Gå til innhold

Hvorfor så ille med meldeplikt for kronisk syke?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

15

• Bookworm

15

• SoriaMoria

6

• tusseline

5

hidi, the scorpion

For min del: Fordi jeg har uhelbredelig kreft. Hvorfor skal de vite hver 14. dag om den er blitt "bra"?

''For min del: Fordi jeg har uhelbredelig kreft. Hvorfor skal de vite hver 14. dag om den er blitt "bra"?''

I mine øyne, helt sinnsykt:(

Tenker på deg, ariadne, og ber for deg, om jeg får lov...

Annonse

Gjest Rehabpenger

''Og dessuten er det mange TU som _har_ jobbet og tjent sin G i tillegg til trygda.''

Hvordan vet du det? Fordi du kjenner tre stykker...?

Uansett, så vil de som er nogenlunde "arbeidsføre" også måtte sende meldingskort!

Hvorfor er du så opphengt i denne diskusjonen?

''Hvordan vet du det? Fordi du kjenner tre stykker...?''

Så respektløs du er! Du aner ingenting om hva jeg har jobbet med, f.eks., du bare slenger rundt deg med dritt. Ærlig talt!

''Uansett, så vil de som er nogenlunde "arbeidsføre" også måtte sende meldingskort!''

Ja? Det er jo hele poenget!

''Hvorfor er du så opphengt i denne diskusjonen?''

Jeg engasjerer meg fordi jeg vil gi motvekt til dere som bare klager og klager og er negative, for dette er i mine øyne en stor forbedring for oss som vil jobbe - men som ikke vet _hvor mye_ vi greier, _hva_ slags yrke vi kan greie og som fortsatt har muligheter til å bli friske - en stor mulighet til å komme tilbake til arbeidslivet. I dag er det for stor papirmølle, for vanskelig system for oss som _har_ arbeidsevne, for oss som ikke er varig uføre, å få prøve oss.

Gjest Rehabpenger

''La meg prøve å gi deg en siste sjanse: Mange av de som i dag har tjent penger ved siden av trygda, er misfornøyd med den nye ordningen siden de da ikke kan fortsette å tjene penger uten trekk. ''

Synes du forklarer deg perfekt!

Når du leser svarene mine i morgen, så forstår du nok, hvis ikke, så er det ikke håp for deg en plass;)))

Du kan ikke være helt godt navla. Rett og slett.

Vet du hva trådstarter spurte om?

Gjest hypnotika

''Hvordan vet du det? Fordi du kjenner tre stykker...?''

Så respektløs du er! Du aner ingenting om hva jeg har jobbet med, f.eks., du bare slenger rundt deg med dritt. Ærlig talt!

''Uansett, så vil de som er nogenlunde "arbeidsføre" også måtte sende meldingskort!''

Ja? Det er jo hele poenget!

''Hvorfor er du så opphengt i denne diskusjonen?''

Jeg engasjerer meg fordi jeg vil gi motvekt til dere som bare klager og klager og er negative, for dette er i mine øyne en stor forbedring for oss som vil jobbe - men som ikke vet _hvor mye_ vi greier, _hva_ slags yrke vi kan greie og som fortsatt har muligheter til å bli friske - en stor mulighet til å komme tilbake til arbeidslivet. I dag er det for stor papirmølle, for vanskelig system for oss som _har_ arbeidsevne, for oss som ikke er varig uføre, å få prøve oss.

Jeg er midlertidig ufør. Vet du om jeg nå kan starte i en jobb og gå rett tilbake på midl ufør om jeg ikke greier dette? Eller må jeg da starte forfra?

Må si jeg har fått en elendig informasjon om alt dette til nå. Kanskje har det med interesse å gjøre også. Alt som gjøres for å få mennesker så mye som mulig ut i jobb må jo være bra :-)

Gjest Rehabpenger

Jeg er midlertidig ufør. Vet du om jeg nå kan starte i en jobb og gå rett tilbake på midl ufør om jeg ikke greier dette? Eller må jeg da starte forfra?

Må si jeg har fått en elendig informasjon om alt dette til nå. Kanskje har det med interesse å gjøre også. Alt som gjøres for å få mennesker så mye som mulig ut i jobb må jo være bra :-)

Med arbeidsavklaringspenger kan du, uten å snakke med NAV og få godkjenninger osv., finne et sted å jobbe. Og du lager egne avtaler med arbeidsgiver, både om lønn og arbeidstider og det som måtte være nødvendig.

Når du jobber, så noterer du timene på kortet du skal sende inn. Du kan jobbe inntil 80 % og fortsatt få ut den siste prosentandelen av trygda.

Om du jobber 4 dager ei uke og ingen den neste, så får du trekk i trygda for de 4 dagene - vel og merke hvis du har lønnet arbeid. Du kan også jobbe uten lønn om du ønsker det, da skriver du ikke opp timer og får ikke trekk.

Og greier du ikke å jobbe i det heletatt en periode, så skjer det heller ingenting så lenge du sender inn meldekortet uten å påføre arbeidstimer.

Jeg synes dette er genialt, og jeg tror dette kan gi mange av oss et løft. Ingen ordninger vil passe absolutt alle, men det er mange som ønsker å prøve, noe som har vært veldig vanskelig fram til nå.

Gjest elsebritt

Med arbeidsavklaringspenger kan du, uten å snakke med NAV og få godkjenninger osv., finne et sted å jobbe. Og du lager egne avtaler med arbeidsgiver, både om lønn og arbeidstider og det som måtte være nødvendig.

Når du jobber, så noterer du timene på kortet du skal sende inn. Du kan jobbe inntil 80 % og fortsatt få ut den siste prosentandelen av trygda.

Om du jobber 4 dager ei uke og ingen den neste, så får du trekk i trygda for de 4 dagene - vel og merke hvis du har lønnet arbeid. Du kan også jobbe uten lønn om du ønsker det, da skriver du ikke opp timer og får ikke trekk.

Og greier du ikke å jobbe i det heletatt en periode, så skjer det heller ingenting så lenge du sender inn meldekortet uten å påføre arbeidstimer.

Jeg synes dette er genialt, og jeg tror dette kan gi mange av oss et løft. Ingen ordninger vil passe absolutt alle, men det er mange som ønsker å prøve, noe som har vært veldig vanskelig fram til nå.

Jeg skal ut i halv jobb nå, og slik systemet var før hadde jeg ikke muligheter til annet. Det var enten full trygd, halv trygd eller ingen trygd. Jeg tror jeg kanskje kan klare litt mer enn halv jobb etter en tid, så for meg høres dette veldig greit ut, og bedre nn før. Da var jeg mer låst fast. I den jobben jeg har er der hele tiden muligheter til vikarjobbing. Når jeg er frisk kan jeg jobbe mer:o)

Annonse

Gjest Rehabpenger

Jeg skal ut i halv jobb nå, og slik systemet var før hadde jeg ikke muligheter til annet. Det var enten full trygd, halv trygd eller ingen trygd. Jeg tror jeg kanskje kan klare litt mer enn halv jobb etter en tid, så for meg høres dette veldig greit ut, og bedre nn før. Da var jeg mer låst fast. I den jobben jeg har er der hele tiden muligheter til vikarjobbing. Når jeg er frisk kan jeg jobbe mer:o)

Ja, for deg - og meg! - vil dette være en forbedring, og det vil det for mange flere også. Og det er veldig godt å slippe å tenke på at "klarer jeg ikke det som er avtalt, så må jeg gjennom hele søkerunden igjen". Det har nok holdt mange borte fra å orke å prøve.

Jeg gleder meg til 1. mars! :-)

Men det ER jo mange som kan jobbe litt, og det er kjempebra! Om man ikke kan jobbe fast i en prosentandel, så kan man kanskje klare 2 dager en uke, 1 1/2 dag en uke - og det har ikke vært mulig å få til fram til nå.

Og dessuten er det mange TU som _har_ jobbet og tjent sin G i tillegg til trygda.

Jada, det er det - og det er fint. Men for de som er 100% syk så er ikke dette så bra - synes jeg.

Jeg tror at de som har laget disse reglene vil komme til å se at dette ikke passer for alle. Da må det jo komme noen alternativer. Tenker på deg!!

Jeg sjekket dette med nav, og i følge damen jeg snakket med må man omtrent være på institusjon eller noe før det blir aktuelt å få unntak fra meldekortplikten. Men: oppfordrer alle det er aktuelt for til å ringe og spørre, og sette dette mer på agendaen.

Gjest Rehabpenger

Jada, det er det - og det er fint. Men for de som er 100% syk så er ikke dette så bra - synes jeg.

Nei, men er man i dag TU, om enn i 100 %, så er jo tanken at man en gang blir arbeidsfør igjen. Og ingen vet vel nøyaktig når det blir, kanskje det skjer før heller enn senere. Hvilket jo ville være kjempebra.

Og er man 100 % ufør, og uten mulighet til å bli frisk, så skal man ikke inn på arbeidsavklaringspenger ifølge damene vi var på møte med. Da er man varig ufør og slipper denne ordningen.

Ingen ordninger kan fungere 100 % for absolutt alle brukere, og av og til må man bare rett og slett godta at man må yte noe tilbake for det man får. At vi nå skal sende inn et meldekort er jo ikke mer enn rett og rimelig. Jeg er ikke sikker på annet enn at langtidsfraværsstatistikken vil se annerledes ut framover, for det er en god del som har restarbeidsevne under 50 %, som de ikke har hatt muligheten til å benytte fram til nå.

Gjest Rehabpenger

Jeg tror at de som har laget disse reglene vil komme til å se at dette ikke passer for alle. Da må det jo komme noen alternativer. Tenker på deg!!

''Jeg tror at de som har laget disse reglene vil komme til å se at dette ikke passer for alle. Da må det jo komme noen alternativer.''

Ingen ordninger/regler passer for absolutt alle. Det som har vært til nå, har f.eks. ikke passet for de med restarbeidsevne under 50 %. Det er ikke dermed sagt at alle kan få tilpasset en ordning etter sitt behov. Av og til må vi faktisk bare innordne oss. Rett og slett.

Nei, men er man i dag TU, om enn i 100 %, så er jo tanken at man en gang blir arbeidsfør igjen. Og ingen vet vel nøyaktig når det blir, kanskje det skjer før heller enn senere. Hvilket jo ville være kjempebra.

Og er man 100 % ufør, og uten mulighet til å bli frisk, så skal man ikke inn på arbeidsavklaringspenger ifølge damene vi var på møte med. Da er man varig ufør og slipper denne ordningen.

Ingen ordninger kan fungere 100 % for absolutt alle brukere, og av og til må man bare rett og slett godta at man må yte noe tilbake for det man får. At vi nå skal sende inn et meldekort er jo ikke mer enn rett og rimelig. Jeg er ikke sikker på annet enn at langtidsfraværsstatistikken vil se annerledes ut framover, for det er en god del som har restarbeidsevne under 50 %, som de ikke har hatt muligheten til å benytte fram til nå.

Det er ganske mange som er på tidsbegrenset ufør rett og slett fordi lege og nav ikke vil sette for "unge" personer på varig ufør. Man har måttet igjennom noen runder med TU først. Det er også mange som er på rehabiliteringspenger 1-2-3 år fordi det kreves at man skal ha prøvd "alt" av behandlinger før man kan bli betegnet som (tidligere tidsbegrenset - nå varig) ufør. For disse gruppene virker den nye ordningen merkelig, i mange tilfeller urimelig.

(og jeg er som sagt enig i at for de som kan jobbe litt, virker det som den nye ordningen kan være veldig bra :)

Gjest honnicorn

Etter mitt syn:

Fordi de som har fått innvilget tidsbegrenset uførestønad har fått det på bakgrunn av at de i overskuelig fremtid er helt ute av stand til å jobbe.

En vedtak (som tidsbegrenset ufør, TU) med f.eks 2 års varighet, har den effekten at man får en "pause" fra papirmølla, og trygghet for at jo - pengene kommer neste måned også.

Med meldekortsystemet forsvinner denne roen og tryggheten - man må sende inn meldekortet hver 14. dag - og blir man én dag forsinket, ja så opphører betalingen for en periode. Foe en del på TU vil dette skape en utrygghet/ engstelse.

Hva er poenget med at denne gruppen skal måtte melde fra hver 14 dag at de fortsatt er ute av stand til å arbeide, når både leger og NAV allerede har konlkludert med at det i alle fall ikke er helse til å jobbe f.eks de neste to år?

Kunne ikke sagt det bedre! Føler på en måte at nav bryter en avtale med meg. Legen min har skrevet at jeg ikke blir arbeidsdyktig på minst tre år. Nav forvaltning gir meg tu i tre år, fordi de også mener det er det rette for meg. og så plutselig; med et pennestrøk, så er den avtalen sletta. Nå skal de plutselig få meldekort av meg hver 14. dag. Jeg kan godt fylle ut meldekort, men det er prinsippet om en skreven avtale som gjør meg fortvilet. Jeg synes at de som er under tu, godt kan få ha det sånn som det er , til vedtaket går ut, det er det jeg mener.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...