skal Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 1. Stemmer det at etter (eller i løpet av) et kraftig angstanfall/panikkanfall så utløses det endorfiner? 2. Hvor lenge kan de bli værende i kroppen? Eller i omløp. De kommer jo ikke utenfra. 3. Påvirkes dette av a) styrken på anfallet, varigheten på anfallet? 4. Jeg opplever ofte en god ro og velværefølelse etter et anfall, kommer dette trolig av endorfinene? 5. Kan det at kroppen slutter å produsere endorfiner eller at virkningen går over føre til fysiologisk uro (f.eks kribling og skjelving)? (opplever gjerne en del "etterskjelv",bølger av behagelig ro og lettere uro/skjelvinger som kan vare fra noen timer til flere dager etter et kraftig anfall) 6) Kan dette være en av årsakene til angst i etterkant av kraftig trening? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/342455-nhd-noen-spm-om-angst-endorfiner-og-trening/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest treningsangst Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Skulle ønske du fikk svar på dette, skal. Kjenner godt igjen det du skriver om at etter endt anfall siger det på en ro i kroppen. Har alltid tenkt på det som en nummenhet, stille etter stormen. At jeg har vært så utslitt at jeg ikke orker mer, og så roer kroppen seg. Men jeg skjønner jo at det er knyttet opp til et eller annet utskilling av stoff fra hjernen. Jeg får også angst av trening, og da mener jeg under og etter trening... selv om jeg også har vært borti endorfinopplevelsen og lykkefølelser..(såvidt) På et program på tv nylig snakket de om utskillelsen av kortisol ved stress og angsttilstander. Da tror jeg de snakker om denne langvarige stresstilstanden enkelte av oss går i. Jeg har selv en stor dose kortisolutslipp for tiden:o(, og må prøve å snu dette. Trening gjorde at serotonin og dopamin ble utskilt, og derfor var det så viktig. For å snu denne spiralen var det viktig å komme i gang med regelmessig trening. Men jeg sliter litt med angstreaksjoner når jeg trener, og det hele blir litt vanskelig og uforståelig. For egentlig skal vel ideelt sett endorfinene flyte fritt og det skal være lystbetont og deilig...Hva det er knyttet opp mot vet jeg ikke, men som mange andre her inne har også jeg av forskjellige årsaker en vanskelig historie med kropp og fysikk. Barrierer på barrierer Nå kom jeg kanskje inn på mye du ikke var opptatt av.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/342455-nhd-noen-spm-om-angst-endorfiner-og-trening/#findComment-2897530 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.