Gå til innhold

Uenighet vedr. dyr i bur og barn

Gjest Frie dyr
 Del

Anbefalte innlegg

Gjest Frie dyr

Jeg er imot å skaffe seg kjæledyr som må leve i bur. Derfor sa jeg meninga mi om den saken da 6-åringen min kom og spurte om å få kanin, fordi så mange hun kjenner har det.

Jeg forklarte henne at jeg ikke syns det er riktig at dyr skal stå i bur hele livet, og at hun får ta til takke med katten vi har.

6-åringen min pleier å leke med barna til ei venninne av meg. Disse har kanin. Nå kom venninna mi og var litt snurt på meg. Jenta mi hadde tydeligvis referert til barna hennes hva jeg hadde sagt om kaniner i bur, og barna hadde prata med mora si om det. Venninna mi tar det som kritikk av deres valg om å ha kanin i bur, og er ikke enig i min argumentasjon.

Hun syns videre at det er feil av meg å gi uttrykk for mine meninger om kaninhold til barnet mitt, for når ungene prater sammen om dette, kan ungene som har kaniner bli usikre på hva som er rett og få "skyldfølelse" fordi de har dyr i bur.

Jeg på min side mener at jeg må få si meninga mi og ønsker jo også å videreformidle mine holdninger til mitt barn. Det er jo ikke akkurat ondskapsfullt å synes synd på dyr i bur?

Hvem er dere enig med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest behøver ikke si alt man tenker

Jeg synes ikke du har gjort noe galt her.

men - i en del sammenhenger lar jeg være å si til barna mine hvorfor vi gjør som vi gjør i vår familie, nettopp fordi det vil kunne være vanskelig i deres møte med barn i familier som gjør ting annerledes.

Jeg synes feks at mine nevøer får alt for lite søvn, og at jeg mener de ville hatt det bedre hvis de fikk hjelp til å legge seg tidligere om kvelden. Når vi er sammen i hverdagene, merker mine barn at de må legge seg tidligere. Da sier jeg bare at "slik er det hos oss", ikke at "barn som legger seg senere blir trette og uopplagte og grinee om morgenen" osv (som jeg faktisk oppfatter at mine nevøer er).

Kommer jo an på barnas alder også, eldstemann hos oss har akkurat blitt 7, og hun ville nok ikke fortalt nabojenta grunnen til at vi ikke hadde kanin hvis vi var i samme situasjon som dere. Hun ville bare sagt at vi ikke skulle ha kanin.

Nabojenta derimot, ville helt sikkert sagt noe, hun sa til klassevenninens mor i dag tidlig at hun ikke synes noen skulle kjøres til skolen, det var forurensende og man hadde godt av å gå. Klassevenninnen ble kjørt i dag. Jeg er jo helt enig i at man skal tilstrebe å gå (vi går), men jeg ser at mange kan ha grunner for å ikke være lenge ute i kaldt vær (25 kuldergrader) . Barn kan lære å sile litt hva de sier så de ikke sårer noen unødig, en syvåring behøver ikke si alt hun tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

matildes mor

Du kan fint gi en kanin et godt liv i bur,ved å sørge for at buret er stort nok,at kaninen ikke går på nettingbunn og ikke minst ved å ta den ut og la den bruke litt energi på å hoppe rundt og være sosial med den :-)

Er jo forsåvidt ikke noe tilhenger av dyr i bur selv,men det er jo opp til oss å sørge for at dyra får et godt og fullverdig liv i bur om du velger ha dyr. Viss du ikke klarer det,så synes jeg at du skal glemme det. Dessverre er det mange der ute som absolutt ikke er skikket til å ha dyr,verken dyr i bur eller andre for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Jeg er i grunnen enig med deg. Spesielt ang kaniner.

Men det går også ann at et burdyr kan ha et godt liv. Men det krever jo mer av eier. Og det er langt i fra alle som tenker over at kaninen faktisk er et hoppedyr, de er sosiale og de elsker og grave. fks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fargeklatten

Kaniner har ikke vondt av å stå i bur hvis de taes ut av og til og lar dem få gå i bånd, eller løpe rundt i en inngjerdet plass i hagen. Det er jo helt normalt om sommeren , særlig med barn i hus som elsker å leke med kaninene og se dem bevege seg på bakken.

Noen tar jo også kaninen inn i huset noen timer for å la den snuse rundt før den må i bur igjen.

Det er forskjell på kjæledyr og event.rev og andre dyr som oppales i bur hele livet for å bøte med livet til å bli noens pels.

Nå snakker vi jo om normalt oppegående mennesker som har kjæledyr og som vil dem vel , ikke sant?

Synes det er verre med folk som reiser fra kattene sine når de skal på ferie og som egentlig håper at katten er "borte" når de kommer tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
 Del

• Opprett ny...