Gå til innhold

Generalisert angst eller fysisk sykdom?


Gjest Bekymret jente 123

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret jente 123

Hei. Jeg er ei jente på 17 år, som over en periode på 2 mnd. har slitt med litt forskjellige symptomer, og pga. dette har utviklet sterk helseangst. Historien er ganske omfattende, men skal prøve å fatte meg i korthet. Det begynte med at jeg spiste en nøtt (har moderat nøtteallergi). Alltid vært engstelig av meg, og tankene begynte å kverne; hva om jeg blir dårlig og ikke får puste? Akkurat dette skjedde, men slappet litt av og la meg. Neste dag var alt normalt, dro på jobb. Men så kom samme symptomer igjen på kvelden; pustebesvær og et strammende "belte" rundt mellogulvet. Endte på legevakta med et par beroliggende og beskjed om å dra til fastlege. Dro til fastlege et par dager senere, var da også blitt veldig slapp. Begynte å bekymre meg for alvorlig sykdom som kreft. Fastlege tok blodprøver, skjekket for allergier, infeksjoner, blodprosent osv. Et par dager senere fikk jeg svar; alle prøver var normale. Men plagene hadde ikke gitt seg, og jeg ble sendt til røntgen av lungene pga. pustebesværet. Alt så normalt ut, men legen på sykehuset sa at det kunne være en liten luftveisinfeksjon, ettersom min CRP var på 15, litt høyere enn normalt. Ble også skjekket for blodpropp. Men ukene gikk, plagene ble ikke bedre. Hadde som sagt følelsen av et stramt belte rundt mellomgulv, samt sviende smerter. Disse smertene varierte fra dag til dag, men var der hele tiden. Hadde ingen problemer med å sove. Etter hvert utviklet det seg til kvalme og en generell følelse av uvelhet. Hadde også problemer med fordøyelsen. Jeg mistet masse energi og gikk ned i vekt. Praktisk talt trålte nettet etter mine symptomer, og landet på magekreft. Etter en stund var jeg praktisk talt sikker i min sak på at jeg hadde magekreft, og følte nesten at jeg bare ventet på dommen. Dette endte altså på ultralyd abdomen, siden de ikke ville ta CT på en så ung jente grunnet stråling. Var helt utenfor rett før undersøkelsen, brakk meg og skalv over hele kroppen. Smertene i magen var ille. Men, ultralyd var normal. Alle organene så normale ut, og han skjekket fra helt øverst til nederst i magen. Fikk klar beskjed; du har ikke kreft, det kan du bare glemme! Ble glad for dette, men hadde hele tiden en følelse av uro i kroppen, som om dette ikke var over... Dagene gikk, plagene vedvarte. Ringte fastlege igjen (like før jul), men fikk ikke time før etter jul, og beskjed om å slappe av. Fikk resept på Nexium (for sur mage). Følte av mageplagene bedret seg i jula, selv om de ikke var helt borte. Fikk igjen litt mastlyst og energi. Håpet at ting ville bedre seg etter over 1 mnd. med plager og angst for sykdom. Men så begynte jeg å få nye plager; veldig stiv nakke, vonde og ømme skuldre, og veldig vondt i korsryggen. Dette utviklet seg så til hodepine, eller mer et "trykk" i hodet, med svimmelhet. Etter et par uker med dette, begynte jeg å bekymre meg for hjernesvulst eller andre farlige sykdommer. Plagene er moderate, dvs. at jeg klarer å utføre daglige gjøremål, men det er ubehagelig. Har også fått problemer med å sove, våkner flere ganger om natta, men ikke av store smerter. Heller en generell følelse av uvelhet/rastløshet og kvalme. Har snakket med fastlegen igjen, og fått henvisning til psykolog. Jeg skjønner selv at jeg lider av angst, men problemet er at jeg ikke klarer å slå meg til ro med at alt dette kun skyldes angsten. I løpet av de siste dagene har jeg også fått "synsforstyrrelser", mest på venstre øye. Plagene varierer fra time til time. Føles ut som et veldig lett slør kommer over øyet, eller at noe ligger "rundt" øyet og presser litt. Har lest at dette KAN være et symptom på hjernesvulst, og er bekymret. Leste også om ei jente som fikk lymfekreft, der debutsymptomene var sterk hodepine og påfølgende synsforstyrrelser. Hos henne ble ikke diagnosen stilt før etter 10 mnd. ut og inn av sykehus med diverse undersøkelser, og på tross av at jeg har tatt mange prøver, føler jeg meg usikker og redd. I natt bare gråt og gråt jeg, etter og ha lest historien om denne jenta. Ble utrolig kvalm og veldig urolig i hele kroppen, og ekstra oppmerksom på øyet. For å ramse opp mine symptomer: - Pustebesvær/stramt belte rundt mellomgulv. - Sviende smerter i mellomgulv og kvalme. - Angstanfall med sterk uro, tung pust og kvalme.** - Konstant følelse av uro i kroppen over en periode på 2. mnd, tenker på kreft stort sett hele dagen.** - Kvalme og vekttap, følelsen av at det var vanskelig å svelge. - Ømme muskler, stiv nakke og ømme skuldre spesielt + korsrygg.* - Trykkfølelse i hodet, lett til moderat i 2 uker.** - Følelsen av litt uklart syn på spesielt venstre øye.** - Lett til moderat kvalme.** De som det står stjerne bak er de jeg sliter med nå! To stjerner er de jeg sliter mest med. Dette ble nok et litt langt brev allikevel. Men det jeg virkelig trenger et konkret svar på, mens jeg venter på psykologhjelp og eventuelt angstdempende medisiner, er; Kan alle disse symptomene skyldes angst? I såfall, i hvilken sammenheng og hvorfor? Tror du det er noen grunn til å frykte hjernesvulst eller lymfekreft? Fastlege har lovt at hun kan bestille CT av hodet for meg, hvis jeg vil, men hun ville vente til jeg kom i gang med samtaler (vil ikke utsette meg for unødvendig stråling). Og hva med lymfekreft? Har lest at et av symptomene er økt nattesvetting, og i morges våknet jeg helt svett. Kan dette ha en sammenheng med angstanfallet jeg fikk før jeg la meg i går kveld? Har bare sover 4 timer sammenhengende i natt. Venter på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du høres ut som en typisk hypokonder, som er plaget sterkt med helseangst. Du søker sikkerhet, men absolutt sikkerhet er umulig, du må lære deg å leve med å tåle usikkerhet. Og en masse medisinske tester, hjelper deg nok ikke, da du bare blir enda mere fiksert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...