Gå til innhold

Hvorfor så ille med meldeplikt for kronisk syke?

Anbefalte innlegg

Ja, hvorfor er det egentlig det? Ser det popper opp facebookgrupper der de midlertidig uføre er i harnisk over dette og omtrent ser på det som en personlig fornærmelse at de skal måtte levere inn meldekort.

Det kan da ikke ta mange minutter å fylle ut et meldekort, og jeg innbiller meg at dette kan føre til at de som helst skal ut i jobb igjen etterhvert kanskje til og med kan ha godt av å ha denne lille kontakten med "moderskipet". At det ikke blir for bekvemt å være midlertidig trygdet og at de ikke fortrenger alle tanker om å komme i jobb igjen, for å si det med rene ord.

Fortsetter under...

• Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

15

• Bookworm

15

• SoriaMoria

6

• tusseline

5

Gjest Niccola

Jeg blir en av dem som må levere slike kort, og for meg er det forsåvidt greit - jeg stusser egentlig mest på hvilke motiver de har bak dette, og vhordan NAV skal håndtere mengdene med informasjon som kommer inn.

Når de ikke engang greier å gå gjennom en standard søknad på mindre enn 4-5 måneder, hvordan skal de greie å prosessere slike enorme mengder innnsendte data? Apropos data, IT-systemene deres er ikke akkurat tipp topp.

Og om man, som meg, er på en viss prosentandel rehabilietring, som det foreløpig heter, hvorfor er det ikke nok å forholde seg til denne prosenten? Tror de ikke jeg jobber den andelen jeg skal? i så fall ville jeg vel fått problemer med arbeidsplassen.

Konklusjon: det virker som en mistenkeliggjøring, en kontrollering. Overvåking.

hidi, the scorpion

''Ja, hvorfor er det egentlig det? Ser det popper opp facebookgrupper der de midlertidig uføre er i harnisk over dette og omtrent ser på det som en personlig fornærmelse at de skal måtte levere inn meldekort.''

Jeg skriker ikke pga meldekort, og tar det definitivt ikke som en personlig fornærmelse;) Men har man vært igjennom alt hva NAV kan tilby, for min del nå i16 år, så blir det litt rart å skulle utvise ny aktivitet, som jeg allerede har avklart at jeg ikke kan utføre...!

Ikke skrek eller klaget jeg, men møtte NAV med åpent sinn, og de anbefalte meg å søke varig ufør.

Alle endringer skaper frustrasjon og engstelse, om det gjelder arbeidere eller syke mennesker. Og er man syk fra før, så kan disse endringene medføre en forverret situasjon. Mest av alt søker vi mennesker trygghet, ikke sant;)

hidi, the scorpion

For mange handler dette om at de som er midlertidig uføre ikke lenger kan tjene penger uten at det blir trekk i trygda. DET oppleves visst som krenkende.

''DET oppleves visst som krenkende.''

Hadde jeg kunne arbeidet èn dag i uken, så hadde penger vært mitt minste problem... Tror du alle mennesker, som ikke kan arbeide er potensielle kriminelle?

Gjest Rehabpenger

''DET oppleves visst som krenkende.''

Hadde jeg kunne arbeidet èn dag i uken, så hadde penger vært mitt minste problem... Tror du alle mennesker, som ikke kan arbeide er potensielle kriminelle?

Hvordan i all verden kunne du komme på å stille det spørsmålet ut fra mitt svar????

Annonse

Gjest Rehabpenger

''Ja, hvorfor er det egentlig det? Ser det popper opp facebookgrupper der de midlertidig uføre er i harnisk over dette og omtrent ser på det som en personlig fornærmelse at de skal måtte levere inn meldekort.''

Jeg skriker ikke pga meldekort, og tar det definitivt ikke som en personlig fornærmelse;) Men har man vært igjennom alt hva NAV kan tilby, for min del nå i16 år, så blir det litt rart å skulle utvise ny aktivitet, som jeg allerede har avklart at jeg ikke kan utføre...!

Ikke skrek eller klaget jeg, men møtte NAV med åpent sinn, og de anbefalte meg å søke varig ufør.

Alle endringer skaper frustrasjon og engstelse, om det gjelder arbeidere eller syke mennesker. Og er man syk fra før, så kan disse endringene medføre en forverret situasjon. Mest av alt søker vi mennesker trygghet, ikke sant;)

Det blir vel ingen endringer for varig uføre?

hidi, the scorpion

Hvordan i all verden kunne du komme på å stille det spørsmålet ut fra mitt svar????

''Hvordan i all verden kunne du komme på å stille det spørsmålet ut fra mitt svar????''

Fordi du insunierer at mennesker på midlertidig uføre, jobber på siden uten å gå ned i trygd, men nå mister de den fordelen, likssom...

Etter mitt syn:

Fordi de som har fått innvilget tidsbegrenset uførestønad har fått det på bakgrunn av at de i overskuelig fremtid er helt ute av stand til å jobbe.

En vedtak (som tidsbegrenset ufør, TU) med f.eks 2 års varighet, har den effekten at man får en "pause" fra papirmølla, og trygghet for at jo - pengene kommer neste måned også.

Med meldekortsystemet forsvinner denne roen og tryggheten - man må sende inn meldekortet hver 14. dag - og blir man én dag forsinket, ja så opphører betalingen for en periode. Foe en del på TU vil dette skape en utrygghet/ engstelse.

Hva er poenget med at denne gruppen skal måtte melde fra hver 14 dag at de fortsatt er ute av stand til å arbeide, når både leger og NAV allerede har konlkludert med at det i alle fall ikke er helse til å jobbe f.eks de neste to år?

Gjest forrringa

Etter mitt syn:

Fordi de som har fått innvilget tidsbegrenset uførestønad har fått det på bakgrunn av at de i overskuelig fremtid er helt ute av stand til å jobbe.

En vedtak (som tidsbegrenset ufør, TU) med f.eks 2 års varighet, har den effekten at man får en "pause" fra papirmølla, og trygghet for at jo - pengene kommer neste måned også.

Med meldekortsystemet forsvinner denne roen og tryggheten - man må sende inn meldekortet hver 14. dag - og blir man én dag forsinket, ja så opphører betalingen for en periode. Foe en del på TU vil dette skape en utrygghet/ engstelse.

Hva er poenget med at denne gruppen skal måtte melde fra hver 14 dag at de fortsatt er ute av stand til å arbeide, når både leger og NAV allerede har konlkludert med at det i alle fall ikke er helse til å jobbe f.eks de neste to år?

Du har ganske mange dager på deg på å sende de meldekortene, og jeg har aldri opplevd å bli trukket i utbetalingen fordi om jeg ikke sender inn på nøyaktig dato.

hidi, the scorpion

Etter mitt syn:

Du tok det på kornet tusen ganger bedre enn hva jeg gjorde:))

Gjest emmelena

Enig med deg. Syns mange setter seg i unødvendig offer-status ved å klikke over det å måtte sende inn meldekort.

Det er ofte ganske tilfeldig om du blir innvilget rehabiliteringspenger, attføring eller midlertidig uføretrygd. Personer i helt samme situasjon, diagnose og uførhet kan være at en har sendt meldekort i flere år, mens en har sluppet fordi den tilfeldigvis har midlertidlig uføretrygd. Men f.eks studerer litt likevel.

Er mere rettferdig at alle får arbeidsavklaringspenger.

Og man har ganske mange dager på seg for å sende inn meldekortene, og jeg har aldri opplevd å ikke få utbetalingen min fordi om jeg er litt sendt ute.

Enig med deg. Syns mange setter seg i unødvendig offer-status ved å klikke over det å måtte sende inn meldekort.

Det er ofte ganske tilfeldig om du blir innvilget rehabiliteringspenger, attføring eller midlertidig uføretrygd. Personer i helt samme situasjon, diagnose og uførhet kan være at en har sendt meldekort i flere år, mens en har sluppet fordi den tilfeldigvis har midlertidlig uføretrygd. Men f.eks studerer litt likevel.

Er mere rettferdig at alle får arbeidsavklaringspenger.

Og man har ganske mange dager på seg for å sende inn meldekortene, og jeg har aldri opplevd å ikke få utbetalingen min fordi om jeg er litt sendt ute.

''Syns mange setter seg i unødvendig offer-status ved å klikke over det å måtte sende inn meldekort. ''

Enig.

Annonse

Gjest kinelle

Etter mitt syn:

Kunne ikke vært mer enig SoriaMoria

Gjest Rehabpenger

''Hvordan i all verden kunne du komme på å stille det spørsmålet ut fra mitt svar????''

Fordi du insunierer at mennesker på midlertidig uføre, jobber på siden uten å gå ned i trygd, men nå mister de den fordelen, likssom...

''Fordi du insunierer at mennesker på midlertidig uføre, jobber på siden uten å gå ned i trygd, men nå mister de den fordelen, likssom...''

Eh.. ja, de gjør jo det, og jeg insinuerer ikke, jeg _vet_ at dette plager mange, siden jeg har snakket med folk som er midlertidig uføre og sier det like ut.

Og igjen: Hvordan i all verden greide du å komme på den spørsmålsstillingen ut fra mitt utsagn?

Gjest Rehabpenger

Etter mitt syn:

''Hva er poenget med at denne gruppen skal måtte melde fra hver 14 dag at de fortsatt er ute av stand til å arbeide,''

Fordi svært mange på TU er i stand til å arbeide, i noen grad. Og det gjør mange i dag, og har ekstrainntekt som ikke blir registrert noe sted.

Gjest høstløv

''Hva er poenget med at denne gruppen skal måtte melde fra hver 14 dag at de fortsatt er ute av stand til å arbeide,''

Fordi svært mange på TU er i stand til å arbeide, i noen grad. Og det gjør mange i dag, og har ekstrainntekt som ikke blir registrert noe sted.

Det er helt legitimt å ha inntekt på inntil 1G, hvis du har hatt 100% TU i mer enn ett år.

Det blir vel ingen endringer for varig uføre?

Jeg har da virkelig sendt inn kort på vanlig ufør tidligere fordi jeg gikk på kurs i NAVs regi. Kan ikke huske jeg tok det noe fornærmende opp og ikke ble jeg trukket noe selv om jeg glemte å sende inn kortet eller sendte det inn forseint.

hidi, the scorpion

''Fordi du insunierer at mennesker på midlertidig uføre, jobber på siden uten å gå ned i trygd, men nå mister de den fordelen, likssom...''

Eh.. ja, de gjør jo det, og jeg insinuerer ikke, jeg _vet_ at dette plager mange, siden jeg har snakket med folk som er midlertidig uføre og sier det like ut.

Og igjen: Hvordan i all verden greide du å komme på den spørsmålsstillingen ut fra mitt utsagn?

''Og igjen: Hvordan i all verden greide du å komme på den spørsmålsstillingen ut fra mitt utsagn?''

Les ditt eget innlegg igjen, hvis du fremdeles ikke skjonner det, så les premissene dine...

Gjest Rehabpenger

Det er helt legitimt å ha inntekt på inntil 1G, hvis du har hatt 100% TU i mer enn ett år.

Ja, slik det er nå er det det, men med det nye systemet blir det fratrekk i trygden når man jobber.

De som har rehabilitering eller attføring har ikke hatt noen mulighet til å jobbe slik de på TU har, så dette blir likt fra 1. mars. TU får en noe høyere sats i forhold til dagens sats.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...