Gå til innhold

Sunn livsstil

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''Jeg har hørt rykter om det ja Hidi;o) Men når jeg er 43 år, ikke syk, men frisk og rask og skjelden borte fra jobb, så må jo det være det viktigste. Ikke sant? ;-)''

Absolutt!

*kryper ned i støvet*

;-)

Natta;-)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

10

• Colette

4

• hidi, the scorpion

3

• AnnaSara

1

Skrevet

Jeg heller orker ikke tanken på frokost. Tørre brødskiver? Usj, nei! Det hender dog jeg tar litt kornblanding med skummet melk. Det er bedre:-)

Jeg er så rar...Bare jeg kommer meg ut av huset, så kommer matlysten:-)

Når det kommer til spørsmålet om melk..Jeg klarer til nød å drikke kefir/kulturmelk. "Søtmelk" er helt umulig for meg å drikke. Men jeg får det ned sammen med f.eks. havregryn:-)

Skrevet

Ikke jeg heller;))

Spiser frokost på ettermiddagen, middag som kvelds og sjelden noe etterpå..;)

Sånn er det for meg også :-) I helgene spiser jeg frokost ved 14-15-tiden :-(

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

For mange sterkt overvektige vil det sannsynligvis være nok å ta bort brus og snop om en ikke øker resten av matinntaket.

Om en ønsker å gjøre noe mer, har jeg tro på følgende, men med måte:

Redusere på karbohydrater. Kaker og desserter hører inn under helgekos og ikke i den daglige kosten. Brød, poteter, ris og pasta bør en ha et våkent øye på. Hvor lite det skal være, må hver enkelt avgjøre. Enhver reduksjon hjelper. Knekkebrød kan gjerne erstatte en god del av brødet.

Smør kan du kanskje unnvære.

Legg om til mest mulig ren fisk og kjøtt. Reduser på pølser og kjøttkaker. Karbonadedeig er dog bedre enn kjøttdeig. Pris sier du? Husk at du spiser mindre mengde nå samt tenk på alt du sparer på snop.

En halv kylling + noen tomater til middag gir en pris på under 20 kroner.

Spis hver tredje time. En Wasa Husmann med sunt pålegg gjør at du ikke blir kjempesulten ved neste "skikkelige" måltid og sprekker.

Husk at du etter få uker får et helt annet "magamål" og blir raskere mett. Start med et glass vann. Spis sakte. Stopp når du er mett eller har spist det du har bestemt deg for. Ikke spis bare for at det er godt når du er mett. Det er ikke lett i starten, men du greier det :-)

Lykke til videre :-)

Jeg trodde du kom til å være strengere enn dette. Men det er kanskje ikke nødvendig?

Jeg synes jeg spiser hele tiden nå som jeg har kuttet ut alt av godteri og søtsaker. Jeg spiser mer ordentlig mat enn jeg gjorde før, kanskje fordi jeg ikke er "mett" av raske løsninger som sjokolade hele tiden. En ting lurer jeg på, det er en del situasjoner hvor jeg har hatt for vane å spise søtsaker hvor jeg nå har gått over til frukt og grønnsaker. Bør jeg prøve å bryte den koblingen som er mellom for eksempel tv-titting og småspising? Eller er det greit at jeg spiser når jeg velger en gulrot eller noen druer i stedet for sjokolade?

Og så har jeg et spørsmål om veiing. Hvor ofte er det fornuftig at jeg veier meg? I håp om raske resultater har jeg vært fristet til å gå på vekta flere ganger om dagen, og også gjort det noen ganger. Og jeg veier mer med klær og noen måltider i magen enn uten.

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

For mange sterkt overvektige vil det sannsynligvis være nok å ta bort brus og snop om en ikke øker resten av matinntaket.

Redusere på karbohydrater. Kaker og desserter hører inn under helgekos og ikke i den daglige kosten. Brød, poteter, ris og pasta bør en ha et våkent øye på. Hvor lite det skal være, må hver enkelt avgjøre. Enhver reduksjon hjelper. Knekkebrød kan gjerne erstatte en god del av brødet.

Legg om til mest mulig ren fisk og kjøtt. Reduser på pølser og kjøttkaker. Karbonadedeig er dog bedre enn kjøttdeig. Pris sier du? Husk at du spiser mindre mengde nå samt tenk på alt du sparer på snop.

Spis hver tredje time. En Wasa Husmann med sunt pålegg gjør at du ikke blir kjempesulten ved neste "skikkelige" måltid og sprekker.

Husk at du etter få uker får et helt annet "magamål" og blir raskere mett. Start med et glass vann. Spis sakte. Stopp når du er mett eller har spist det du har bestemt deg for. Ikke spis bare for at det er godt når du er mett. Det er ikke lett i starten, men du greier det :-)

En ting til. På sikt bør jeg nok bryte den koblingen jeg har mellom enkelte situasjoner og spising, men er det noe jeg bør gjøre med en gang? Eller er det greit at jeg i en periode nå velger sunne alternativer i stedet for søtsaker?

Skrevet

Jeg trodde du kom til å være strengere enn dette. Men det er kanskje ikke nødvendig?

Jeg synes jeg spiser hele tiden nå som jeg har kuttet ut alt av godteri og søtsaker. Jeg spiser mer ordentlig mat enn jeg gjorde før, kanskje fordi jeg ikke er "mett" av raske løsninger som sjokolade hele tiden. En ting lurer jeg på, det er en del situasjoner hvor jeg har hatt for vane å spise søtsaker hvor jeg nå har gått over til frukt og grønnsaker. Bør jeg prøve å bryte den koblingen som er mellom for eksempel tv-titting og småspising? Eller er det greit at jeg spiser når jeg velger en gulrot eller noen druer i stedet for sjokolade?

Og så har jeg et spørsmål om veiing. Hvor ofte er det fornuftig at jeg veier meg? I håp om raske resultater har jeg vært fristet til å gå på vekta flere ganger om dagen, og også gjort det noen ganger. Og jeg veier mer med klær og noen måltider i magen enn uten.

Man finner best ut hvor mye man har gått ned ved å veie seg om morgenen før man har kledd på seg og etter at man går på toalettet.

Gjest noen tanker
Skrevet

En ting til. På sikt bør jeg nok bryte den koblingen jeg har mellom enkelte situasjoner og spising, men er det noe jeg bør gjøre med en gang? Eller er det greit at jeg i en periode nå velger sunne alternativer i stedet for søtsaker?

Jeg tror det er veldig viktig at du ikke begynner med utstrakt veing nå, for da blir fokuset lett feil. Jeg vet ikke hva NHD anbefaler, men mer enn en gang i uken bør en aldri veie seg. Og da om morgenen uten klær. Da kan målebåndet tas i bruk på utvalgte områder av kroppen. Egentlig hadde det kanskje vært det beste om du ikke brukte badevekten på en stund, og kun konsentrerte deg om å følge opplegget. Du vil merke det på klærne. Den siste varianten er nok sunnest, for å veie seg ofte forbinder vi med slankekurer, og dette er ingen kur men en omlegging av kostvaner og livsstil.

Men jeg ville fokusert på helse førstt, langsiktigheten, og selve vektnedgangen er en bonus som garantert vil komme om du virkelig har lagt om for godt.

Skrevet

Livet skal være godt! Min påstand er at livet er enda bedre med en sunn livsstil. Kos deg gjerne med dine gulrøtter til Tv-tittingen :-)

Veiing: Maks en gang i uka. Samme ukedag. På badet, om morgenen, naken ,med tømt blære (standardisere målebetingelsene).

Livmål: Det merker du på buksene. Snart kan du oppleve den enorme gleden når du går på Jernia eller Byggmakker for å kjøpe deg hulltang :-)

Husk til slutt: Dette er ikke en slankekur. Det er en livsstilsendring for bedre helse og høyere livskvalitet. Vekt og livmål er kun en ekstra bonus :-)

Skrevet

''Gjør det noe om en spiser f.eks en time før en legger seg (f.eks kl 22)?''

Jeg skal ikke påstå at jeg har fasiten her, men jeg mener bestemt at det er antall kalorier gjennom hele døgnet som betyr noe. Ikke når på døgnet du inntar dem.

Jeg har alltid vært en kveldsspiser. Jeg må ha mat på kvelden for å få sove og om kvelden smaker maten best.

Da er jeg ikke sulten om morgenen og mitt første måltid er til lunsj. Min BMI er 18.

Ok, da stoler jeg på at det er slik, siden nhd ikke har svart.

Takk :-)

Skrevet

En ting som hadde vært ok å få svar på: Ser man skal spise hver 3.time. Gjør det noe om en spiser f.eks en time før en legger seg (f.eks kl 22)?

Neida, men for magen skyld er det kanskje best å spise lite og noe lett på den tiden. :o) En feit ribbemiddag er kanskje ikke det beste like før leggetid...

1-2 knekkebrød eller litt fruktsalat eller en brødskive derimot går helt fint. Som Nickløs sier så er det døgnets totalt kaloriinntak som teller, ikke når på døgnet det inntas.

Skrevet

Neida, men for magen skyld er det kanskje best å spise lite og noe lett på den tiden. :o) En feit ribbemiddag er kanskje ikke det beste like før leggetid...

1-2 knekkebrød eller litt fruktsalat eller en brødskive derimot går helt fint. Som Nickløs sier så er det døgnets totalt kaloriinntak som teller, ikke når på døgnet det inntas.

Ok. Har vært litt usikker på dette, for noen sier en ikke skal spise så og så lenge før en legger seg..

Men da er det oppklart. Takk:-)

Skrevet

Tja, derom strides vel de lærde... (Der som blant så mye annet også)

Skrevet

Kroppen trenger aktivitet for å holde seg frisk og fungere. Mosjonen vi skal diskutere nå har to hensikter:

1. Bedre helsen - både psykisk og fysisk.

2. Gi økt livskvalitet. Alt går mye lettere om en er i moderat god form.

Mosjom/trim skal i størst mulig grad være lystbetont. Prøv å finne den aktiviteten som gir deg mest glede.

"Dørstokkmila" /terskelen for å komme i gang skal minimaliseres. Dette er viktig fordi en høy terskel gjerne frister en til å stå over trimmen. En slik terskelnedbygging er å ha turutstyret (klær, sko osv) lett tilgjengelig.

Noen ganger kan det bli en konflikt mellom lav terskel og hva en har lyst til. En spasertur som starter på egen trapp har lav terskel og lavest tidsbruk. På den annen side synes noen det er kjedelig (andre elsker det). Å legge utstyret i bilen for så å kjøre 30 min hver vei til et alpinanlegg eller en svømmehall kan ha en høyere terskel, kreve mer tid, men gi mer moro. Kanskje kan du variere: Spasertur hjemmefra på hverdager og utflukt i helga.

Liker du deg best ute eller inne? Like du best å trimme alene, med en god venn/partner eller i gruppe? I stillhet eller med ipod?

Uansett: Ses dager i uka må du finne 45 minutter til trim. Det er langt fra sikert at du greier å trimme 45 min i strekk fra første dag. Sett likevel av den tiden til å være i trimsituasjonen. Den tiden vil du trenge om noen uker, så du kan like godt venne deg til å sette den av fra førstkommende helg.

Husk at dette er heller ikke en kur eller en forbigående fase. Dette er resten av ditt nye liv :-)

La ingen fortelle deg hvilken arena som er best for deg. I denne sammenheng er treningsstudio, svømmehall, skiløype, skogen, fjellet eller trimrommet i kjelleren din likeverdige arenaer. Du velger den som gir nettopp deg mest.

Ikke vær opptatt av om det er utholdenhet, styrke, spenst eller koordinasjon du trener. All trening er bra trening og utrolig mye bedre enn ingen trening :-)

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Kroppen trenger aktivitet for å holde seg frisk og fungere. Mosjonen vi skal diskutere nå har to hensikter:

1. Bedre helsen - både psykisk og fysisk.

2. Gi økt livskvalitet. Alt går mye lettere om en er i moderat god form.

Mosjom/trim skal i størst mulig grad være lystbetont. Prøv å finne den aktiviteten som gir deg mest glede.

"Dørstokkmila" /terskelen for å komme i gang skal minimaliseres. Dette er viktig fordi en høy terskel gjerne frister en til å stå over trimmen. En slik terskelnedbygging er å ha turutstyret (klær, sko osv) lett tilgjengelig.

Noen ganger kan det bli en konflikt mellom lav terskel og hva en har lyst til. En spasertur som starter på egen trapp har lav terskel og lavest tidsbruk. På den annen side synes noen det er kjedelig (andre elsker det). Å legge utstyret i bilen for så å kjøre 30 min hver vei til et alpinanlegg eller en svømmehall kan ha en høyere terskel, kreve mer tid, men gi mer moro. Kanskje kan du variere: Spasertur hjemmefra på hverdager og utflukt i helga.

Liker du deg best ute eller inne? Like du best å trimme alene, med en god venn/partner eller i gruppe? I stillhet eller med ipod?

Uansett: Ses dager i uka må du finne 45 minutter til trim. Det er langt fra sikert at du greier å trimme 45 min i strekk fra første dag. Sett likevel av den tiden til å være i trimsituasjonen. Den tiden vil du trenge om noen uker, så du kan like godt venne deg til å sette den av fra førstkommende helg.

Husk at dette er heller ikke en kur eller en forbigående fase. Dette er resten av ditt nye liv :-)

La ingen fortelle deg hvilken arena som er best for deg. I denne sammenheng er treningsstudio, svømmehall, skiløype, skogen, fjellet eller trimrommet i kjelleren din likeverdige arenaer. Du velger den som gir nettopp deg mest.

Ikke vær opptatt av om det er utholdenhet, styrke, spenst eller koordinasjon du trener. All trening er bra trening og utrolig mye bedre enn ingen trening :-)

45 min mosjon. Det virker lenge, som du sier orker jeg nok ikke så lenge i starten. Men jeg liker faktisk å trene, og jeg vil jo komme i bedre form etterhvert, så jeg satser på at jeg om ikke så veldig lenge vil klare 45 min. Nå i starten, holder det å trene det jeg klarer, eller bør jeg dele det opp i to økter så jeg kommer opp i 45 min til sammen? Eller så kan jeg jo prøve meg litt frem med intensitet etc. og klare å holde på lenger. Det skal nok gå, jeg har trent (lett) daglig for ikke så lenge siden, helt til kroppen nektet.

Skrevet

45 min mosjon. Det virker lenge, som du sier orker jeg nok ikke så lenge i starten. Men jeg liker faktisk å trene, og jeg vil jo komme i bedre form etterhvert, så jeg satser på at jeg om ikke så veldig lenge vil klare 45 min. Nå i starten, holder det å trene det jeg klarer, eller bør jeg dele det opp i to økter så jeg kommer opp i 45 min til sammen? Eller så kan jeg jo prøve meg litt frem med intensitet etc. og klare å holde på lenger. Det skal nok gå, jeg har trent (lett) daglig for ikke så lenge siden, helt til kroppen nektet.

Kan du ikke bare sette av 45 min og trene det du orker i denne tiden?

Grunnen til at jeg foreslår 45 min, er som jeg skrev, at en skal få inn i rutinene at denne tiden er opptatt for trim. Om noen uker vil du greie å fylle den.

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Kan du ikke bare sette av 45 min og trene det du orker i denne tiden?

Grunnen til at jeg foreslår 45 min, er som jeg skrev, at en skal få inn i rutinene at denne tiden er opptatt for trim. Om noen uker vil du greie å fylle den.

Etter å ha tenkt litt har jeg skjønt at det var det du mente. Jeg har fått tenkt litt gjennom en vanlig uke, og ser at utgangspunktet ikke er så ille som jeg først trodde. Jeg har allerede to ganger i uka mer enn 45 min trim, gåtur og trening med andre. I tillegg har jeg bedrevet en eller annen form for trening på egenhånd 1 - 3 ganger i uka. Jeg har et fast program jeg går igjennom, men det er nok på tide å øke litt der.

Når det gjelder drikkevarer har jeg to spørsmål til deg. Er det greit å drikke litt farris ol (uten smak) i stedet for vann noen ganger? Og hva med kakao laget med skummet melk, kakaopulver og suketter? Går det an i blant?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...