Gå til innhold

Hvorfor så ille med meldeplikt for kronisk syke?

Anbefalte innlegg

Gjest Rehabpenger

''Og igjen: Hvordan i all verden greide du å komme på den spørsmålsstillingen ut fra mitt utsagn?''

Les ditt eget innlegg igjen, hvis du fremdeles ikke skjonner det, så les premissene dine...

Her er svaret mitt til trådstarter:

''For mange handler dette om at de som er midlertidig uføre ikke lenger kan tjene penger uten at det blir trekk i trygda. DET oppleves visst som krenkende.''

Jeg insinuerer absolutt ingenting i svaret mitt, jeg sier det som det er. Det er et faktum.

Fortsetter under...

• Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

15

• Bookworm

15

• SoriaMoria

6

• tusseline

5

Gjest høstløv

Ja, slik det er nå er det det, men med det nye systemet blir det fratrekk i trygden når man jobber.

De som har rehabilitering eller attføring har ikke hatt noen mulighet til å jobbe slik de på TU har, så dette blir likt fra 1. mars. TU får en noe høyere sats i forhold til dagens sats.

Sitat: "TU får en noe høyere sats i forhold til dagens sats."

TU vil bli justert litt fordi det ikke lengre vil ha du krav på særfradrag for alder og uførhet.

http://www.nav.no/217387.cms

hidi, the scorpion

Her er svaret mitt til trådstarter:

''For mange handler dette om at de som er midlertidig uføre ikke lenger kan tjene penger uten at det blir trekk i trygda. DET oppleves visst som krenkende.''

Jeg insinuerer absolutt ingenting i svaret mitt, jeg sier det som det er. Det er et faktum.

''Jeg insinuerer absolutt ingenting i svaret mitt, jeg sier det som det er. Det er et faktum.''

Enda verre:( Kjenner du personlig alle TU mottagere i Norge?

Ikke...?

Du vet ikke forskjell på insuniasjon og fakta om det beit deg i raua;)

hidi, the scorpion

TU vil bli justert litt fordi det ikke lengre vil ha du krav på særfradrag for alder og uførhet.

''TU vil bli justert litt fordi det ikke lengre vil ha du krav på særfradrag for alder og uførhet.''

Forklar!;)))

Gjest balansekunstneren

jeg skjønner heller ikke det. Jeg har internett og sender meldekort elektronisk. Tar ikke mange minuttene det. Når jeg jobbet så måtte jeg huske hvilke dager jeg jobbet, og timeantallet. Men det var jo ikke noe stort problem det.

Gjest Rehabpenger

Ja, noe faller bort, men de får høyere sats.

Annonse

Gjest Rehabpenger

''Jeg insinuerer absolutt ingenting i svaret mitt, jeg sier det som det er. Det er et faktum.''

Enda verre:( Kjenner du personlig alle TU mottagere i Norge?

Ikke...?

Du vet ikke forskjell på insuniasjon og fakta om det beit deg i raua;)

Kan du ikke å lese, eller? Jeg har ikke noe sted skrevet "alle", jeg har skrevet "mange".

Vet du egentlig hva insinuere betyr?

hidi, the scorpion

Kan du ikke å lese, eller? Jeg har ikke noe sted skrevet "alle", jeg har skrevet "mange".

Vet du egentlig hva insinuere betyr?

''Kan du ikke å lese, eller? Jeg har ikke noe sted skrevet "alle", jeg har skrevet "mange".''

Hvis du kjenner mange "lovbrytere", så er du pålagt å melde det til politiet ellers er du å regne som medsammensvoren!

Gjest Rehabpenger

''Kan du ikke å lese, eller? Jeg har ikke noe sted skrevet "alle", jeg har skrevet "mange".''

Hvis du kjenner mange "lovbrytere", så er du pålagt å melde det til politiet ellers er du å regne som medsammensvoren!

Tullebukk! Det er da ikke ulovlig å tjene penger som TU i dag, er du helt blåst eller?!

Du kan da virkelig ikke ha fått med deg verken hva trådstarter spurte om, eller hva jeg har svart. Herlighet.

hidi, the scorpion

Tullebukk! Det er da ikke ulovlig å tjene penger som TU i dag, er du helt blåst eller?!

Du kan da virkelig ikke ha fått med deg verken hva trådstarter spurte om, eller hva jeg har svart. Herlighet.

Du faller på egen urimelighet...

Annonse

Gjest Rehabpenger

Du faller på egen urimelighet...

Å hjelpes... Forstår du virkelig ikke hva jeg har svart? Seriøst?

La meg prøve å gi deg en siste sjanse: Mange av de som i dag har tjent penger ved siden av trygda, er misfornøyd med den nye ordningen siden de da ikke kan fortsette å tjene penger uten trekk.

Det er lovlig å tjene penger i dag, men denne særordningen faller bort med arbeidsavklaringspenger. Og dette synes mange er krenkende og urimelig.

Ingen har sagt eller antydet noe om at folk på trygd er kriminelle.

Skjønner du dette?

Etter mitt syn:

Fordi de som har fått innvilget tidsbegrenset uførestønad har fått det på bakgrunn av at de i overskuelig fremtid er helt ute av stand til å jobbe.

En vedtak (som tidsbegrenset ufør, TU) med f.eks 2 års varighet, har den effekten at man får en "pause" fra papirmølla, og trygghet for at jo - pengene kommer neste måned også.

Med meldekortsystemet forsvinner denne roen og tryggheten - man må sende inn meldekortet hver 14. dag - og blir man én dag forsinket, ja så opphører betalingen for en periode. Foe en del på TU vil dette skape en utrygghet/ engstelse.

Hva er poenget med at denne gruppen skal måtte melde fra hver 14 dag at de fortsatt er ute av stand til å arbeide, når både leger og NAV allerede har konlkludert med at det i alle fall ikke er helse til å jobbe f.eks de neste to år?

Deler dette synet, ja.

For mange handler dette om at de som er midlertidig uføre ikke lenger kan tjene penger uten at det blir trekk i trygda. DET oppleves visst som krenkende.

Jeg tror det oppleves krenkende å skulle sende inn meldekort for de som enten er på rehabiliteringspenger eller tidsbegrenset ufør - som har legeerklæring og vedtak fra nav om at de er 100% syke i ett, to, tre eller fire år. De kommer ikke til å jobbe, og hva er da poenget med å måtte sende inn rapport om aktiviteten sin (når den er lik null)? Jeg er helt enig med noen som skrev "mistenkeliggjøring", "overvåkning" osv.

hidi, the scorpion

Å hjelpes... Forstår du virkelig ikke hva jeg har svart? Seriøst?

La meg prøve å gi deg en siste sjanse: Mange av de som i dag har tjent penger ved siden av trygda, er misfornøyd med den nye ordningen siden de da ikke kan fortsette å tjene penger uten trekk.

Det er lovlig å tjene penger i dag, men denne særordningen faller bort med arbeidsavklaringspenger. Og dette synes mange er krenkende og urimelig.

Ingen har sagt eller antydet noe om at folk på trygd er kriminelle.

Skjønner du dette?

''La meg prøve å gi deg en siste sjanse: Mange av de som i dag har tjent penger ved siden av trygda, er misfornøyd med den nye ordningen siden de da ikke kan fortsette å tjene penger uten trekk. ''

Synes du forklarer deg perfekt!

Når du leser svarene mine i morgen, så forstår du nok, hvis ikke, så er det ikke håp for deg en plass;)))

Gjest Rehabpenger

Jeg tror det oppleves krenkende å skulle sende inn meldekort for de som enten er på rehabiliteringspenger eller tidsbegrenset ufør - som har legeerklæring og vedtak fra nav om at de er 100% syke i ett, to, tre eller fire år. De kommer ikke til å jobbe, og hva er da poenget med å måtte sende inn rapport om aktiviteten sin (når den er lik null)? Jeg er helt enig med noen som skrev "mistenkeliggjøring", "overvåkning" osv.

Men det ER jo mange som kan jobbe litt, og det er kjempebra! Om man ikke kan jobbe fast i en prosentandel, så kan man kanskje klare 2 dager en uke, 1 1/2 dag en uke - og det har ikke vært mulig å få til fram til nå.

Og dessuten er det mange TU som _har_ jobbet og tjent sin G i tillegg til trygda.

hidi, the scorpion

Men det ER jo mange som kan jobbe litt, og det er kjempebra! Om man ikke kan jobbe fast i en prosentandel, så kan man kanskje klare 2 dager en uke, 1 1/2 dag en uke - og det har ikke vært mulig å få til fram til nå.

Og dessuten er det mange TU som _har_ jobbet og tjent sin G i tillegg til trygda.

''Og dessuten er det mange TU som _har_ jobbet og tjent sin G i tillegg til trygda.''

Hvordan vet du det? Fordi du kjenner tre stykker...?

Uansett, så vil de som er nogenlunde "arbeidsføre" også måtte sende meldingskort!

Hvorfor er du så opphengt i denne diskusjonen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...