Gå til innhold

Er det så vanskelig å stoppe pilleutdeler? NHD


rose23

Anbefalte innlegg

I nabokommunen er alle jeg kjenner pille og alkoholmisbrukere og har den samme legen som blir kallet "pilledoktoren" på bygda.

Da jeg var hos han en gang for noen år siden var jeg svært deprimert og utbrent. Jeg fortalte han at jeg hadde begynt å tenke på selvmord. Hva skjer så... Han spør om jeg sover bra om natten. "Nja... kunne sovet bedre" forteller jeg. Dermed skriver han ut 100 imovaner og jeg takker ja med tanke på at jeg da har et våpen å ta livet av meg.

Han klaget til meg en annen gang at han var forbannet på fylkeslegen fordi han hadde fått kritikk for å ha skrevet ut for mye medisiner. Han mente han reddet liv ved å gjøre dette. Han er fremdeles lege i kommunen, og jeg fikk for noen dager sidenhakeslepp da en venninne jeg trodde jeg kjente godt fortalte at hun skulle på avrusning for pillemisbruk.

Er loven så slepphent med overivrige reseptskrivere? Jeg får ikke en eneste beroligende pillehos legen min, selv om jeg noen dager har så mye angst at jeg holder meg hjemme fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da bra noen leger tør skrive ut medisiner, som hvis brukt riktig er ett godt hjelpemiddel. Men det høres ut som om denne legen du nevner har gått for langt. Det beste hadde kanskje vært en mellomvei mellom dr. Streng og Dr.Pilleutdeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du høres mer sjalu ut enn bekymret på dine venners vegne, dessverre:(

Jeg kunne fint ha byttet lege om jeg var ute etter piller. Er bare sjokket over innrømmelsen fra venninnen min om at hun har vært pillemisbruker i 2-3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg kunne fint ha byttet lege om jeg var ute etter piller. Er bare sjokket over innrømmelsen fra venninnen min om at hun har vært pillemisbruker i 2-3 år.

Du skrev som om hele bygda var avhengige av den legen. Det synes jeg er stygt gjort, for det finnes ikke snev av sannhet i det.

Jeg blir sinna, når folk i ettertid anklager legen sin for å gi dem medisiner. Hvem ba om dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, det viser seg svært vanskelig. Det er som ellers i arbeidslivet - vernet av udugelige arbeidere er alt for sterkt.

Ellers vil jeg påpeke den enkeltes ansvar for ethvert misbruk. Det er for enkelt å skylde på andre, barndommen eller samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det viser seg svært vanskelig. Det er som ellers i arbeidslivet - vernet av udugelige arbeidere er alt for sterkt.

Ellers vil jeg påpeke den enkeltes ansvar for ethvert misbruk. Det er for enkelt å skylde på andre, barndommen eller samfunnet.

''Ellers vil jeg påpeke den enkeltes ansvar for ethvert misbruk. Det er for enkelt å skylde på andre, barndommen eller samfunnet.''

Synes det er frustrerende å se hvordan enkelte alltid finner noe utenfor dem selv å skylde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev som om hele bygda var avhengige av den legen. Det synes jeg er stygt gjort, for det finnes ikke snev av sannhet i det.

Jeg blir sinna, når folk i ettertid anklager legen sin for å gi dem medisiner. Hvem ba om dem?

De som ba om dem er AVHENGIGE og derfor er det ALLTID legens ansvar å si NEI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev som om hele bygda var avhengige av den legen. Det synes jeg er stygt gjort, for det finnes ikke snev av sannhet i det.

Jeg blir sinna, når folk i ettertid anklager legen sin for å gi dem medisiner. Hvem ba om dem?

''Jeg blir sinna, når folk i ettertid anklager legen sin for å gi dem medisiner. Hvem ba om dem?''

Ikke alle som går inn til en lege og kommer ut igjen med en resept på et eller annet, har bedt om piller.

En resept kan også være en lettvindt og rask løsning for legen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...