Gå til innhold

Sunn livsstil

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg starter en ny tråd her med dette opplegget siden den forrige druknes av innlegg fra profesjonelle slankere.

Her er mitt første innlegg:

Først vil jeg sammenligne med et annet mål. Tenk deg at du ønsker å gå Birkebeineren neste år. Du kan kjøpe deg all verdens utstyr, du kan leste deg opp på smøring, du kan lese bøker om veskebalanse og ernæring og du kan skaffe deg en personlig trener. Uansett vil 99% av arbeidet måtte gjøres i løypa og på veien om sommeren.

Å slanke seg er noe av det vanskeligste som finnes - om en ser på statistikken over hvor mange som lykkes.

Det er viktg å ikke narre seg selv. Tross Xenical, fastlege, Grete R, karbohydratfattig osv osv, vil varig vektnedgang kreve en total livsstilsendring i ditt tilfelle. Det krever enorm forsakelse, en svær viljestyrke og stor utholdenhet; Kort sagt Motivasjon.

Det er hevet over enhver tvil at >95% av det hele hander om: Spis mindre, mosjoner mer.

Fedme er et enormt helseproblem i den vestlige verden. Hadde det eksister en enkel vidunderkur, hadde den selvsagt vært kjent og brukt. Når det er et enormt marked for all slags humbug av "hjelpemidler", er det selvsagt fordi det ikke finnes noe dokumentert, godt middel. Selv for Xenical og Reductil er dokumentasjonen meget sparsom.

Om du ønsker mine private råd om hvordan den tunge veien kan bli litt letter, skal jeg gi deg det.

Til slutt og dessverre: Ikke sett din lit til at andre forhold kan hjelpe deg. Dette handler på nytt om: Spis mindre, mosjoner mer.

PS. Til andre brukere: Om dere ønsker å spikke fliser vedr. detaljene i mine forslag, vennligst ta det i den forrige tråden som heter "Nhd - overvekt". DS

Videoannonse
Annonse
  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

10

• Colette

4

• hidi, the scorpion

3

• AnnaSara

1

Skrevet

Innlegg 2:

Dette er som en barnefødsel. Du kan ikke gå tilbake, og det endrer livet ditt i minst 25 år fremover. Det er perspektivet du må ha.

1. Jeg har alltid ment at det er lettere å slutte å røyke enn å slanke seg. Begrunnelse: Røyk kan en kvitte seg med, ikke ha i huset, ikke kjøpe. Mat må en ha tilgjengelig i huset.

Fra onsdag er alt snop å sidestille med narkotika for en narkoman eller alkohol for en med alkoholproblemer. Finn frem alt snop du har i huset og kvitt deg med det i dag. Om du gir det bort eller kaster det er et fett. Potetgull, chips, sjokolade, smågodt, brus - absolutt alt skal vekk. De første 5 årene skal du ikke kjøpe noe av dette. Vær dønn ærlig med deg selv. Du skal ikke glemme en pose innest i skapet.

2. Snakk med de andre i familien (om du ikke bor singel). Fortell at du har begynt med dette, og at de ikke må gjøre det vanskeligere for deg ved å dra fristelser inn i huset.

3. Din drikke skal heretter være vann, te, kaffe, juice, skummet melk eller alkoholfritt øl. I helga kan du drikke to glas vin eller øl.

4. Når jeg i det følgende skal foreslå mat, skal du ikke argumentere mot dette med økonomi. Ja, kanskje er det litt dyrere per vektenhet, men du skal spise mindre, og husk alt du sparer på å droppe snop. Du skal arrestere deg selv hver gang du har lyst til å si eller skrive "ja, men..."

Mer kommer......

Sett i gang.

Gjest ikke bra det heller
Skrevet

Innlegg 2:

Dette er som en barnefødsel. Du kan ikke gå tilbake, og det endrer livet ditt i minst 25 år fremover. Det er perspektivet du må ha.

1. Jeg har alltid ment at det er lettere å slutte å røyke enn å slanke seg. Begrunnelse: Røyk kan en kvitte seg med, ikke ha i huset, ikke kjøpe. Mat må en ha tilgjengelig i huset.

Fra onsdag er alt snop å sidestille med narkotika for en narkoman eller alkohol for en med alkoholproblemer. Finn frem alt snop du har i huset og kvitt deg med det i dag. Om du gir det bort eller kaster det er et fett. Potetgull, chips, sjokolade, smågodt, brus - absolutt alt skal vekk. De første 5 årene skal du ikke kjøpe noe av dette. Vær dønn ærlig med deg selv. Du skal ikke glemme en pose innest i skapet.

2. Snakk med de andre i familien (om du ikke bor singel). Fortell at du har begynt med dette, og at de ikke må gjøre det vanskeligere for deg ved å dra fristelser inn i huset.

3. Din drikke skal heretter være vann, te, kaffe, juice, skummet melk eller alkoholfritt øl. I helga kan du drikke to glas vin eller øl.

4. Når jeg i det følgende skal foreslå mat, skal du ikke argumentere mot dette med økonomi. Ja, kanskje er det litt dyrere per vektenhet, men du skal spise mindre, og husk alt du sparer på å droppe snop. Du skal arrestere deg selv hver gang du har lyst til å si eller skrive "ja, men..."

Mer kommer......

Sett i gang.

Har du noen råd når det gjelder det motsatte problemet da?

Når det er vanskelig å få i seg nok mat...

Gjest noen kilo for mye
Skrevet

Innlegg 2:

Mer kommer......

Sett i gang.

Jeg prøvde en gang og slanke meg med streng diett. Nektet meg alt snop

og chips. Problemet var når jeg ikke klarte å la være å smake på det en gang,

mistet jeg helt kontrollen. Jeg spiste til jeg ble skikkelig dårlig, og

det gikk over til ulvehunger. La på meg mer enn jeg hadde tatt av, og

prøvde å kaste opp.

Etterpå har jeg alltid vært redd for strenge slankekurer. Jeg godtar

å spise litt godterier, men prøver å begrense meg.

Nå er ikke jeg noe særlig overvektig, men synes det er en tankevekker med

å ha for strenge dietter. Men vi er vel forkjellige der også

Gjest Godt spørsmål
Skrevet

Så bra at du tar opp det temaet. Blir fokuser altfor lite på undervekt og dårlig matlyst. Ikke sunt det heller.

Gjest ikke bra det heller
Skrevet

Så bra at du tar opp det temaet. Blir fokuser altfor lite på undervekt og dårlig matlyst. Ikke sunt det heller.

Nei. Har mistet mye vekt siste halvåret, og det går ikke en dag uten at en eller anen skal kommentere det eller foreta avhør om jeg har spiseforstyrrelser. Godt så langt at jeg gruer meg til å gå på jobb.

Gjest -Godt spørsmål
Skrevet

Nei. Har mistet mye vekt siste halvåret, og det går ikke en dag uten at en eller anen skal kommentere det eller foreta avhør om jeg har spiseforstyrrelser. Godt så langt at jeg gruer meg til å gå på jobb.

Forstår hvordan du har det,har hatt det sånn selv. Blir så kjempe sinna på at folk er så uhøflige. Personlig har jeg greidd å legge på meg 5 kg de siste årene, men blir fremdeles sinna på vegne av deg, meg og alle andre i samme båt.

Skrevet

Dette er en tråd som handler om å redusere sykelig overvekt og forbedre helsen ved økt fysisk aktivitet.

Andre tema skal diskuteres i en annen tråd.

Gjest gladine
Skrevet

Dette er en tråd som handler om å redusere sykelig overvekt og forbedre helsen ved økt fysisk aktivitet.

Andre tema skal diskuteres i en annen tråd.

Jeg har også denne erfaringen at jeg legger enormt på meg etter slankekurer. Legen min fraråder det på det sterkeste, og det gjør ernæringseksperten min også. Begge er klare på at jeg ikke må overdrive og jeg skal finne en livsstil som er levelig for meg.

Jeg tror ikke på dette med å kaste alt ut av skapene. Har prøvd det ofte nok og kjenner andre som har gjort det også. Ingen har slanket seg slik du beskriver og beholdt vekta.

I tillegg irriterer det meg og flere overvektige å bli spurt hver gang vi beveger oss om vi skal redusere vekten. Er ikke det nok grunn til å trene at man vil bevege seg å få bedre helse uten å tenke på kilo?

Gjest MayLynn
Skrevet

Jeg prøvde en gang og slanke meg med streng diett. Nektet meg alt snop

og chips. Problemet var når jeg ikke klarte å la være å smake på det en gang,

mistet jeg helt kontrollen. Jeg spiste til jeg ble skikkelig dårlig, og

det gikk over til ulvehunger. La på meg mer enn jeg hadde tatt av, og

prøvde å kaste opp.

Etterpå har jeg alltid vært redd for strenge slankekurer. Jeg godtar

å spise litt godterier, men prøver å begrense meg.

Nå er ikke jeg noe særlig overvektig, men synes det er en tankevekker med

å ha for strenge dietter. Men vi er vel forkjellige der også

Jeg vil ikke akkurat kalle det "en streng diett" å kutte ut brus, chips og godterier da... Ingen ting av dette er naturlig for kroppen vår.

Skrevet

Jeg har også denne erfaringen at jeg legger enormt på meg etter slankekurer. Legen min fraråder det på det sterkeste, og det gjør ernæringseksperten min også. Begge er klare på at jeg ikke må overdrive og jeg skal finne en livsstil som er levelig for meg.

Jeg tror ikke på dette med å kaste alt ut av skapene. Har prøvd det ofte nok og kjenner andre som har gjort det også. Ingen har slanket seg slik du beskriver og beholdt vekta.

I tillegg irriterer det meg og flere overvektige å bli spurt hver gang vi beveger oss om vi skal redusere vekten. Er ikke det nok grunn til å trene at man vil bevege seg å få bedre helse uten å tenke på kilo?

Er ikke det nok grunn til å trene at man vil bevege seg å få bedre helse uten å tenke på kilo?

S: Jo, så absolutt. Dette har jeg også argumentert for.

Så til det med å kaste snopet. Senest i dag snakket jeg med en mann som hadde mistet familien og havnet på sykehus som følge av skadelig alkoholbruk. Han var mest opptatt av å argumentere for hvordan han skulle kose seg med "et glass øl eller vin" når han hadde det bra. Mine anbefalinger om totalavhold prellet av som vann på gåsa.

De som lykkes med å slutte å røyke, er de som inne i hodet fra en bestemt dag definerer seg som ikkerøykere.

Jeg sier ikke at folk skal slutte med god mat. Jeg definerer snop og brus som kunstig og unødvendig kaloriholdig substans som en kan greie seg uten på linje med tobakk og narkotika. Folk med betydelig overvekt må definere seg som ikkesnopere og leve deretter. Det har ingenting med jojo-slanking å gjøre.

Skrevet

Hvis du ikke vil dette, så slipper du. Ingen tvinges til å delta i dette som NHD tilbyr. Det er et tilbud.

Kan det ikke respekteres at de som har lyst til å få disse rådene, få være med her, kan få gjøre det uten at noen skal ødelegge?

Vær så snill...

Gjest gladine
Skrevet

Hvis du ikke vil dette, så slipper du. Ingen tvinges til å delta i dette som NHD tilbyr. Det er et tilbud.

Kan det ikke respekteres at de som har lyst til å få disse rådene, få være med her, kan få gjøre det uten at noen skal ødelegge?

Vær så snill...

Jeg beklager hvis dette har ødelagt for noen. Det var overhodet ikke meningen. Jeg trodde det var lov å diskutere dette.

Gjest gladine
Skrevet

Er ikke det nok grunn til å trene at man vil bevege seg å få bedre helse uten å tenke på kilo?

Så til det med å kaste snopet. Senest i dag snakket jeg med en mann som hadde mistet familien og havnet på sykehus som følge av skadelig alkoholbruk. Han var mest opptatt av å argumentere for hvordan han skulle kose seg med "et glass øl eller vin" når han hadde det bra. Mine anbefalinger om totalavhold prellet av som vann på gåsa.

De som lykkes med å slutte å røyke, er de som inne i hodet fra en bestemt dag definerer seg som ikkerøykere.

Jeg sier ikke at folk skal slutte med god mat. Jeg definerer snop og brus som kunstig og unødvendig kaloriholdig substans som en kan greie seg uten på linje med tobakk og narkotika. Folk med betydelig overvekt må definere seg som ikkesnopere og leve deretter. Det har ingenting med jojo-slanking å gjøre.

I mitt tilfelle så spiser jeg ytterst sjelden snop og potetgull. Jeg er svak for sjokolade, og hvis det finnes i skapene så er det et under. Jeg kan ikke be butikkene om å la være å ha sjokolade i hyllene.

Jeg spiser alminnelig sunn mat til daglig og beveger meg moderat. Likevel veier jeg for mye, og jeg orker ikke å gå sulten.

Skrevet

Jeg beklager hvis dette har ødelagt for noen. Det var overhodet ikke meningen. Jeg trodde det var lov å diskutere dette.

Kan du ikke diskutere dette i tråder på Vektmestring? Å komme med motargumenter her vil bare gjøre folk forvirret, og skape masse ekstraarbeid for NHD.

Jeg er spent på opplegget hans, jeg har gått ned mine kilo "egenhånd", men jeg synes det er verdt å følge med allikevel.

Skrevet

''Jeg definerer snop og brus som kunstig og unødvendig kaloriholdig substans som en kan greie seg uten på linje med tobakk og narkotika.''

Veldig enig,og for noen er det som dop. Å holde seg helt fra det høres klokt ut,det skal jeg prøve på :-)

Er jo ikke noe kroppen trenger. Jeg har pleid å kose meg i helgene med svineriet,men det blir ofte grafsing. En som skal slutte med dop,kan jo ikke kose seg litt med det i helgene.

Skrevet

Så flott at du tar deg tid til dette temaet :-)

Det er så mange av oss som trenger det.

Venter spent på fortsettelsen....for disse rådene skal jeg følge!

Gjest efexora
Skrevet

Har du lest noe av en forsker som heter Fanny Duckert? I følge henne så skal man gjøre det motsatte: unne seg en øl iblant om man er alkoholiker, og spise sjokolade en gang i blant om man er avhengig av det. En i familien som har et alkoholproblem har gått på kurs hos henne. Problemet har i hvertfall ikke blitt noe verre.

Er ikke sjansen større for at man sprekker når man sier til seg selv at man aldri mer skal røyke eller spise snop? Hvorfor ikke unne seg snop til bestemte anledninger/dager så man har noe å se frem til?

Gjest Hatt BMI på 35
Skrevet

Jeg har lykkes både med røykeslutt og slanking. Jeg ligger nær opptil totalavhold på snop og det fungerer bra for meg. Etter et par uker forsvinner søtsuget og man venner seg til å kose seg med noe annet. Jeg savner ikke sjokoladen i det hele tatt.

Gjest noen kilo for mye
Skrevet

Jeg vil ikke akkurat kalle det "en streng diett" å kutte ut brus, chips og godterier da... Ingen ting av dette er naturlig for kroppen vår.

Dette var bare min erfaring. Ingen er like.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...