Gå til innhold

Hvit sofa og vannfast mascara...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Argh... altså! Jeg har en ny hvit stoffsofa fra Bolia, med et stoff som er ekstra slitesterkt. Hvitt var fint, og skulle nå være greit å holde ren så lenge jeg la et teppe over...

Da hadde jeg ikke tatt med i beregningen at jeg har en fjortis som bruker uante mengder med mascara, og denne har hun selvsagt klart å "drysse" ned i sofaen. Forrige gang jeg oppdaget det, prøvde jeg å vaske det bort. Det ble ikke helt bra, men litt mindre synlig... nå har hun jaggu sølt enda mer mascara på samme sted (samme puta), og jeg har ikke turt å prøve å få det bort en gang.

HJELP?! Nå er alle kjerringråd dyre...

Fortsetter under...

Skrevet

Hvis den er helt hvit, kan du jo forsøke med litt klor i vaskevannet? Eller er jeg helt på jordet nå?

Skrevet

Hvis puta er lik på begge sider kan du jo snu den?

Og etterpå lynsjer du fjortisen. ;o)

Skrevet

Her er jeg litt usikker, men på alt annet som heter flekker og skjolder har jeg brukt oppvaskmiddelet Sun. Kanskje det er verd et forsøk. Jeg hadde vel kanskje løst litt opp på en fuktig klut og påført det et usynlig sted på sofaen i første omgang for å sjekke om det lager skjolder. Hvis ikke, så kunne det kanskje være en idé å gå løs på mascara'n med dette.

Good luck!

Skrevet
  bibben skrev (På 28.1.2010 den 17.33):

Her er jeg litt usikker, men på alt annet som heter flekker og skjolder har jeg brukt oppvaskmiddelet Sun. Kanskje det er verd et forsøk. Jeg hadde vel kanskje løst litt opp på en fuktig klut og påført det et usynlig sted på sofaen i første omgang for å sjekke om det lager skjolder. Hvis ikke, så kunne det kanskje være en idé å gå løs på mascara'n med dette.

Good luck!

Et annet oppvaskmiddel, Zalo, tar mye.

Annonse

Skrevet
  bibben skrev (På 28.1.2010 den 17.33):

Good luck!

Det var det jeg gjorde forrige gang, brukte Zalo. Det tar flekkene bedre, i følge min møbelpappa... men denne gangen vet jeg da søren, for jeg vil ikke at det skal være igjen merker eller skjolder i det hele tatt.

Noen som har prøvd Whitesprit på slikt?

Skrevet
  Lillemus skrev (På 28.1.2010 den 17.32):

Hvis puta er lik på begge sider kan du jo snu den?

Og etterpå lynsjer du fjortisen. ;o)

Den er ikke det, sjø... det er hjørneputa på en chaiselong, eller hvordan det nå skrives. Akkurat denne kalte de "chaiselong" på Bolia. :)

Skrevet
  ergoo skrev (På 28.1.2010 den 17.35):

Jif is the shit ;)

På stoff? Er det ikke vanskelig å vaske av?

Skrevet

Hvit sofa og barn/tenåringer/dyr er dårlig kombinasjon... Hadde det ikke skjedd nå, hadde det vel vært noe annet som ble sølt en gang...

Skrevet
  Line skrev (På 28.1.2010 den 17.36):

Det var det jeg gjorde forrige gang, brukte Zalo. Det tar flekkene bedre, i følge min møbelpappa... men denne gangen vet jeg da søren, for jeg vil ikke at det skal være igjen merker eller skjolder i det hele tatt.

Noen som har prøvd Whitesprit på slikt?

Kanskje de har peiling på en fargehandel som fører White Sprit og den slags. Der har de ofte god og bred kunnskap om hvordan ulike midler og substanser virker inn på hverandre.

Skrevet
  Line skrev (På 28.1.2010 den 17.37):

På stoff? Er det ikke vanskelig å vaske av?

Fikk ikke med meg at det var stoff, sorry.

Skrevet
  Line skrev (På 28.1.2010 den 17.37):

Den er ikke det, sjø... det er hjørneputa på en chaiselong, eller hvordan det nå skrives. Akkurat denne kalte de "chaiselong" på Bolia. :)

Ååååå - jeg har alltid ønsket meg chaiselong!!!! Heldiggris!

Annonse

Skrevet

Ring Bolia og spør om en sterk møbelrens for å fjerne flekker?

Vanish-spray for tepper etc?

Persille1365381127
Skrevet

Min erfaring er at våtservietter for barn tar det meste...

Vi fjerner maling i barnehagen med Natusan/Libero våtservietter - og det funker ganske bra... Dessverre... (!)

Skrevet

Så kjedelig... Du kan ikke prøve med sminkefjerner da?...

Skrevet

Sonett oksegallesåpe er den beste flekkfjerneren ever. Selges på Helios og slike typer butikker.

Skrevet
  Persille skrev (På 28.1.2010 den 18.38):

Min erfaring er at våtservietter for barn tar det meste...

Vi fjerner maling i barnehagen med Natusan/Libero våtservietter - og det funker ganske bra... Dessverre... (!)

Oh my!

Skrevet
  cecily skrev (På 28.1.2010 den 20.40):

Sonett oksegallesåpe er den beste flekkfjerneren ever. Selges på Helios og slike typer butikker.

Huffameg, det hørtes ekkelt ut! Aldri hørt om heller... har du prøvd den?

Skrevet
  Line skrev (På 28.1.2010 den 20.45):

Huffameg, det hørtes ekkelt ut! Aldri hørt om heller... har du prøvd den?

Hehe, jeg vet det høres vemmelig ut. Men den ser og føles helt uskyldig. Ser nesten ut som grønnsåpe.

Ja, jeg er totalt avhengig av å ha en slik i hus. Jeg har ikke vært borti en flekk den ikke tar helt eller i det minste reduserer kraftig. Til og med flere måneders gamle tranflekker på ull tok den nesten bort.

Koster ikke så mye heller, ca en femtilapp eller noe slikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...