Gå til innhold

Et glass rødvin?


MissHitch

Anbefalte innlegg

Skal på en middag med kollegaer i morgen, de vet ikke noe om min graviditet enda, og ønsker ikke å fortelle helt enda heller. Hvor skadelig er det med ETT glass rødvin?? Jeg har ikke drukket i det hele tatt siden jeg vart gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du drikker IKKE når du er gravid, hvis du ikke ønsker å fortelle andre om din graviditet må du finne på en annen unnskyldning (kjører?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Neppe veldig skadelig, men burde være unødvendig, særlig med den begrunnelsen.

Om du ikke vil si noe eller takke nei, kan du bare si ja takk til et glass og la det stå, evt. nippe til. Folk flest har nok med seg selv, og legger neppe merke til at du ikke tømmer glasset ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikkealkohol

For meg hører alkohol og graviditet IKKE sammen. Si du går på en antibiotikakur eller noe - da kan du ikke drikke.

Link til helsedirektoratets faktahefte i forhold til graviditet:

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00118/Gravid_118459a.pdf

Det er langt, men på side 38 står det:

''Bare alkoholfrie drikkevarer

Alt en gravid kvinne spiser og drikker

deler hun med babyen. Også alkohol.

For at barnet ditt skal få en best mulig

start i livet, bør det ikke utsettes

for alkohol.

Alkohol kan forstyrre

utviklingen og i verste fall føre til at

barnet blir født med skader.

Det ikke er mulig å oppgi hvor lite alkohol

som kan påvirke fosterets utvikling.

Derfor anbefaler Helsedirektoratet

at alle gravide kvinner unngår alkohol

gjennom hele svangerskapet. Ved å

kutte ut alkohol så lenge du er gravid,

fjerner du risikoen for slike skader.

Barnet får promille. Når du som er

gravid drikker alkohol, går alkoholen

ufortynnet gjennom morkaken og over

i barnets blodomløp. En del kommer

også over i fostervannet som fosteret

drikker. Barnet får dermed i seg mer

alkohol, og opprettholder promillen.

Etter hvert går alkoholen tilbake til mor

hvor den nedbrytes og skilles ut.

Hjernen er spesielt sårbar. Alle celler

og organer kan bli påvirket når fosteret

utsettes for alkohol. Hjernen er spesielt

sårbar fordi den utvikler seg gjennom

hele svangerskapet og fram til fødselen.

Selv små mengder alkohol kan forsinke

barnets mentale utvikling. Risikoen

øker hvis mor drikker mye og ofte.

Barn som blir utsatt for alkohol, kan

bli født for tidlig, få redusert vekst,

lærevansker, lavere intelligens eller

problemer med konsentrasjon og oppmerksomhet.''

Det står mer videre i heftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikkealkohol

Jeg hadde ikke gjort det. Trenger man en unnskyldning for ikke å drikke vin?

Jeg hadde trengt en unnskyldning siden jeg er veldig glad i vin og sier ikke nei takk til et glass vin eller to uten grunn. Har et ganske kontentalt forhold til alkohol, lite og ofte. Tar gjerne et glass på en ukedag også :)

Hadde jeg sagt nei takk uten noen begrunnelse hadde det vært det samme som å si jeg er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Jeg hadde ikke gjort det. Trenger man en unnskyldning for ikke å drikke vin?

Da hadde jeg trengt mange unnskyldninger etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slik er verden for mange

Jeg hadde ikke gjort det. Trenger man en unnskyldning for ikke å drikke vin?

Ja, hvis man vanligvis pleier å drikke alkohol når man er på slike sammenkomster, så vil man trenge en god grunn for å ikke å drikke, med mindre man skal innrømme at man er gravid.

Og desverre er det slik i veldig mange bedrifter, at har man blitt puttet i båsen "kommer (antageligvis) snart til å forsvinne ut i barselpermisjon" så er man uaktuell til nye spennende prosjekter og inngår ikke i planleggingen av fordelingen av ulike oppgaver. Det kan i visse miljøer være kroken på døren for innholdet i din stilling, hvis det blir kjent at du prøver å bli gravid. Jeg aborterte to ganger tildilig i svangerskapet før jeg fikk førstemann, og det var fordi jeg klarte å holde svangerskapene og prøvingen skjult på jobben, som gjorde at jeg hadde en ok jobb også i disse to årene før jeg kunne fortelle at jeg var godt og relativt trygt på vei med mitt første barn.

Og på min jobb foregår en del av det sosiale livet man forventes å ta del i (og som også er kjempehyggelig) i form av middager hvor det serveres vin. Og hvor de som vanligvis tar litt vin til maten, og er kvinne i fruktbar alder og plutselig skal ha eplemost, gjør at de fleste tenker sitt..

Så da kan det være greit at man må kjøre bil denne dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg hadde trengt en unnskyldning siden jeg er veldig glad i vin og sier ikke nei takk til et glass vin eller to uten grunn. Har et ganske kontentalt forhold til alkohol, lite og ofte. Tar gjerne et glass på en ukedag også :)

Hadde jeg sagt nei takk uten noen begrunnelse hadde det vært det samme som å si jeg er gravid.

''Hadde jeg sagt nei takk uten noen begrunnelse hadde det vært det samme som å si jeg er gravid.

''

Hehe, sånn hadde nok folk tenkt om meg også. Men som sagt legger nok folk mer merke til at man sier nei enn til at man ikke tømmer glasset sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, hvis man vanligvis pleier å drikke alkohol når man er på slike sammenkomster, så vil man trenge en god grunn for å ikke å drikke, med mindre man skal innrømme at man er gravid.

Og desverre er det slik i veldig mange bedrifter, at har man blitt puttet i båsen "kommer (antageligvis) snart til å forsvinne ut i barselpermisjon" så er man uaktuell til nye spennende prosjekter og inngår ikke i planleggingen av fordelingen av ulike oppgaver. Det kan i visse miljøer være kroken på døren for innholdet i din stilling, hvis det blir kjent at du prøver å bli gravid. Jeg aborterte to ganger tildilig i svangerskapet før jeg fikk førstemann, og det var fordi jeg klarte å holde svangerskapene og prøvingen skjult på jobben, som gjorde at jeg hadde en ok jobb også i disse to årene før jeg kunne fortelle at jeg var godt og relativt trygt på vei med mitt første barn.

Og på min jobb foregår en del av det sosiale livet man forventes å ta del i (og som også er kjempehyggelig) i form av middager hvor det serveres vin. Og hvor de som vanligvis tar litt vin til maten, og er kvinne i fruktbar alder og plutselig skal ha eplemost, gjør at de fleste tenker sitt..

Så da kan det være greit at man må kjøre bil denne dagen..

Godt innlegg, enig i det du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikkealkohol

''Hadde jeg sagt nei takk uten noen begrunnelse hadde det vært det samme som å si jeg er gravid.

''

Hehe, sånn hadde nok folk tenkt om meg også. Men som sagt legger nok folk mer merke til at man sier nei enn til at man ikke tømmer glasset sitt.

Ja, det er noe i det :) men man må være mange nok:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikkealkohol

Ja, hvis man vanligvis pleier å drikke alkohol når man er på slike sammenkomster, så vil man trenge en god grunn for å ikke å drikke, med mindre man skal innrømme at man er gravid.

Og desverre er det slik i veldig mange bedrifter, at har man blitt puttet i båsen "kommer (antageligvis) snart til å forsvinne ut i barselpermisjon" så er man uaktuell til nye spennende prosjekter og inngår ikke i planleggingen av fordelingen av ulike oppgaver. Det kan i visse miljøer være kroken på døren for innholdet i din stilling, hvis det blir kjent at du prøver å bli gravid. Jeg aborterte to ganger tildilig i svangerskapet før jeg fikk førstemann, og det var fordi jeg klarte å holde svangerskapene og prøvingen skjult på jobben, som gjorde at jeg hadde en ok jobb også i disse to årene før jeg kunne fortelle at jeg var godt og relativt trygt på vei med mitt første barn.

Og på min jobb foregår en del av det sosiale livet man forventes å ta del i (og som også er kjempehyggelig) i form av middager hvor det serveres vin. Og hvor de som vanligvis tar litt vin til maten, og er kvinne i fruktbar alder og plutselig skal ha eplemost, gjør at de fleste tenker sitt..

Så da kan det være greit at man må kjøre bil denne dagen..

Så sant, så sant - dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er svært viktig at de ikke mistenker noe, så tar du i mot ett glass vin og drikker det ikke (eventuelt tar tre slurker).

Selv har jeg drukket et kvart glass vin i graviditeten og har egentlig ganske dårlig samvittighet for det, så jeg hadde i alle fall ikke vurdert ett helt glass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig viser nyere forskning at tidlig i graviditeten, før fosteret er ferdig utviklet og har fungerende organer + ekstremt lav vekt, er det spesielt skadelig å drikke. Så om det er slik at du så vidt er på slutten av første trimester eller begynnelsen av andre, så hadde jeg i hvert fall holdt meg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Foster + alkhol - tja...

Siden man ikke _vet_ nøyaktig hvor mye alkohol som må til for å skade et foster, ville jeg ikke tatt sjansen.

Hvis det er alvorlig kritisk at dine kolleger vet om graviditeten selv om det er tidlig, så ta bilen. Kjører du kan ingen forvente at du skal drikke. Dikt opp en unnskyldning om å hente noen i løpet av natt/tidlig morgen, skyld på medisiner eller hva som helst.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk et shotglass ( :-) ) med rødvin i forbindelse med julebordet og kan ikke si jeg har dårlig samvittighet for det.

Allikevel ser jeg ikke poenget med å gjøre det bare fordi man ikke vil fortelle om graviditeten, da ville jeg heller funnet på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...