten væske, det er jo også individuelt. Du kan gå lenge uten mat, men ikke uten noen form for væske.

Har flere ganger vært vitne til at normalvektige personer har blitt tvangsernært, både via sonde og intravenøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest berre lurar 78

''Hva skal til for at man blir tvangsernært?

S: At en er så i mangel av væske/næring at en står i fare for å pådra seg alvorlig helseskade.

''

Slik jeg tolker NHD har ikke vekten noe å si for tvangsernæring.

Man kan være i fare for å pådra seg alvorlig helseskade selv om man ikke er undervektig. Det er ikke veldig mange dagene man overlever uten å ta til seg noen form for væske. Det er uenighet hvor lenge man kan gå uten væske, det er jo også individuelt. Du kan gå lenge uten mat, men ikke uten noen form for væske.

Har flere ganger vært vitne til at normalvektige personer har blitt tvangsernært, både via sonde og intravenøst.

Har vært innlagt i dårlige perioder og det er knalltøfft å skulle spise. Mange ganger tenker jeg det hadde vært enklere med en sonde, så slipper enn timer og dager med sterk angst, mot som svikter gang på gang og all grublingen. ... Men ikke å bli tvunget til det. Det var en gang en stakk noe mat mot munnen min, mens han ropte at jeg skulle spise. Han kunne like gjerne holdt en pistol mot tinningen min. Så skremmendes var det den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest et spørsmål i julen

Takk for svar til alle! :)

NHD: Jeg har ingen fysisk lidelse som kreft, så dette skyldtes depresjon og manglende vilje til å leve.

berre lurar78: Jeg er ikke undervektig. Likevel ble jeg tvangsernært. Så det virker som om det er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...