Gå til innhold

Kan barnevernet avlaste meg?

Anbefalte innlegg

Gjest Svarttrost_bipolar

Litt i tvil om hvor dette skal postes, men det er her jeg kjenner meg mest vel så jeg håper noen leser.

Har to barn på 8 og 11 år, har vært gjennom et forferdelig vanskelig samlivsbrudd. Sliter med å få alt til å henge sammen når barna er hos meg (annenhver uke).

Har ingen å spille på med tanke på f.eks. barnevakt noen timer. Trenger det sårt for å klare å være en god mor resten av tiden.

Vet noen der ute om barnevernet kan hjelpe med slikt, selv om jeg ikke er depressiv eller hypoman? Jeg er sliten...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/342167-kan-barnevernet-avlaste-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk hjelp gjennom barnevernet i en periode, som en forebygging mot ulike episoder, og for at jeg skulle kunne fungere som en god mor for barna. Hadde veldig godt samarbeid og har bare godord å komme med. Barnevernet vil jo helst jobbe forebyggende.

Jeg fikk hjelp gjennom barnevernet i en periode, som en forebygging mot ulike episoder, og for at jeg skulle kunne fungere som en god mor for barna. Hadde veldig godt samarbeid og har bare godord å komme med. Barnevernet vil jo helst jobbe forebyggende.

Jeg er helt enig i at barnevernet ønsker å jobbe forebyggende, men er usikker på om det er riktig å tenke at det er barnevernet som skal hjelpe til dersom barna har en far som fungerer ok og har mulighet til å avlaste.

Annonse

Før var det noe som het besøkshjem, for enslige foreldre uten aktiv ex. Vet ikke om det finnes lengre,men det er vel en bra ordning. Dessuten tror jeg barnevernet er mye bedre enn sitt rykte.

Besøkshjem finnes fortsatt, ja :-)

Man kan også søke om å få støttekontakt som f.eks tar med seg barnet ut.

Jeg for min del har bare positive opplevelser med dem. Jeg sa det tilogmed rett ut til dem at jeg var livredd dem. Da trakk de på smilebandet og forklarte meg hvordan de jobber.

Gjest klok av erfaring

Spørsmålet er i hvert fall helt reellt..

Jeg ville ha vært forsiktig med å be barnevernet om hjelp. Det varierer sikkert fra plass til plass, men her jeg bor ser jeg at barnevernet er sten hakkendes gale i flere sammenhenger og at de har psyket ned og ut mange mødre. Å en blir aldri kvitt dem, når de fførst er i bilde. Ville heller satset på en barnevakt, let i aviser eller søk etter avlastning ved annonsering.

Gjest positiv til BV

''Fra Barnevernloven

§ 4-4. Hjelpetiltak for barn og barnefamilier.

Barneverntjenesten skal bidra til å gi det enkelte barn gode levekår og utviklingsmuligheter ved råd, veiledning og hjelpetiltak.

Barneverntjenesten skal, når barnet på grunn av forholdene i hjemmet eller av andre grunner har særlig behov for det, sørge for å sette i verk hjelpetiltak for barnet og familien, f.eks. ved å oppnevne støttekontakt, ved å sørge for at barnet får plass i barnehage, ved besøkshjem, ved avlastningstiltak i hjemmet, ved opphold i senter for foreldre og barn eller andre foreldrestøttende tiltak. På samme måte skal barneverntjenesten også søke å sette i verk tiltak som kan stimulere barnets fritidsaktivitet, eller bidra til at barnet får tilbud om utdanning eller arbeid, eller anledning til å bo utenfor hjemmet. Barneverntjenesten kan videre sette hjemmet under tilsyn ved at den oppnevner tilsynsfører for barnet.

Barneverntjenesten kan også yte økonomisk stønad som hjelpetiltak for barnet.

§ 4-5. Oppfølging av hjelpetiltak.

Når hjelpetiltak vedtas, skal barneverntjenesten utarbeide en tidsavgrenset tiltaksplan. Barneverntjenesten skal følge nøye med på hvordan det går med barnet og foreldrene og vurdere om hjelpen er tjenlig, eventuelt om det er nødvendig med nye tiltak, eller om det er grunnlag for omsorgsovertakelse. Tiltaksplanen skal evalueres regelmessig. ''

Jeg ville absolutt kontaktet barnevernet. Barnevernet skal i første rekke hjelpe foreldre som sliter med tiltak i hjemmet. Det skal MYE til før de tar barnet. Det mildeste inngreps prinsipp gjelder - man skal alltid bruke de mildeste formene for inngrep/hjelpetiltak.

http://www.familiestiftelsen.no/node/1794 Dette er en eksamensoppgave som tar for seg hvordan barnevernet møter borderlineforeldre - sier mye generelt om barnevern og foreldre med psykiske lidelser synes jeg.

På linken er det også en søkefunksjon hvor du kan søke på feks barnevern og hjelpetiltak. Barnevern psykiatri osv.

Du kan også ringe anonymt til barnevernet, kanskje i en annen kommune så du ikke blir gjenkjent å høre hva de tenker om situasjonen og hva de evt kan bidra med.

Håper dette kan være til noe hjelp. Alle trenger vi avlastning innimellom.

Gjest Svarttrost

''Fra Barnevernloven

Barneverntjenesten skal bidra til å gi det enkelte barn gode levekår og utviklingsmuligheter ved råd, veiledning og hjelpetiltak.

Barneverntjenesten skal, når barnet på grunn av forholdene i hjemmet eller av andre grunner har særlig behov for det, sørge for å sette i verk hjelpetiltak for barnet og familien, f.eks. ved å oppnevne støttekontakt, ved å sørge for at barnet får plass i barnehage, ved besøkshjem, ved avlastningstiltak i hjemmet, ved opphold i senter for foreldre og barn eller andre foreldrestøttende tiltak. På samme måte skal barneverntjenesten også søke å sette i verk tiltak som kan stimulere barnets fritidsaktivitet, eller bidra til at barnet får tilbud om utdanning eller arbeid, eller anledning til å bo utenfor hjemmet. Barneverntjenesten kan videre sette hjemmet under tilsyn ved at den oppnevner tilsynsfører for barnet.

Når hjelpetiltak vedtas, skal barneverntjenesten utarbeide en tidsavgrenset tiltaksplan. Barneverntjenesten skal følge nøye med på hvordan det går med barnet og foreldrene og vurdere om hjelpen er tjenlig, eventuelt om det er nødvendig med nye tiltak, eller om det er grunnlag for omsorgsovertakelse. Tiltaksplanen skal evalueres regelmessig. ''

Jeg ville absolutt kontaktet barnevernet. Barnevernet skal i første rekke hjelpe foreldre som sliter med tiltak i hjemmet. Det skal MYE til før de tar barnet. Det mildeste inngreps prinsipp gjelder - man skal alltid bruke de mildeste formene for inngrep/hjelpetiltak.

http://www.familiestiftelsen.no/node/1794 Dette er en eksamensoppgave som tar for seg hvordan barnevernet møter borderlineforeldre - sier mye generelt om barnevern og foreldre med psykiske lidelser synes jeg.

På linken er det også en søkefunksjon hvor du kan søke på feks barnevern og hjelpetiltak. Barnevern psykiatri osv.

Du kan også ringe anonymt til barnevernet, kanskje i en annen kommune så du ikke blir gjenkjent å høre hva de tenker om situasjonen og hva de evt kan bidra med.

Tusen takk alle sammen!

Gjest klok av skade jadda

''Fra Barnevernloven

Ja, fint på papiret. Men en er heldig om det fungerer positivt i praksis.

Bare et lite eksempel. Nabomannen fikk ikke foreldreretten for sine tre egne barn for to år siden. Så pepret han barnevernet med meldinger for å lage helvete for x-en. Å i dag: Han har fosterlønn for å ha omsorgen for sine tre egne barn + at han også har medomsorg for de tre barna hans nåværende kone har. De har altså 6 barn i huset, og fosterhjemslønn i 30.000-klassen for sine egne barn. Kjører rundt i en bil i hundretusenkroners klassen. Reiser utenlands på ferie et par ganger i året. (Jeg mater katten) Hvor rettferdig er det?

Gjest positiv til BV

Ja, fint på papiret. Men en er heldig om det fungerer positivt i praksis.

Bare et lite eksempel. Nabomannen fikk ikke foreldreretten for sine tre egne barn for to år siden. Så pepret han barnevernet med meldinger for å lage helvete for x-en. Å i dag: Han har fosterlønn for å ha omsorgen for sine tre egne barn + at han også har medomsorg for de tre barna hans nåværende kone har. De har altså 6 barn i huset, og fosterhjemslønn i 30.000-klassen for sine egne barn. Kjører rundt i en bil i hundretusenkroners klassen. Reiser utenlands på ferie et par ganger i året. (Jeg mater katten) Hvor rettferdig er det?

Det er så utrolig synd med de som utnytter systemet slik. Og de ødelegger for så mange ærlige. Jeg vil på ingen måte påstå at barnevernet er feilfritt, det er det absolutt ikke. Men de gjør veldig mye bra også. Det jeg skrev om hjelpetiltak vet jeg at ofte fungerer bra i praksis også, ikke bare på papiret. Men det er unntakene som utnytter alt de kan til fulle, og det er dem man hører om. Ingen ringer vg og sier de er fornøyd med hjelpen fra barnevernet, det selger jo ikke heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...