Gå til innhold

keratin,cla

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)
Skrevet

hei

jeg trenger litt info om keratinpulver, og fettbrenningspiller som heter cla fuel.er dette farlig hva slags bivirkninger er det,

en venn av meg skal begynne med dette men han trenger info om dette.

vennlig hilsen bekymret kamerat.

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed
Skrevet

Er det keratin eller kreatin vennen din bruker? Hvis det er kreatin kan kanskje tidligere besvarte spørsmål være av interesse:

"Bedre kondisjon ?

Har du hørt om kreatin ? Vet du om man får bedre kondisjonen av det ? Er det noe du vil anbefale ?

Cellenes energidepoter består av ulike kreatinforbindelser. Det er derfor nærliggende å tenke at ekstra tilførsel av kreatin øker den fysiske yteevnen. For å finne ut av dette har man gjennomført flere forsøk. Man har studert både muskelstyrke og kondisjon. I enkelte undersøkelser har man funnet at forsøkspersonene får økt kraft, men ikke bedre utholdenhet. Virkningen var beskjeden og forusatte at man inntok store mengder kreatin. Andre forskere har ikke vært i stand til å påvise noen effekt av et slikt tilskudd. Stoffet selges helsekostforretninger som tabletter og pulver og de er ganske dyre. Ettersom effekten ser ut til å være meget liten, kan jeg ikke anbefale deg å bruke penger på kreatin"

Her er et spørsmål og svar om cla:

"CLA

Jeg har hørt om et produkt som kalles CLA. Vet du noe om dette ?

CLA er den engelske forkortelsen for konjugert linolsyre, en fettsyre som først og fremst forekommer i helmelk. I en rekke dyreforsøk har man sett at denne fettsyren forebygger brystkreft. Årsaken til den kreftforebyggende egenskapen er foreløpig ukjent.

Man har også oppdaget at dyr som fores med konjugert linolsyre sjeldnere blir rammet av sykdommer i hjertet og blodårer. Det skyldes sannsynligvis at CLA er en såkalt antioksydant og derved hindrer kolesterolet i å feste seg på innsiden av blodårene.

I andre undersøkelser har det vist seg at konjugert linolsyre reduserer kroppens fettinnhold. Enkelte spekulerer derfor i å selge CLA som et slankende kosttilskudd. Det er imidlertid viktig å understreke at de positive virkningene av CLA kun er påvist hos dyr, først og fremst mus, marsvin og høns."

Det kan ha tilkommet ny forskning om effekten av CLA og kreatin siden svarene ble skrevet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...