Gjest Mikkan Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Jeg har hatt en rekke operasjoner på grunn av sammenvoksninger og endometriose. Fikk fjernet livmor og en eggstokk som medførte at jeg kom i overgangsalderen allerede som 38-åring. Jeg fikk voldsomme hetetokter, noe som medførte at jeg startet på hormonbehandling(Progynova 1 mg). Min fastlege sier at jeg ikke bør gå på denne behandlingen over veldig lang tid. Er det slik at jeg vil være i overgangsalder frem til "normal" overgangsalder starter, dvs. ca. 10 år til? Er bekymret for at min hormonbehandling kan ha negativ virkning på endometroseplagene. Hva vil du anbefale? Finnes det andre hormonpreparater som er mere gunstig enn Progynova? Til slutt lurer jeg på dette med benskjørhet. Bør jeg være ekstra påpasselig på å få i meg kalsium, selv om jeg går på hormonbehandling? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340532-overgangsalder-hormonbehandling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Det kan ikke være stor diskusjon om at du bør bruke østrogen frem til naturlig overgangsalder, dvs. 50-52 år. Det er med hensyn til risiko for beinskjørhet og hjerte-karsykdommer som ses ved tidlig overgangsalder. Du bør også få tilstrekkelige mengde av D-vitamin og kalsium, men det gjelder alle kvinner. Ren østrogen - som du har fått - kan muligens aktivere rester av endometriose, men det vil du sannsynligvis ha merket. (jeg vet ikke hvor lenge det er siden du kom i overgangsalderen). Det beste hadde vært å bruke kombinasjon av østrogen og gestagen (for eksempel Activelle eller Livial) i stedet for ren østrogen. Overgangsalderen er den periode hvor kroppen venner seg til å være uten hormon, altså ikke din kronologiske alder. Hvis du stopper med østrogen ved ca 50 års alderen, vil du være likestillet med andre kvinner, sannsynligvis får hetetokter tilbake. Da må du som andre kvinner overveie å bruke østrogen eller ikke. Jeg vet ikke helt hva din fastlege mener med at du ikke bør bruke østrogen for lenge? Hvis det er pga risiko for brystkreft, så er det kun tilfelle hvis du bruker østrogen etter ’naturlig’ overgangsalder. Jeg foreslår derfor at du fortsetter med Progynova, evt bruker Activelle eller Livial hvis det er symptomer på at endometriosen er aktiv. Etter 50-52 år får du ta stilling til fortsatt hormonbruk, som andre kvinner gjør det. Var det uklart, så legg inn nytt spørsmål utenom betaling, men da kan det ta litt tid før det blir besvart. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340532-overgangsalder-hormonbehandling/#findComment-2875201 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.