Gå til innhold

Endetarmskløe

Anbefalte innlegg

i 2-3 mndr. har jeg vært plaget av kløe rundt endetarmsåpningen. Det begynte like etter en pencillinkur for lungebetennesle, så jeg trodde det var sopp. Forsøkte en soppkur (Canesten). Det hjalp en liten stund og så var plagene tilbake. prøvde enda en kur, med samme resultat. Bruker Seriproct salve. Denne hjelper godt så lenge jeg bruker den, men plagene er tilbake så snart jeg slutter. Har også veldig treg og skjelden skikkelig avføring. Virker som om hele systemet går tregt. Har forsøkt div. avføringsmidler (dupalav, prosan tab.let), men uten noe særlig virkning. Blir bare oppblåst.

Kan kløen og den trege avføringen ha en sammenheng? Tror ikke det er hemoroider.

Det virker som om kløen sitter utvendig, da jeg kun smører salve utvendig og det hjelper. Dette er plagsomt, er det noen som har noen råd for hva det kan være og hvordan jeg skal bli kvitt det? (jeg er 46 år og har kanskje begynt med overgangsalder)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34080-endetarmskl%C3%B8e/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Endetarmskløe er svært vanlig og har mange årsaker. Hemoroider, eksem, hudfliker, småmark og soppinfeksjoner rundt endetarmsåpningen samt stress er vanlige årsaker. Ofte vet vi ikke hvorfor det klør.

De aller fleste har nytte av følgende råd:

- Dusj deg nedentil morgen og kveld. Unngå parfymerte eller sterke såper.

- Det er bedre å vaske huden ren etter toalettbesøk enn å bruke toalettpapir. Våtserviett som brukes til babyer kan du prøve i stedet for vask. La huden lufttørke.

- Smør den deretter inn med en fet salve for eksempel Natusan. Det beskytter mot irriterende fuktighet. Salven vaskes av om kvelden med lunkent vann og medisinsk såpe. Et alternativ til salve er tørre bomullskompresser eller litt mykt toalettpapir.

- Tettsittende varme klær er uheldig.

- Bomullshansker om natten forhindrer ufrivillig kløe.

- Sterkt krydret mat, øl, vin, kaffe, melk eller frukt kan øke plagene.

- Fiberholdig kost som brød og grønnsaker eller kosttilskuddet Metamucil er bra hvis avføringen er treg eller løs.

-Om natten kan du i perioder bruke en kortisonsalve eller Eurax krem. Eurax og milde kortisonsalver selges på apoteket uten resept. Lokalbedøvende midler som Xylocain eller brannsalve, bør du unngå for du kan etterhvert bli allergisk mot dem.

- Lette røntgenstråler har også god virkning. Denne behandlingsformen tilbys ved enkelte røntgeninstitutter etter henvisning fra lege.

Jeg foreslår at du kontakter legen din for en samtale om kløen slik at du kan få stillet en sikker diagnose og få råd om hva som kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34080-endetarmskl%C3%B8e/#findComment-132106
Del på andre sider

• 1 år senere...

Endetarmskløe er svært vanlig og har mange årsaker. Hemoroider, eksem, hudfliker, småmark og soppinfeksjoner rundt endetarmsåpningen samt stress er vanlige årsaker. Ofte vet vi ikke hvorfor det klør.

De aller fleste har nytte av følgende råd:

- Dusj deg nedentil morgen og kveld. Unngå parfymerte eller sterke såper.

- Det er bedre å vaske huden ren etter toalettbesøk enn å bruke toalettpapir. Våtserviett som brukes til babyer kan du prøve i stedet for vask. La huden lufttørke.

- Smør den deretter inn med en fet salve for eksempel Natusan. Det beskytter mot irriterende fuktighet. Salven vaskes av om kvelden med lunkent vann og medisinsk såpe. Et alternativ til salve er tørre bomullskompresser eller litt mykt toalettpapir.

- Tettsittende varme klær er uheldig.

- Bomullshansker om natten forhindrer ufrivillig kløe.

- Sterkt krydret mat, øl, vin, kaffe, melk eller frukt kan øke plagene.

- Fiberholdig kost som brød og grønnsaker eller kosttilskuddet Metamucil er bra hvis avføringen er treg eller løs.

-Om natten kan du i perioder bruke en kortisonsalve eller Eurax krem. Eurax og milde kortisonsalver selges på apoteket uten resept. Lokalbedøvende midler som Xylocain eller brannsalve, bør du unngå for du kan etterhvert bli allergisk mot dem.

- Lette røntgenstråler har også god virkning. Denne behandlingsformen tilbys ved enkelte røntgeninstitutter etter henvisning fra lege.

Jeg foreslår at du kontakter legen din for en samtale om kløen slik at du kan få stillet en sikker diagnose og få råd om hva som kan hjelpe deg.

Vedr. å anbefale Eurax. Dersom det skulle vise seg at det er hemorider man har...og man smører på Eurax...da kan jeg, av erfaring, love noen svært interessante minutter hvor det kjennes ut som om hele tarmsystemet etser bort. Og dette er ikke tull. Jeg prøvde én gang - aldri mer!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34080-endetarmskl%C3%B8e/#findComment-700156
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...