Gå til innhold

Barn på snart 9 som får litt fikse ideer...

Anbefalte innlegg

Vårt mellomste barn er ei trygg og herlig jente - så vidt vi og de vi kjenner kan bedømme.

Likevel har hun en redsel for brann og tyver. (Vi har ikke opplevd noe av det.)

Hun spør hver kveld når hun legger seg om døra er låst. Er den ikke det, så låser hun den. Så kan det gå et kvarters tid, så tusler hun opp igjen for å sjekke at døra er låst. Og det kan hun gjøre enda en gang.

I det siste har jeg bedt henne være veldig bevisst på at hun sjekker døra, i håp om at hun skal huske det, og ikke føle at hun må sjekke enda en gang.

Er dette noe jeg skal bekymre meg for?

Og hva skal jeg eventuelt gjøre for at det ikke skal utvikle seg videre?

Fortsetter under...

Hei,

Jeg vil tippe at dette er en fase (som så mange andre faser) som de fleste barn går gjennom, trolig frembragt av et program på TV, eller lignende.

Hvis hun ikke er konstant redd/bekymret på andre områder (ute, inne, osv.) ville jeg ikke gjort noe med det før det ev. vokste, eller vedvarte lenge.

Hva sier hun selv om det?

Med vennlig hilsen

Min 10-årige sønn har også fra tid til annen slike "tvangstanker". Jeg pleier å se an litt og de går alltid over, jeg sier at han skal slutte og at det er han selv som skal bestemme og ta kontroll.

Jeg husker jeg hadde det slik i perioder selv også da jeg var liten.

Følg med litt, dette går nok over.

Hei,

Jeg vil tippe at dette er en fase (som så mange andre faser) som de fleste barn går gjennom, trolig frembragt av et program på TV, eller lignende.

Hvis hun ikke er konstant redd/bekymret på andre områder (ute, inne, osv.) ville jeg ikke gjort noe med det før det ev. vokste, eller vedvarte lenge.

Hva sier hun selv om det?

Med vennlig hilsen

Hun sier bare at hun har glemt om døra er låst...

Som sagt virker hun trygg i alle andre situasjoner. Ikke redd for å være alene hjemme, være ute alene eller noe annet jeg kan komme på.

Takk for svar, Sør :)

Min 10-årige sønn har også fra tid til annen slike "tvangstanker". Jeg pleier å se an litt og de går alltid over, jeg sier at han skal slutte og at det er han selv som skal bestemme og ta kontroll.

Jeg husker jeg hadde det slik i perioder selv også da jeg var liten.

Følg med litt, dette går nok over.

Tusen takk for beroligende ord. Begynte å bli litt redd for at det var en begynnende OCD...

Da skal vi bare se det hele an :)

Be henne si høyt til seg selv at "Nå har jeg låst døra og trenger ikke stå opp igjen og sjekke det på nytt". Det hjelper i alle fall meg. :o)

Jeg er så glemsk at jeg ofte pleier å si f.eks. "nå har jeg dratt ut støpselet til vannkokeren" eller "nå har jeg slått av komfyren".

Annonse

Jeg hadde en periode som barn, hvor jeg gikk inn på rommet til søsteren min hver natt for å sjekke at hun pustet. Jeg kan ikke komme på noen spesiell grunn til at jeg gjorde det, og jeg sluttet med det etter en stund.

Tror sånt er ganske vanlig jeg :-)

Be henne si høyt til seg selv at "Nå har jeg låst døra og trenger ikke stå opp igjen og sjekke det på nytt". Det hjelper i alle fall meg. :o)

Jeg er så glemsk at jeg ofte pleier å si f.eks. "nå har jeg dratt ut støpselet til vannkokeren" eller "nå har jeg slått av komfyren".

Ja, det er i grunnen det hun gjør nå. Hun låser døra (eller sjekker at den er låst) og så hører vi henne mumle for seg selv: "Døra er låst, døra er låst, døra er låst" eller "Jeg har låst døra, jeg har låst døra, jeg har låst døra"

Godt å høre at hun ikke er alene :)

Jeg hadde en periode som barn, hvor jeg gikk inn på rommet til søsteren min hver natt for å sjekke at hun pustet. Jeg kan ikke komme på noen spesiell grunn til at jeg gjorde det, og jeg sluttet med det etter en stund.

Tror sånt er ganske vanlig jeg :-)

Phu, godt å høre :)

''Er dette noe jeg skal bekymre meg for?''

Nei. Men du kan bevisstgjøre handlingen hennes. Si "nå har du sjekka døra. Det var bra at du gjorde det! God natt!" Da har hun fått tilbakemelding på det som bekymrer henne, og vet at det er sjekket, og problemet er ute av verden for i kveld.

Min 7-åring er veldig opptatt av tyver etc, og gjør som din 9-åring. Grunnen til det, er at det har vært noen episoder med noen rumenere som ringer på til folk, og liksom er døve, og skal selge trefigurer. Noen av disse har gått inn hos folk, en har pressa seg inn i gangen hos en kvinne, og forsøkte å rive av henne klærne. Av den grunn har ungene ordre om at døra SKAL være låst.

''Er dette noe jeg skal bekymre meg for?''

Nei. Men du kan bevisstgjøre handlingen hennes. Si "nå har du sjekka døra. Det var bra at du gjorde det! God natt!" Da har hun fått tilbakemelding på det som bekymrer henne, og vet at det er sjekket, og problemet er ute av verden for i kveld.

Min 7-åring er veldig opptatt av tyver etc, og gjør som din 9-åring. Grunnen til det, er at det har vært noen episoder med noen rumenere som ringer på til folk, og liksom er døve, og skal selge trefigurer. Noen av disse har gått inn hos folk, en har pressa seg inn i gangen hos en kvinne, og forsøkte å rive av henne klærne. Av den grunn har ungene ordre om at døra SKAL være låst.

Takk, da føler jeg at jeg har tenkt riktig når vi har bedt henne være bevisst hva hun gjør. Kan jo i tillegg verbalisere det for henne når jeg hører henne sjekke.

Tusen takk :)

Takk, da føler jeg at jeg har tenkt riktig når vi har bedt henne være bevisst hva hun gjør. Kan jo i tillegg verbalisere det for henne når jeg hører henne sjekke.

Tusen takk :)

Du kan titte inn på ananke siden sider. Der får du litt tips, og kan vurdere hva du skal gjøre om du synes det utarter seg litt. Mitt barn har også hatt noen tendenser, og jeg har brukt enkle metoder(hentet fra bøker jeg har lest) for å ikke la det utvikle seg, samtidig som at vi ikke har overdramatisert det.

Du kan titte inn på ananke siden sider. Der får du litt tips, og kan vurdere hva du skal gjøre om du synes det utarter seg litt. Mitt barn har også hatt noen tendenser, og jeg har brukt enkle metoder(hentet fra bøker jeg har lest) for å ikke la det utvikle seg, samtidig som at vi ikke har overdramatisert det.

Takk for tips. Skal sjekke ut siden :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...