Gå til innhold

Orker ikke familien!


Gjest Maja_29

Anbefalte innlegg

Gjest Maja_29

Hei, dere!

Häper det er ok at jeg skriver her, selv om det ikke har med samliv mellom kvinne og mann her. Jeg synes dette er et av forumene hvor man fär flest seriöse svar - sä jeg pröver meg.

Saken er den at jeg ikke liker familien min. Med familie mener jeg min mor, stefar og to halvsösken. Stefar har värt gift med mamma nesten sä lenge jeg kan huske og faren min er död for mange mange är siden. Halvsöskene mine har jeg ogsä vokst opp med, og ser egentlig ikke pä dem som halvsösken.

Jeg har helt siden puberteten fölt at jeg ikke hörer til sammen med dem. Har lurt pä om det er meg eller dem som er 'unormale'. Nä som jeg er blitt eldre skjönner jeg at vi er helt forskjellige mennesker som ganske enkelt ikke passer sammen. Ikke slik ä forstä at vi krangler, men det er alltid anstrengt mellom oss,- dette gjelder egenlig mellom alle oss fem, men mest mellom meg og de andre.

Det er ikke sä mye tingene vi sier til hverandre, men hvordan vi sier det. Vi lever liksom i forskjellige verdener. Jeg klarer ikke ä slappe av sammen med dem, og jula er verst. Da bare häper jeg vi skal komme gjennom middagen uten at det skal föles altfor anstrengt.

Jeg föler meg ofte kritisert av dem. De er tilsynelatende ganske interessert i livet mitt, men när det kommer til stykket stötter de meg ikke - og det er mest mas fra dem.

Jeg liker dem ikke. Det er fält ä si det fordi de tross alt er familie.

Jeg föler at jeg trenger ä fä dem pä avstand. Vi bor langt fra hverandre nä, men det er alltid mye mas om 'at jeg kommer vel hjem i jula' osv.

De hakker pä meg - og jeg orker det ikke mer. De forstär det antakelig ikke selv - vi er som sagt totalt forskjellige.

Jeg föler at jeg mä tenke pä meg selv snart - og ha mindre&mindre kontakt. Jeg har en samboer som jeg elsker over alt pä jord - og han stötter meg og har lyst til ä snakke med mamma om dette. Han er nemlig av den rolige, pedagogiske typen som er veldig flink til ä snakke med folk. Selv begynner jeg antakelig bare ä grine. De kan jo uansett ikke forstä at jeg föler som jeg gjör!

Vet ikke om jeg framstilte dette tydelig nok, men dette plager meg veldig og jeg tror det har pävirket meg en god del. Jeg er ganske usikker og har for lite selvtillit.

Er det forfedelig av meg at jeg har lyst pä mindre kontakt? Noen med erfaring pä omrädet?

Vi har en del e-mail kontakt, og det gär greit - vi skriver stort sett om overfladiske ting og mä ikke forholde oss til hverandre pä samme mäte.

Kjempetakknemlig for svar! Det ville hjelpe meg.

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Kjære Maja!

Først vil jeg si at det er bra med innlegg i samlivsforum om andre forhold enn mellom mann og kvinne. Familieliv handler i høyeste grad også om samliv.

Det gjør sterkt inntrykk å høre om din familiesituasjon.

La meg si med en gang: slik jeg forstår det tror jeg ikke det er galt av deg å redusere kontakten med din familie.

Med din bakgrunn i oppveksten, med stefar og halvsøsken som du ikke har fått til et mer positivt forhold til, tror jeg du har rett til å tenke mer på deg selv. Det skal sterk rygg til for å tåle det du har opplevd av å ikke passe inn i familiens forventninger.

Jeg synes du har lov til å trekke deg tilbake i form av mindre kontakt, dvs. så mye kontakt som du selv ønsker.

Å holde kontakten via mail er jo en god ide. Da kan dere sende informasjoner til hverandre, men samtidig slippe den følelsesmessige nærheten.

Det er i alle fall nødvendig at du får mindre problemer enn du har hatt med dette. Når du vet om en løsning, å redusere kontakten, oppfordrer jeg deg til å gjøre hva du tenker.

Jeg ble litt nyskjerrig på ditt forhold til moren din.

Så fint at du og partneren er på samme parti også i familiespørsmålet.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Maja!

Jeg kjenner meg igjen i en del av det du skriver. Bortsett fra at min familie ikke maser på meg (tvert i mot). Jeg bor et stykke unna dem alle sammen, og er glad for det. Jeg er glad i dem, men føler ikke at jeg har noe til felles med dem. De klarer ikke å engasjere seg i hva jeg holder på med. Føler av og til at jeg må prakke på dem litt informasjon om meg selv, for det virker ikke som om de er noe interessert. Dette gjelder spesielt jobben min. Kan ikke huske å ha fått spørsmålet "hvordan går det på jobben?", med oppriktig interesse bak..! Jeg føler også at jeg ikke har fått særlig oppmuntring til å "stå på på skolen", drive med fritidsaktiviteter eller annet i oppveksten. Jeg var tilfeldigvis skoleflink og har klart meg bra, men det er bare min fortjeneste. Jeg skulle ønske jeg hadde blitt mer "pushet" til å prøve nye ting!

De sliter med sine egne interne krangler hele tiden (min familie er litt "bråkete" til tider), og jeg synes det virker som om de mangler respekt for hverandre og ikke har det godt. Jeg er glad jeg ikke er midt oppi dette, for når jeg en sjelden gang ser dem, så har vi liksom ikke tid til å krangle. Jeg tror at hvis jeg hadde blitt boende "oppå" min familie, så hadde jeg også fått et dårlig forhold til foreldre og søsken, men siden jeg ikke ser dem så ofte, så blir det ikke sånn.

Jeg synes absolutt ikke det er galt av deg å ønske å bo langt unna familien. Faktisk kan det føre til at forholdet til familien din blir bedre på sikt. Skap ditt eget liv med samboeren din, kos deg og ha det fint. Ikke ha dårlig samvittighet for dette.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...