Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 31 år og har hatt forhøyede leververdier i ca.10 år, uten noen gang å fått svar på hvorfor.Har vært 3 ganger på ultralyd,resultatet var hver gang litt fett rundt leveren.Nå er det ømt og vondt i leverområdet og det kjennes ut som om det er en "ball" der.Mine verdier er GT-204, ASAT-37, ALAT-121. Vet du om dette er farlig og hva det kommer av?? Drikker ikke alkohol,men er overvektig.Vær så snill å gi meg et svar da jeg begynner å bli veldig redd nå!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34136-vil-gjerne-ha-et-svar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Overvekt kan forårsake høyere ALAT enn normalt. Gamma GT kan også øke ved økt innhold av fett i leveren. Dersom det ikke foreligger tegn til sykdom i lever, galleveier eller bukspyttkjertel ved ultralyd eller prøver man bruker til å påvise infeksjon i leveren, vil jeg tro at økningen kanskje har sammenheng med vektøkningen din.

Jeg kan imidlertid ikke gi deg en sikker vurdering av dette pr. brev og jeg anbefaler derfor at du snakker med legen din om han mener det foreligger en god forklaring på prøvesvarene og ømheten du har merket.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34136-vil-gjerne-ha-et-svar/#findComment-132309
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...