Gå til innhold

våken og sover samtidig

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Hei, av og til sover jeg mens jeg alikevel er våken jeg merker alt rundt meg men klarer ikke å bevege meg selv om jeg prøver. Jeg blir bare liggende å riste og skrike uforstålig. Jeg får helt angst av det og er sliten i kroppen når jeg endelig klarer og våkne helt. Hva kommer det av? Hva kan jeg gjøre med det? og er det farlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34065-v%C3%A5ken-og-sover-samtidig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frøken Zopiclone

Synes det høres ut som en slags søvnparalyse (men jeg ingen Dr. og kan såleis ikke stille noe diagnoser!)

Har selv noe lignende. Er fryktelig ekkelt. Men heldigvis varer det ikke så kjempelenge hver gang.

Kopierer litt info fra NHD:

"Denne tilstanden kaller vi søvnparalyse. Vanligvis er det nok med en lett berøring fra noen andre for å avbryte tilstanden. Enkelte ganger kan den være kombinert med sykelig innsovning til de mest upassende tider og steder (narkolepsi) og den kan være kombinert med hallusinasjoner. Dette tyder på at det er en feil som har forbindelse med REM-søvnen som også andre har nevnt.

Søvnparalyse er ikke farlig og trenger vanligvis ikke behandling. Dersom det er svært plagsomt, kan man ha hjelp av enkelte antidepressiva av eldre generasjon - selv om det ikke er ingen psykisk lidelse. I så fall må medisinene brukes fast"

Hos meg funka det også med de nyere antidepressiva som jeg fikk mot depresjon, mista søvnparalysene som en slags bivirkning.

Mvh

Jeg hadde noe liknende da jeg var mindre. Husker jeg hadde det samme merkelige marerittet flere netter. En stund inni marerittet "voknet" jeg liksom og skjønte at jeg drømte (husket at jeg hadde drømt dette før). Jeg forsøkte så å vokne alt jeg kunne, og fikk litt panikk siden jeg ikke voknet med en gang... noen ganger "voknet" jeg inni en annen drøm igjen og måtte vekke meg selv enda en gang.

Jeg tror det marerittet forsvant etter at jeg overbeviste meg selv om at det ikke var noe å være redd for. Det er jo bare en drøm, det er ikke virkelig. Du kan ikke skade deg.

Våkne drømmer eller lucid/concious dreams som det kalles engelsk er faktisk vanlig og helt ufarlig. Det finnes mye stoff om dette på webben. Noen klarer og beherske våkne drømmer slik at de kan bevege seg fritt og gjøre hva som helst... tilogmed gjøre ting de ikke kan i virkeligheten (fly, hoppe høyt, osv osv). Nå er våkne drømmer faktisk noe jeg ønsker jeg får når jeg legger meg! :)

Men bottom line er: ikke være redd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...