Gå til innhold

Røyking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe...

Ikke vet jeg... men skal jeg svare som en psykolog da, så ville jeg vel svart at ingen kan vite hvor vanskelig det er for meg å slutte med sukkerbrus. Akkurat som ingen kan vite hvor vanskelig det er for andre å slutte med opiatene sine.

Tenker litt sånn jeg. At det ikke finnes noen objektivitet.

Men du tror da vel ikke at din avhengighet av brus skyldes avhengighet av sukker? Jeg elsker også en boks med iskald cola, og drikker alt for mye av det. Men ikke fordi jeg er avhengig...men fordi jeg synes det er så jævla mye bedre enn kaldt vann, og ikke klarer å styre meg:-))

Så enkelt er det i min verden. Det har med manglende karakterstyrke å gjøre, pluss at det ikke er viktig nok for meg:-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Tja, mulig du er inne på noe der gitt... kan fint styre unna diverse skumbamser og sitrondrops... det er jo fordi det er GODT med Coca-Cola.

OG fordi de har tilsatt stoffer som gjør folk hekta. :-)

Prøv å venn deg til light brus i det minste. Hun damen jeg snakket om som har gått ned 7 kilo, har heller ikke sluttet med Cola, enda hun har diabetes.

Tenk så mye hun hadde gått ned på den tiden om bare hadde sluttet med sin daglige sukkerbrus.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Tror man blir både fysisk og psykisk avhengig.

Beundringsverdig at noen bare klarer kutte ut sånn plutselig!

Skrevet

Tja, mulig du er inne på noe der gitt... kan fint styre unna diverse skumbamser og sitrondrops... det er jo fordi det er GODT med Coca-Cola.

OG fordi de har tilsatt stoffer som gjør folk hekta. :-)

Jeg tror ingenting på at cola er tilsatt stoffer som gjør oss hekta. Cola er bare så forbasket godt, på en måte som ingenting annet er... Det hjelper ikke meg heller å dytte i meg x antall sukkerbiter i stedet f.eks. For det slukker jo ikke akkurat tørsten. Cola og hvitløk f.eks.- det er en uslåelig kombinasjon :-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg tror ingenting på at cola er tilsatt stoffer som gjør oss hekta. Cola er bare så forbasket godt, på en måte som ingenting annet er... Det hjelper ikke meg heller å dytte i meg x antall sukkerbiter i stedet f.eks. For det slukker jo ikke akkurat tørsten. Cola og hvitløk f.eks.- det er en uslåelig kombinasjon :-)

He, he, må jo bare være enig;))

Skrevet

He, he, må jo bare være enig;))

:-)) Sånn er virkeligheten:-) Vi er svake mennesker som det kommersielle benytter seg av. Og det skulle liksom kunne sidestilles med avhengighet? LOL:-) Det blir bare dumt og latterlig i mitt hode. Svakheter i den menneskelige natur/karakter har alltid vært der, og vil alltid finnes der. Verken mer eller mindre :-)

Heldigvis så er vi ikke roboter alle sammen, riktig enda. Jeg synes den menneskelige naturs svakhet er mye mer sjarmerende enn det motsatte:-)

hidi, the scorpion
Skrevet

:-)) Sånn er virkeligheten:-) Vi er svake mennesker som det kommersielle benytter seg av. Og det skulle liksom kunne sidestilles med avhengighet? LOL:-) Det blir bare dumt og latterlig i mitt hode. Svakheter i den menneskelige natur/karakter har alltid vært der, og vil alltid finnes der. Verken mer eller mindre :-)

Heldigvis så er vi ikke roboter alle sammen, riktig enda. Jeg synes den menneskelige naturs svakhet er mye mer sjarmerende enn det motsatte:-)

''Heldigvis så er vi ikke roboter alle sammen, riktig enda. Jeg synes den menneskelige naturs svakhet er mye mer sjarmerende enn det motsatte:-)''

Det synes jeg også, litt mer spennende enn folk generelt...;))

Skrevet

La gå da med røyking....Men jeg har faktisk erfart at det ikke gjør meg noe å la være å røyke i flere dager, hvis jeg må. Så det er ikke akkurat snakk om noen avhengighet ala heroin som mange påstår.

Jeg tenkte vel mer på at alt skal koples til kjemi. Hva med f.eks. Tiger Woods som nå er sendt til en klinikk for sexavhengige, fordi han har lagt ned et utall med kvinnemennesker. Skyldes det at han er avhengig av sex, eller avhengig av det å erobre et stort antall kvinner? Jeg bare rister på hodet....av den slags "skrulleri":-(

Dét er jeg fullstendig enig med deg i (ang Tiger Woods), men selv om det er slik at røyk inneholder avhengighetsskapende stoffer, tror jeg også at dette kombineres med den enkelte persons kroppskjemi og tilbøyelig til avhengighet - jeg vet om mange som kan røyke så lite som de selv ønsker, men jeg tror ikke at de som faktisk ER avhengige bør sammenligne seg med disse og tro at de er spesielt svakere mennesker enn de andre.

Nå snakker jeg bare om røyk, ikke sykeliggjøringen av alle andre ting i samfunnet:-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Fører røyking til fysisk eller psykisk avhengighet?Eller er det begge deler?

S: Det er begge deler.

Kjenner ei som bare bestemte seg for å slutte og etter det vært helt røykfri.Hun hadde røkt i over 15 år.

Vil det si at hun ikke var avhengig? Hun har vært røykfri i over 2år nå

S: Nei, det betyr ikke at hun ikke var avhengig. Det betyr at hun var motivert og viljesterk. I tillegg er abstinensplagene svært varierende fra person til person. Dette gjelder ikke bare nikotin, men f.eks også heroin.

Skrevet

Jeg tror dette med avhengighet er en måte å "rettferdiggjøre" at man ikke har karakterstyrke nok til å slutte med det som ikke er bra (ref. Tigers såkalte sexavhengighet) - jeg tror at å kalle det for en sykelig avhengighet for ham er å unnskylde seg overfor sin kone og samfunnet forøvrig at han har vært utro.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror dette med avhengighet er en måte å "rettferdiggjøre" at man ikke har karakterstyrke nok til å slutte med det som ikke er bra (ref. Tigers såkalte sexavhengighet) - jeg tror at å kalle det for en sykelig avhengighet for ham er å unnskylde seg overfor sin kone og samfunnet forøvrig at han har vært utro.

Enig med deg. Avhengighet sier bare noe om graden av ubehag ved å avstå. Uansett er motivasjon og viljestyrke det viktigste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...