Gå til innhold

Sunn livsstil

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Gjest høres som luksus, selv om det ikke er det for dere
Skrevet

Nei. Har mistet mye vekt siste halvåret, og det går ikke en dag uten at en eller anen skal kommentere det eller foreta avhør om jeg har spiseforstyrrelser. Godt så langt at jeg gruer meg til å gå på jobb.

Jadda, skjønner at dere har problemer. Men vi som sliter med det motsatte ønsker ikke å høre om dem i denne tråden, for det er sårt å høre at andre klager på det som er det eneste man selv ønsker seg, å veie for lite. Omtrent som å høre Røkke klage på at han har for mye penger når man selv ikke har råd til å gå på kino med barna. Finn en egen tråd please.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

10

• Colette

4

• hidi, the scorpion

3

• AnnaSara

1

Skrevet

Innlegg 2:

Dette er som en barnefødsel. Du kan ikke gå tilbake, og det endrer livet ditt i minst 25 år fremover. Det er perspektivet du må ha.

1. Jeg har alltid ment at det er lettere å slutte å røyke enn å slanke seg. Begrunnelse: Røyk kan en kvitte seg med, ikke ha i huset, ikke kjøpe. Mat må en ha tilgjengelig i huset.

Fra onsdag er alt snop å sidestille med narkotika for en narkoman eller alkohol for en med alkoholproblemer. Finn frem alt snop du har i huset og kvitt deg med det i dag. Om du gir det bort eller kaster det er et fett. Potetgull, chips, sjokolade, smågodt, brus - absolutt alt skal vekk. De første 5 årene skal du ikke kjøpe noe av dette. Vær dønn ærlig med deg selv. Du skal ikke glemme en pose innest i skapet.

2. Snakk med de andre i familien (om du ikke bor singel). Fortell at du har begynt med dette, og at de ikke må gjøre det vanskeligere for deg ved å dra fristelser inn i huset.

3. Din drikke skal heretter være vann, te, kaffe, juice, skummet melk eller alkoholfritt øl. I helga kan du drikke to glas vin eller øl.

4. Når jeg i det følgende skal foreslå mat, skal du ikke argumentere mot dette med økonomi. Ja, kanskje er det litt dyrere per vektenhet, men du skal spise mindre, og husk alt du sparer på å droppe snop. Du skal arrestere deg selv hver gang du har lyst til å si eller skrive "ja, men..."

Mer kommer......

Sett i gang.

Innlegg 3.

I alle kulturer jeg kjenner til er festlige lag og sammenkomster alltid forbundet med gode måltider.

Slik må det også være for deg. Du må ha et ukentlig høydepunkt å se fram til. Maten skal være god denne dagen/kvelden. Jeg mener at du heller skal tenke på at maten er sunn og skikkelig enn at den er kalorifattig. Lag et skikkelig måltid med mest mulig rent kjøtt/fisk og godt med grønnsaker. Ris/spagetti/potet kan du også unne deg, men prøv å begrense det. Til kosen etterpå kan du ha ost og salt kjeks i begrenset engde, frukt, rå grønnsaker osv. Kanskje også en lite mørk/svart sjokolade. Unnga kunstig mat/snop og brus.

Prøv i tillegg å finne noe annet enn mat som gir kos. Bøker, god musikk, en film, spill, spørrebøker, varme på peisen osv osv. Bare fantasien begrenser deg.

Gjest noen kilo for mye
Skrevet

Innlegg 3.

I alle kulturer jeg kjenner til er festlige lag og sammenkomster alltid forbundet med gode måltider.

Slik må det også være for deg. Du må ha et ukentlig høydepunkt å se fram til. Maten skal være god denne dagen/kvelden. Jeg mener at du heller skal tenke på at maten er sunn og skikkelig enn at den er kalorifattig. Lag et skikkelig måltid med mest mulig rent kjøtt/fisk og godt med grønnsaker. Ris/spagetti/potet kan du også unne deg, men prøv å begrense det. Til kosen etterpå kan du ha ost og salt kjeks i begrenset engde, frukt, rå grønnsaker osv. Kanskje også en lite mørk/svart sjokolade. Unnga kunstig mat/snop og brus.

Prøv i tillegg å finne noe annet enn mat som gir kos. Bøker, god musikk, en film, spill, spørrebøker, varme på peisen osv osv. Bare fantasien begrenser deg.

Enig. Det er bra å kunne kose seg innimellom med god samvittighet.

Jeg tenker også på at det å spise mens du ser fjernsyn, leser eller

er opptatt med andre ting, lett gjør at du spiser for mye.

1 glass vann før måltid og som en avslutning til måltidene tror jeg også kan

være til hjelp.

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Innlegg 3.

Det virker veldig risikabelt å skulle tillate meg litt ekstra som "kos" en gang i uken. Det måtte i tilfelle være sammen med andre, da er det ikke så lett å la det skli helt ut i etterkant. Foreløbig tror jeg jeg skal satse på "kulinarisk kos" sammen med andre, og finne andre måter å kose meg på alene.

Hittil har det gått over all forventning. Jeg kjenner trangen til "noe godt" flere ganger om dagen, noen ganger kan det være vanskelig å stå imot, men med litt avledning har det gått bra hittil. Og så har jeg oppdaget at det er mye kos i en god kopp te, og det er mye sunn mat som også er veldig god, og ikke så vanskelig/tidkrevende å lage.

Skrevet

Det virker veldig risikabelt å skulle tillate meg litt ekstra som "kos" en gang i uken. Det måtte i tilfelle være sammen med andre, da er det ikke så lett å la det skli helt ut i etterkant. Foreløbig tror jeg jeg skal satse på "kulinarisk kos" sammen med andre, og finne andre måter å kose meg på alene.

Hittil har det gått over all forventning. Jeg kjenner trangen til "noe godt" flere ganger om dagen, noen ganger kan det være vanskelig å stå imot, men med litt avledning har det gått bra hittil. Og så har jeg oppdaget at det er mye kos i en god kopp te, og det er mye sunn mat som også er veldig god, og ikke så vanskelig/tidkrevende å lage.

Sikkert et klokt valg for deg.

Lykke til videre :-)

Gjest hypnotika
Skrevet

Hjemme hos meg har det ligget en sjokoladeplate på bordet hele kvelden siden vi har besøk. Jeg har sagt til meg selv gang etter gang at denne "narkotikaen" skal ihvertfall ikke jeg ha noe med å gjøre :-). Først "prøve" bestått :)

Skrevet

Hjemme hos meg har det ligget en sjokoladeplate på bordet hele kvelden siden vi har besøk. Jeg har sagt til meg selv gang etter gang at denne "narkotikaen" skal ihvertfall ikke jeg ha noe med å gjøre :-). Først "prøve" bestått :)

Well done!

Flott at du har klart å motstå fristelsen! Det står det respekt av.

Jeg kikker også med stjålne blikk bort på en eske Anton Berg-sjokolade som ligger og "roper" på meg hver gang jeg kommer i nærheten av den.

Ellers vil jeg følge med i tråden som NHD har lagt ut og forsøke å la meg inspirere av alt det brukerne her inne får til. Noen imponerer enormt!

God kveld fra

Gjest hypnotika
Skrevet

Well done!

Flott at du har klart å motstå fristelsen! Det står det respekt av.

Jeg kikker også med stjålne blikk bort på en eske Anton Berg-sjokolade som ligger og "roper" på meg hver gang jeg kommer i nærheten av den.

Ellers vil jeg følge med i tråden som NHD har lagt ut og forsøke å la meg inspirere av alt det brukerne her inne får til. Noen imponerer enormt!

God kveld fra

Hei :-). Følger med jeg også av den årsak at jeg legger på meg gradvis av trilafon (grøss).

Mye lettere å sette grenser for seg selv når det er flere. Blir liksom litt større krav på en måte. I tillegg får man det jo servert på ei fjøl hvordan man skal gjøre det, kjekt :).

En riktig god kveld til deg også!

Skrevet

Innlegg 3.

For mange sterkt overvektige vil det sannsynligvis være nok å ta bort brus og snop om en ikke øker resten av matinntaket.

Om en ønsker å gjøre noe mer, har jeg tro på følgende, men med måte:

Redusere på karbohydrater. Kaker og desserter hører inn under helgekos og ikke i den daglige kosten. Brød, poteter, ris og pasta bør en ha et våkent øye på. Hvor lite det skal være, må hver enkelt avgjøre. Enhver reduksjon hjelper. Knekkebrød kan gjerne erstatte en god del av brødet.

Smør kan du kanskje unnvære.

Legg om til mest mulig ren fisk og kjøtt. Reduser på pølser og kjøttkaker. Karbonadedeig er dog bedre enn kjøttdeig. Pris sier du? Husk at du spiser mindre mengde nå samt tenk på alt du sparer på snop.

En halv kylling + noen tomater til middag gir en pris på under 20 kroner.

Spis hver tredje time. En Wasa Husmann med sunt pålegg gjør at du ikke blir kjempesulten ved neste "skikkelige" måltid og sprekker.

Husk at du etter få uker får et helt annet "magamål" og blir raskere mett. Start med et glass vann. Spis sakte. Stopp når du er mett eller har spist det du har bestemt deg for. Ikke spis bare for at det er godt når du er mett. Det er ikke lett i starten, men du greier det :-)

Skrevet

For mange sterkt overvektige vil det sannsynligvis være nok å ta bort brus og snop om en ikke øker resten av matinntaket.

Om en ønsker å gjøre noe mer, har jeg tro på følgende, men med måte:

Redusere på karbohydrater. Kaker og desserter hører inn under helgekos og ikke i den daglige kosten. Brød, poteter, ris og pasta bør en ha et våkent øye på. Hvor lite det skal være, må hver enkelt avgjøre. Enhver reduksjon hjelper. Knekkebrød kan gjerne erstatte en god del av brødet.

Smør kan du kanskje unnvære.

Legg om til mest mulig ren fisk og kjøtt. Reduser på pølser og kjøttkaker. Karbonadedeig er dog bedre enn kjøttdeig. Pris sier du? Husk at du spiser mindre mengde nå samt tenk på alt du sparer på snop.

En halv kylling + noen tomater til middag gir en pris på under 20 kroner.

Spis hver tredje time. En Wasa Husmann med sunt pålegg gjør at du ikke blir kjempesulten ved neste "skikkelige" måltid og sprekker.

Husk at du etter få uker får et helt annet "magamål" og blir raskere mett. Start med et glass vann. Spis sakte. Stopp når du er mett eller har spist det du har bestemt deg for. Ikke spis bare for at det er godt når du er mett. Det er ikke lett i starten, men du greier det :-)

Kanskje jeg skal hive meg på dette også.

Jeg trener masse og har gått ned med mye på grunn av det og holder vekten stabil. Hvis jeg ikke endrer kostholdet vil dette med vekten min alltid være en tikkende bombe om ejg ikke kan trene som feks ved skader eller sykdom eller andre ting. Så får vi håpe at dette med magemål endrer seg så en blir tilfreds med to brødskiver istedenfor å ville spise 5.

Alltid sett på som at mat det er det området jeg ikke har viljestyrke på. Men akkurat den tenkningen er vel med på å ødelegge for meg. Så nå er jeg med også ; =)

Skrevet

En ting som hadde vært ok å få svar på: Ser man skal spise hver 3.time. Gjør det noe om en spiser f.eks en time før en legger seg (f.eks kl 22)?

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

En ting som hadde vært ok å få svar på: Ser man skal spise hver 3.time. Gjør det noe om en spiser f.eks en time før en legger seg (f.eks kl 22)?

''Gjør det noe om en spiser f.eks en time før en legger seg (f.eks kl 22)?''

Jeg skal ikke påstå at jeg har fasiten her, men jeg mener bestemt at det er antall kalorier gjennom hele døgnet som betyr noe. Ikke når på døgnet du inntar dem.

Jeg har alltid vært en kveldsspiser. Jeg må ha mat på kvelden for å få sove og om kvelden smaker maten best.

Da er jeg ikke sulten om morgenen og mitt første måltid er til lunsj. Min BMI er 18.

Skrevet

''Gjør det noe om en spiser f.eks en time før en legger seg (f.eks kl 22)?''

Jeg skal ikke påstå at jeg har fasiten her, men jeg mener bestemt at det er antall kalorier gjennom hele døgnet som betyr noe. Ikke når på døgnet du inntar dem.

Jeg har alltid vært en kveldsspiser. Jeg må ha mat på kvelden for å få sove og om kvelden smaker maten best.

Da er jeg ikke sulten om morgenen og mitt første måltid er til lunsj. Min BMI er 18.

Jeg har også hørt det samme. Det spiller ingen rolle når man spiser gjennom døgnet. Det var noe man trodde i "gamle dager" :-)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg har også hørt det samme. Det spiller ingen rolle når man spiser gjennom døgnet. Det var noe man trodde i "gamle dager" :-)

Ja, i "gamle dager"skulle man spise skikkelig frokost for at magen skulle ha noe å jobbe med.

Om jeg spiser en skikkelig frokost, kan jeg bare gå og legge meg igjen. Blir så trøtt og dorsk av det.

En kopp kaffe med litt melk er en perfekt start på dagen for meg:-)

Den siste setningen passer kanskje ikke under en tråd som handler om sunn livsstil men ;-)

Jeg nøyer meg med å påstå at det er sunn start på dagen for meg:-)

Skrevet

Ja, i "gamle dager"skulle man spise skikkelig frokost for at magen skulle ha noe å jobbe med.

Om jeg spiser en skikkelig frokost, kan jeg bare gå og legge meg igjen. Blir så trøtt og dorsk av det.

Den siste setningen passer kanskje ikke under en tråd som handler om sunn livsstil men ;-)

He..he...Jeg tror kanskje at våre kropper fungerer litt forskjellig:-) Det hjelper ikke hvor mye jeg blir fortalt at det er viktig med frokost, når jeg ikke får ned en matbit før et par timer etter at jeg har stått opp:-) Jeg får det rett og slett ikke ned.

hidi, the scorpion
Skrevet

''En kopp kaffe med litt melk er en perfekt start på dagen for meg:-)''

Og det er det jo definitivt ikke noe for noen!

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

He..he...Jeg tror kanskje at våre kropper fungerer litt forskjellig:-) Det hjelper ikke hvor mye jeg blir fortalt at det er viktig med frokost, når jeg ikke får ned en matbit før et par timer etter at jeg har stått opp:-) Jeg får det rett og slett ikke ned.

Jeg heller orker ikke tanken på frokost. Tørre brødskiver? Usj, nei! Det hender dog jeg tar litt kornblanding med skummet melk. Det er bedre:-)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''En kopp kaffe med litt melk er en perfekt start på dagen for meg:-)''

Og det er det jo definitivt ikke noe for noen!

''Og det er det jo definitivt ikke noe for noen!''

Jeg har hørt rykter om det ja Hidi;o) Men når jeg er 43 år, ikke syk, men frisk og rask og skjelden borte fra jobb, så må jo det være det viktigste. Ikke sant? ;-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Ikke jeg heller;))

Spiser frokost på ettermiddagen, middag som kvelds og sjelden noe etterpå..;)

hidi, the scorpion
Skrevet

''Og det er det jo definitivt ikke noe for noen!''

Jeg har hørt rykter om det ja Hidi;o) Men når jeg er 43 år, ikke syk, men frisk og rask og skjelden borte fra jobb, så må jo det være det viktigste. Ikke sant? ;-)

''Jeg har hørt rykter om det ja Hidi;o) Men når jeg er 43 år, ikke syk, men frisk og rask og skjelden borte fra jobb, så må jo det være det viktigste. Ikke sant? ;-)''

Absolutt!

*kryper ned i støvet*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...