Gå til innhold

handler sykefraværet bare om snyltermentalitet?

Anbefalte innlegg

Gjest trådstarter

I denne debatten om sykefraværet så føler jeg at fokuset dreier seg mest om at folk vil snylte på velferdssamfunnet. Men er det hele årsaken, at folk er late? Hva med arbeidsstedene, har ikke de også en stor del av ansvaret for at folk blir syke? En bedrift som ikke er villig til å gjøre noen tilretteleggelser for en anatt, og hvor det psykososiale mijløet blir vektlagt, vil jo da få flere sykemeldte.

hvem har "skylden" her?

Fortsetter under...

Gjest MayLynn

Jeg tror mye av sykefraværet gjenspeiler at folk faktisk ER syke jeg. Og at de venter i kø på behandling. Og at vi faktisk har flere personer med kroniske plager i jobb enn andre land. Disse vil nødvendigvis være mer syke. Men det er vel bedre at de er i jobb med litt fravær av og til enn at de er uføretrygdet?

Gjest trådstarter

Jeg tror mye av sykefraværet gjenspeiler at folk faktisk ER syke jeg. Og at de venter i kø på behandling. Og at vi faktisk har flere personer med kroniske plager i jobb enn andre land. Disse vil nødvendigvis være mer syke. Men det er vel bedre at de er i jobb med litt fravær av og til enn at de er uføretrygdet?

kanskje jeg provoseres ekstra av dette her fordi jeg selv er kronisk syk, og er på attføring nå. Jeg ville gjort hva som helst for å kunne jobbe hundre prosent, men nå er jeg glad bare jeg klarer å jobbe halvparten. Jeg hater virkelig å være syk, og går gjerne på jobben selv om, jeg er dårlig, men jeg har funnet ut at det ikke alltid er så bra for min helse heller.Det er vanskelig å ha en sykdom som ikke synes så bra utenpå.

Så vidt jeg kan huske har jeg aldri brukt egenerklæring når jeg ikke har vært syk, og jeg velger å tro det samme om mine kolleger.

Er jeg i tvil om jeg skal være hjemme eller gå på jobb, er det arbeidssituasjonen som avgjør. Er det veldig travelt, ingen som kan jobben min el.l., går jeg halvsjuk på jobb. Er det en rolig periode på jobb, holder jeg meg hjemme.

Hei,

Selv om jeg egentlig er enig med deg, så må jeg påpeke at poenget er at antall uføre har økt (særlig unge uføre), men arbeidsplassene er neppe verre/slemmere enn de var for 40 år siden.

Og der ligger "problemet".

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest trådstarter

Hei,

Selv om jeg egentlig er enig med deg, så må jeg påpeke at poenget er at antall uføre har økt (særlig unge uføre), men arbeidsplassene er neppe verre/slemmere enn de var for 40 år siden.

Med vennlig hilsen

Men en vesentlig forskjell fra gamle dager, var at en person da kunne gjøre en jobb uten å ha gode lese og skriveferdigheter. De kunne skaffe seg et praktisk yrke. I dag må du kunne lese og skrive selv om du bare jobber som pikkolo. Det går kanskje ikke under sykefravær, men heller en forklaring på hvorfor folk blir trygdet.

Og kan innvandringsbølgen ha påvrket trygdesystemet også?

Jeg tror det er et utrolig sammensatt problem.

Faktisk tror jeg at folk er "sykeligere" enn før. Det er flere som tar lettere på sitt ansvar som arbeidstager. Man føler ikke samme lojalitet mot arbeidsgiver som man gjorde før.

Nedbemanning og dårlig økonomi i mange sektorer gjør at arbeidsmiljøet blir dårligere. Man føler ikke at man får gjort en så god jobb som man vet man kunne ha gjort. Dette sliter, man blir misfornøyd, ekstra sliten osv.

Ventetider på behandling kan også forklare en del av det økte sykefraværet.

Og dette er nok bare noen av årsakene...

Gjest et forslag

Men en vesentlig forskjell fra gamle dager, var at en person da kunne gjøre en jobb uten å ha gode lese og skriveferdigheter. De kunne skaffe seg et praktisk yrke. I dag må du kunne lese og skrive selv om du bare jobber som pikkolo. Det går kanskje ikke under sykefravær, men heller en forklaring på hvorfor folk blir trygdet.

noen skriver om sykefravær på blogg:

http://skyggen.wordpress.com/2009/12/26/sykefrav%C3%A6r-og-spekulasjoner/

Statestikken sier at funksjonhemmede i jobb har mindre sykefravær enn friske folk. Det burde arbeidsgivere tenke på når de skal ansette folk.

Det er 70 000 funksjonhemmede her i landet som ønsker å jobbe, men som blir tildelt uføretrygd/attføring fordi ingen ønsker å ansette dem. Hadde de fått jobb, hadde all snakk om alle de uføretrygdede ikke oppstått for da hadde uførestatestikken gått kraftig ned. Dere kan lese om det på nhf.no sine sider

Hei,

Det er jo gjerne de som ikke har utdanning som blir uføre. Det skyldes selvsagt type jobb som de gjør, og kanskje at det er vanskelig å finne nye jobber til dem.

Med vennlig hilsen

Gjest eller tar jeg feil?

Hei,

Det er jo gjerne de som ikke har utdanning som blir uføre. Det skyldes selvsagt type jobb som de gjør, og kanskje at det er vanskelig å finne nye jobber til dem.

Med vennlig hilsen

''Det er jo gjerne de som ikke har utdanning som blir uføre''

Ja, det har nok sammenhenheng med at man aldri har _orket_ å få seg en real utdannelse pga helsemessige problemer.

Det er vel helle slik fatt enn at det er pgs dumskap slik du kanskje insinuerer?

''Det er jo gjerne de som ikke har utdanning som blir uføre''

Ja, det har nok sammenhenheng med at man aldri har _orket_ å få seg en real utdannelse pga helsemessige problemer.

Det er vel helle slik fatt enn at det er pgs dumskap slik du kanskje insinuerer?

Nei, de fleste som blir uføre når de blir eldre har gjerne en fysisk krevende jobb, og det har det gjerne fordi de ikke har utdanning, og derfor kan velge en annen type jobb.

Unge som blir uføre har naturligvis ofte ikke rukket å ta utdanning, eller blitt syke først.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest fullstendig enig

fullstendig enig med deg!

Gjest nattvandrer

Hei,

Med vennlig hilsen

"arbeidsplassene er neppe verre/slemmere enn de var for 40 år siden. "

Nei, men effektivitetspresset er langt, langt, langt større i dag. Bare se på helsesektoren, der sykefraværet er stort. Her ligger veldig mye av problemet.

Mange arbeidssteder er det også svært vanskelig å være delvis sykemeldt, fordi presset er så stort at de snart bukker helt under og blir helt sykemeldt. Jeg har selv vært en av dem.

En kan skylde på den enkelte for at man er lat og ønsker å snylte på velferdssamfunnet, eller man kan skylde på arbeidsstedene som gjør folk syke.

Men en stor del av sykefraværet skyldes rett og slett sykdom - som rammer en person uavhengig av moral eller arbeidssted. Selvfølgelig skal man fokusere på snylterne og arbeidsplassene slik at sykefraværet blir _mist mulig_, men jeg synes man skal passe på at debatten ikke blir for ensidig og gir alle syke dårlig samvittighet for å snylte på samfunnet.

Gjest Trådstarter

En kan skylde på den enkelte for at man er lat og ønsker å snylte på velferdssamfunnet, eller man kan skylde på arbeidsstedene som gjør folk syke.

Men en stor del av sykefraværet skyldes rett og slett sykdom - som rammer en person uavhengig av moral eller arbeidssted. Selvfølgelig skal man fokusere på snylterne og arbeidsplassene slik at sykefraværet blir _mist mulig_, men jeg synes man skal passe på at debatten ikke blir for ensidig og gir alle syke dårlig samvittighet for å snylte på samfunnet.

Moren min er i en jobbsituasjon hvor det er veldig mange syke. Det gjør at de som alltid er på jobb, får ekstra mye å gjøre, og det sliter på dem. Nå har hun nettopp vært igjennom en operasjon, og skulle vært tilbake på jobb nå. Men fordi det er så mange syke til en hver tid, så kan hun ikke gå tilbake på jobb nå, men vente til hun er hundre prosent frisk til takle stresset. Alternativet blir jo aktiv sykemelding.

Så det at noen alltid er syke kan slite på andre, så de også blir syke.

Men hvis en person er syk hele tiden, har arbeidsgiver da en plikt til å ta en prat med vedkommende for å finne ut hva det er som gjør at personen er så mye borte?

"arbeidsplassene er neppe verre/slemmere enn de var for 40 år siden. "

Nei, men effektivitetspresset er langt, langt, langt større i dag. Bare se på helsesektoren, der sykefraværet er stort. Her ligger veldig mye av problemet.

Mange arbeidssteder er det også svært vanskelig å være delvis sykemeldt, fordi presset er så stort at de snart bukker helt under og blir helt sykemeldt. Jeg har selv vært en av dem.

''Nei, men effektivitetspresset er langt, langt, langt større i dag. ''

Min svigerfar sa at det var mindre slitsomt å jobbe den gangen man hadde lørdagsjobbing også, fremfor slik det var de siste årene før han ble pensjonist - rett og slett fordi det var mindre stress i hverdagen da. (Og legger til for egen del: Sikkert også noe med at det da var mye mer vanlig med hjemmeværende koner, hvilket betød mindre stress for familien som helhet)

''Men en stor del av sykefraværet skyldes rett og slett sykdom - som rammer en person uavhengig av moral eller arbeidssted. Selvfølgelig skal man fokusere på snylterne og arbeidsplassene slik at sykefraværet blir _mist mulig_, men jeg synes man skal passe på at debatten ikke blir for ensidig og gir alle syke dårlig samvittighet for å snylte på samfunnet.''

Enig

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...