Gå til innhold

Nilje - ang nødmeldingstjeneste for døve

Anbefalte innlegg

Tråden ble forståelig nok slettet..... Føler allikevel for å svare på det du spurte om og fortelle hva som er status for nødmeldingstjenester for døve:

Jeg tror ikke man kan sende SMS til Peppes engang ;-)

Norges Døveforbund jobber mye med denne saken for tiden og den har fått noe dekning i media. Ting begynner nok å skje, men det tar så altfor lang tid..

Håper bare at jeg aldri vil oppleve å komme i en akuttsituasjon der jeg eller folk rundt meg trenger slik hjelp.

Nå er jeg såpass heldig at jeg har høreimplantat og dermed kan kommunisere i vanlig telefon, men jeg er ikke så sikker på om jeg hører så godt at jeg vil oppfatte i en krisesituasjon (krever mye konsentrasjon å oppfatte hva som blir sagt i tlf.).

Fortsetter under...

Håper det er ok at jeg bryter inn i tråden :-)

Ble bare så nysgjerrig da jeg leste dette - finnes det ingen alternativer for døve i en slik sammenheng? Hva gjør døve i en akutt situasjon?

Vi løper til naboen ;-)

Vi har teksttelefon der vi kan ringe nødsentralen, men dette fungerer dårlig i akuttsituasjoner. Man skal slå på telefonen, ha to hender frie, være hjemme i sitt eget hus der man har tilgang til teksttelefon f.eks.

Vi løper til naboen ;-)

Vi har teksttelefon der vi kan ringe nødsentralen, men dette fungerer dårlig i akuttsituasjoner. Man skal slå på telefonen, ha to hender frie, være hjemme i sitt eget hus der man har tilgang til teksttelefon f.eks.

*s*

Håper det blir et godt system over det. Men hvorfor ikke SMS? Det kan vel ikke være så vanskelig å få til - eller hur?

Så ikke tråden før nå. Nei, det er skummelt hvis det ikke finnes noen sms-tjeste for å ringe nødnummeret. Hva om jeg våknet med så sår hals at jeg ikke kunne bruke stemmen? Eller om jeg skadet lungen i en ulykke og ikke fikk frem et ord. Da hadde min eneste mulighet vært å varsle med sms.

Vi løper til naboen ;-)

Har du snakket med barna dine om hvordan de skal gå frem hvis dette noen gang skulle bli aktuelt? Jeg forsto det sånn at barna dine var hørende. Hvis noe skulle skje med deg eller mannen så må de kanskje ringe 113? Da får man håpe at de på sentralen ikke tolker "døve" som "døde", det kan bli veldig dramatisk

Annonse

Så ikke tråden før nå. Nei, det er skummelt hvis det ikke finnes noen sms-tjeste for å ringe nødnummeret. Hva om jeg våknet med så sår hals at jeg ikke kunne bruke stemmen? Eller om jeg skadet lungen i en ulykke og ikke fikk frem et ord. Da hadde min eneste mulighet vært å varsle med sms.

Det argumentet burde du sende ut til politikerne, så ville kanskje noe skjedd (og det ville kommet oss døve til gode også) ;-)

Har du snakket med barna dine om hvordan de skal gå frem hvis dette noen gang skulle bli aktuelt? Jeg forsto det sånn at barna dine var hørende. Hvis noe skulle skje med deg eller mannen så må de kanskje ringe 113? Da får man håpe at de på sentralen ikke tolker "døve" som "døde", det kan bli veldig dramatisk

Ja, vi har nødnumrene hengende ved telefonen, så de vet hva de skal gjøre. Vi prater godt talespråk begge to, men mannen min ville aldri hørt hva de sa i andre enden. Jeg ville hørt det, men måtte ha kobla til teknisk hjelpemiddel først (ikke akkurat det første man tenker på i en slik situasjon..).

Jeg har alltid sett for meg at dersom ingen sier noe i den andre enden så må de sende ut noen for å sjekke.

Tenk om jeg ligger godt gjemt under dyna med huset fullt av innbruddstyver og ikke tør lage en lyd!

Jeg har alltid sett for meg at dersom ingen sier noe i den andre enden så må de sende ut noen for å sjekke.

Tenk om jeg ligger godt gjemt under dyna med huset fullt av innbruddstyver og ikke tør lage en lyd!

jeg tror nok at kapasiteten hadde blitt sprengt om de skulle dra og sjekke for hver gang det ikke er noen i andre enden. Mange barn som tulleringer også, eller folk som ringer feil. Men det kommer kanskje an på hvor lenge stille det er i andre enden?

Det er vel også vanskelig å sende ut ambulanse uten å vite hva som venter dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...