Gå til innhold

Hva feiler meg egentlig?

Anbefalte innlegg

Gjest Vannmann 33

Hva feiler meg egentlig? Jeg er en ung kvinne på 33 år som nå i lang tid har slitt med helsa. Som lærer har jeg nå i snart 7 år arbeidet svært hardt, og jeg har aldri tatt hensyn til arbeidsmengde og kroppens signaler. Jeg lurer på om det nå er kroppen som sier fra at den har fått nok. Det er en uvant situasjon å ha kommet i, og jeg er både skremt, usikker og utslitt av dette. Noen av symptomene jeg har: Total utslitthet. Søvnmønsteret varierer. I ukedagene når jeg skal være på jobb, sover jeg dårlig. Er stresset og greier ikke å slappe av. I helgene og i ferier kan jeg sove " hele tiden", dvs. gjennomsnittlig 12 timer i døgnet. Når jeg våkner, føler jeg meg like utslitt og trøtt som før jeg sovnet. Videre greier jeg ikke å konsentrere meg og fokusere, utholdenheten er svært lav. Jeg orker lite, og jeg har de siste månedene fått en intens hodepine som gjør at jeg blir helt utslått. Andre symptomer som har kommet og gått i måneder, for ikke å si år, er muskel- og leddsmerter, svettetokter selv uten anstrengelse, svimmelhet, ømfiendtlighet for lys og høy lyd. I jobben min som lærer har disse symptomene nå gjort at min arbeidsevne er svært svekket. Det er et ork å skulle gå på jobb. Støynivået er høyt, det samme er stressnivået. Arbeidsoppgavene er intense, mange og krevende. I november måtte jeg gå til min fastlege. Jeg ble sykmeldt i 2 uker, men etter dette syntes legen at jeg måtte komme meg tilbake i jobb. Det ble til at jeg forsøkte å jobbe 50%. Det gikk dårlig. Jeg måtte være en del borte, selv utover sykmeldingen. Legen mente at jeg måtte finne meg en annen jobb, og at dette var årsaken til min helsetilstand. Det ble tatt massevis av blodprøver. De var i følge legen fine, men B12-nivået var litt lavt. Dog ikke lavt nok til at noen behandling var nødvendig. Her står jeg i dag. I morgen er det ny arbeidsuke etter 2 uker med juleferie. Jeg kjenner at kroppen ikke tåler belastningen det er å skulle gå i full jobb. Aner ikke hva jeg skal gjøre, og hvordan jeg skal få legen til å skjønne at dette er ikke noe jeg bare tuller med. Jeg har alltid arbeidet hardt, vært et "ja"-menneske, og det siste jeg vil er å være syk. Nå føler jeg meg virkelig i en håpløs situasjon. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/340690-hva-feiler-meg-egentlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Det du beskriver er ikke uvanlig for oss som jobber innen helse. Årsaken til dine plager kan være både fysiske (som lav vitamin B status) eller psykiske (stress eller utbrenthet). Som lærer lever du i en støyfull og slitsom hverdag, og det virker ikke som en kortvarig sykemelding eller ferier er nok tid til at du blir bedre. Av fysiske årsaker tenker vi ofte på lavt stoffskifte, bindevevssykdommer som f.eks. Sjøgrens syndrom eller ernæringsmangler som alle kan gi tretthet. Det er viktig å huske på at måling av B12 alene ikke alltid er nok til å påvise en mangel. Sjekk om legen også har målt folat, homocystein og MMA. Til sammen vil dette gi et bedre bilde av din vitamin B status og en mangel vil kunne gi mange av de symptomene du beskriver. Du kan også be om å bli henvist til en psykolog som ved ulike tester skal kunne vurdere sammen med deg om du lider av f.eks. kronisk stress, utbrenthet eller depresjon. Etter mitt syn skal man være forsiktig med såkalte "ekslusjonsdiagnoser", dvs at når man ikke finner noe fysisk, så må det være psykisk. Det er utviklet gode spørreskjemaer som kan hjelpe til å stille riktig diagnose.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...