Gå til innhold

Om "å legge om kostholdet"

Anbefalte innlegg

Gjest Lurer på turer på

Utrolig mange som uttaler at de har gjort det og kommet i bra form. Men, hvordan er det der egentlig, har inntrykk av at mange da kutter ut brød og melk, og vips så blir de tynne og i god form. Er det sånn? Men blir man bare tynn da, eller får man også mer næringsstoffer når man kutter brød og melkeprodukter..? Noen som kan forklare meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/342223-om-%C3%A5-legge-om-kostholdet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har byttet ut brød med havreknekkebrød, i begynnelsen trodde jeg ikke at jeg kunne bli mett av knekkebrød, men to havreknekkebrød til frokost holder meg faktisk mett lenge. :o) Men jeg er ikke fanatisk og kan godt spise brød altså - jeg elsker godt brød!

Til middagen har jeg kuttet ned på poteter / ris / pasta, men spiser noe av det, evt. bytter det ut med en neve bønner/kikerter eller linsestuing og spiser _masse_ grønnsaker til.

Prøver også å få i meg godt med frukt (2 om dagen er vel det anbefalte, jeg lager gjerne en fruktsalat) og grønt utenom middagen også. Paprika på leverposteien på knekkebrødet f.eks. eller en gulrot etterpå. Og akkurat nå - min siste dille - en smoothie til kvelds. :o)

Altså ikke sjokolade, kjeks, kaker, brus og saft til daglig, men frukt, grønt og bær - det gir masse overskudd, vitaminer og mineraler. :o) Og mye mindre kalorier!

Det er vanskelig å gå ned mye i vekt raskt!!!!

Men små endringer gjør godt på sikt. Jeg spiser pr. i dag mindre raske karbohydrater og mer grønnsaker. Det gjør at jeg klarer å holde vekta.

(Missa litt i jula, men har korrigert dette ved å kutte ut godterier nå i januar.)

• 2 uker senere...
Gjest Lurer på turer på

Jeg har kuttet ut brød, poteter, pasta og ris til hverdags. Spiser dette svært sjelden, det går mye i rene kjøttyper, salater og grønnsaker. Ved denne omlegginga har jeg gått ned over 30 kilo.

Så flott for deg! For meg høres det ut som et "kjedelig" kosthold, men det er det kanskje ikke? Har du oppskriftsider på nett til spennende retter kanskje?

Så flott for deg! For meg høres det ut som et "kjedelig" kosthold, men det er det kanskje ikke? Har du oppskriftsider på nett til spennende retter kanskje?

Jeg har aldri skjønt hva folk tror er så spennende ved ris, pasta, brød og poteter ;)

Brød kan de spise til tre måltider hver dag, men spiser de salat i lunsjen så blir de "lei" innen en uke ;)

Annonse

Kjedelig? Faktisk tror jeg du vil bli overrraska over hvor spennende mat man faktisk kan lage, og det uten å bruke poteter, brød, pasta, ris osv . Gjelder å tenke nytt og lete etter nye oppskrifter :)

Jeg har aldri skjønt hva folk tror er så spennende ved ris, pasta, brød og poteter ;)

Brød kan de spise til tre måltider hver dag, men spiser de salat i lunsjen så blir de "lei" innen en uke ;)

Folk er forskjellige, vet du.

Jeg er veldig glad i brød og går ikke lei av det. Jeg er også veldig glad i salat, men det blir jeg lei av hvis jeg spiser det for ofte. Jeg tror kanskje det har noe å gjøre med konsistensen. Pasta og ris kan jeg godt klare meg uten.

For brød, pasta, ris og poteter er bare SÅ spennende, mener du? ;-)

Har ingen nettsider sånn umiddelbart.

Gjest sjøstjerna

Jeg har erstattet kjøttdeig med karbonadedeig, og salami med hamburgerrygg. Begge deler mye magrere og sunnere.

Spiser ca 5 skiver brød pr uke. Der jeg ellers ville spist brød, tar jeg nå knekkebrød (2 stk- til frokost og kvelds).

Unngår kjeks, godteri og kaker til hverdags. Husker på at juice/melk inneholder kalorier, og unngår vanligvis slik drikke til mat.

Spiser 2 frukt, 2 rå gulrøtter samt 1/4 agurk, 6-8 cherrytomater og noen skiver paprika hver dag (varierer med sukkererter, salat, kålrot). I tillegg blir det woket eller kokte gr.saker ved siden av middagen som forøvrig helst lages på ren kjøtt eller fisk.

Drikker grønn te og kaffe hver dag. Uten sukker- men kanskje litt melk i kaffen.

I helga koser jeg meg med godteri i lag med barna. Videre tar jeg alltid noen glass vin i løpet av hver uke, og gjerne ost til i lag med venner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...