Gjest Bekymret barnebarn Skrevet 29. august 2001 Del Skrevet 29. august 2001 Hei til dere, Jeg henvender meg til dere på vegne av min farfar på 75 år som nylig er operert for struma. Dette var en meget stor struma på hele 4 kilo !!! Helt utrolig men sant. Den har vokst over lang tid , rundt hals, under kraveben og ned i kroppen mot ryggen ! fikk jeg forklart av legen som har utført operasjonen. Vil også fortelle at vi (familien) har stått på for å få operasjonen utført nå i august, da tid for operasjon var satt opp i september. En av legene som har undersøkt min farfar i juli måned, uttalte da at han måtte opereres umiddelbart. Farfar var veldig redusert og hadde svært dårlig pust og vi var svært engstelige. Dagen etter operasjonen tok jeg kontakt med legen som utførte denne. I tillegg til struma-svultsens vekt, kunne han informere meg om at luftveien var så redusert at de under operasjonen hadde benyttet en ”rør” i hans pusterør som hadde størrelse på 0,5m.m . Etter denne samtalen fikk jeg en voldsom reaksjon. Først så ble jeg sint og siden veldig lei meg for min farfar har gått og hatt vondt i lang, lang tid før denne operasjonen ble utført. Det er lenge siden han fikk bekreftet at han hadde struma. – så hvorfor det skulle ta så lang tid før de endelig opererte lurer jeg veldig på. Heldigvis og t akk og pris for at vi klarte å få han inn tidligere – han hadde kanskje ikke klart seg dersom han skulle ventet en hel måned til på operasjon. Vel, det har gått bra og jeg er sikker på at min farfar vil få et ”nytt liv” etter dette. Spørsmål til dere er: Hvordan bør han følges opp nå etterpå ? Hva kan han selv gjøre (kosthold, mosjon) etc ? Kan dette komme igjen ? Jeg har lest at dette er arvelig, hvordan skal etterkommere forholde seg til dette ? og bør vi sjekke dette regelmessig ? Hper dere kan svare meg - på forhånd takk. Hilsen bekymret barnebarn 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34207-stor-struma/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 30. august 2001 Del Skrevet 30. august 2001 Jeg vil tro at det ikke er nødvendig med annen oppfølging enn å sjekke at strumaet ikke kommer tilbake, at stoffskiftet holder seg normalt og at det ikke tilkommer infeksjon operasjonssåret. Alminnelig sunt kosthold og aktivitetsnivå (både mosjon og hvile) vil jeg tro er tilstrekkelige tiltak fra hans side for å komme seg. Hvor stor sannsynligheten for at svulsten kommer igjen vet jeg ikke. Det samme gjelder arvelighet, da jeg ikke kjenner til hva slags struma han hadde. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34207-stor-struma/#findComment-132369 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.