Gå til innhold

Trening og unnfangelse....


Gjest Sally 72

Anbefalte innlegg

Gjest Sally 72

Hei Mette:-) Jeg har sikkert spurt uttalige på nettsider etc. men føler jeg ikke får noe "ordentlig" svar - og kanskje det ikke er det heller... Men du vet kanskje litt mere om dette enn mange andre? Vi har 2 barn og ønsker så gjerne en til.... Har slitt med å bli gravide i mange år før disse guttene kom:-). Feilen er min manns sædkvalitet som ikke er tipp topp pga en gammel klamydiainfeksjon. Har fått hjelp av Dr. Purvis og forbedret kvaliteten noe - men ikke optimalt så det tar tid før det klaffer ). Jeg er 37 år. Uansett - spørsmålet er hvorvidt trening (jogging, sprett, hopp) under unnfangelse har noe å si for at egget skal kunne bli befruktet og feste seg? Jeg ser for meg at en "joggende" kropp kanskje ikke er det optimale hvis en sædcelle skal finne veg til egget, befrukte det og deretter feste seg? Siden vi sliter med å bli gravide - er jeg nødt til å spørre om dette. Man gjør jo alt:-). Vet at mange trener/jogger og blir gravide uten problem - men jeg ønsker å vite hva som er optimalt for oss. Har du noe svar på dette? Har man en større mulighet for befruktning hvis man tar det litt rolig i lutealfasen - eller spiller det ingen som helst rolle? Hva slags trening er i såfall best? Takker så meget:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Treningsfantast med barn

'' Uansett - spørsmålet er hvorvidt trening (jogging, sprett, hopp) under unnfangelse har noe å si for at egget skal kunne bli befruktet og feste seg?''

Med mindre du jogger MENS han kommer inni deg, så er det ingen fare. Den kjappeste sædcella finner sin vei uansett, det er ikke mange minutter den trenger på å rase oppover. Med mindre du jogger i Selve Øyeblikket, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Egget befruktes og fester seg uavhengig av mors fysiske aktivitet. Det er bare fysisk aktivitet i den grad at det stopper eggløsningen og dermed stopper menstruasjonene som har betydning. Jeg går fra at det ikke er tilfelle med deg? Så fortsett du med treningen. Tenk på de anstrengelser kvinner før i tiden har vært utsatt for og likevel fikk barn! Det som har betydning er dels din manns sæd og dels din alder. Med hensyn til det siste, så halveres fruktbarheten fra 25 til 35 år, det vil si at det tar dobbelt så lang tid å bli gravid, så det må tålmodighet til. Vet du at den fruktbare periode er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er to uker før neste menstruasjon? Samleie 2-3 ganger i den periode er optimalt. Dessverre har man liten mulighet for å bedre mannen sædkvalitet, men med ICSI-behandlingen kan det lykkes (en slags prøverørsbehandling hvor sædcellen settes rett inn i egget). Husk å spise folat, avstå fra å røke og drikke. Det skal nok lykkes med tiden. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Vilhabolleiovnen

Egget befruktes og fester seg uavhengig av mors fysiske aktivitet. Det er bare fysisk aktivitet i den grad at det stopper eggløsningen og dermed stopper menstruasjonene som har betydning. Jeg går fra at det ikke er tilfelle med deg? Så fortsett du med treningen. Tenk på de anstrengelser kvinner før i tiden har vært utsatt for og likevel fikk barn! Det som har betydning er dels din manns sæd og dels din alder. Med hensyn til det siste, så halveres fruktbarheten fra 25 til 35 år, det vil si at det tar dobbelt så lang tid å bli gravid, så det må tålmodighet til. Vet du at den fruktbare periode er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er to uker før neste menstruasjon? Samleie 2-3 ganger i den periode er optimalt. Dessverre har man liten mulighet for å bedre mannen sædkvalitet, men med ICSI-behandlingen kan det lykkes (en slags prøverørsbehandling hvor sædcellen settes rett inn i egget). Husk å spise folat, avstå fra å røke og drikke. Det skal nok lykkes med tiden. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Skjønte ikke dette helt, jeg. Du skriver at de fruktbare dagene er de seks dagene FØR eggløsning??? Da er det ihvertfall ikke rart at vi sliter med å bli gravide for vi har konsentrert oss om å ha sex når testen viser at jeg har eggløsning! Håper du skreiv feil her eller at jeg har misforstått noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hun har helt rett

Skjønte ikke dette helt, jeg. Du skriver at de fruktbare dagene er de seks dagene FØR eggløsning??? Da er det ihvertfall ikke rart at vi sliter med å bli gravide for vi har konsentrert oss om å ha sex når testen viser at jeg har eggløsning! Håper du skreiv feil her eller at jeg har misforstått noe. :)

Sædcellene kan leve flere dager inni kvinnen, og dermed "vente på" eggløsningen. Mens etter eggløsning har man ikke så mange timer på seg før den fruktbare perioden er over.

Så hvis man har prøvet en stund, og vil optimalisere sjansene, kan det være lurt at mannen ikke har utløsning (i kvinnen, eller "på egen hånd") i dagene før denne fruktbare perioden, for deretter ha samleie annenhver dag frem til og med eggløsningsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Mette Moen, Gynekolog

Skjønte ikke dette helt, jeg. Du skriver at de fruktbare dagene er de seks dagene FØR eggløsning??? Da er det ihvertfall ikke rart at vi sliter med å bli gravide for vi har konsentrert oss om å ha sex når testen viser at jeg har eggløsning! Håper du skreiv feil her eller at jeg har misforstått noe. :)

Ser først ditt spørsmål nå. Det ER dagene før og selve eggløsningsdagen som er de fruktbare, etter eggløsningen er det liten eller ingen sjanse. Lykke til. vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...