Gjest Pernilla3 Skrevet 5. februar 2010 Skrevet 5. februar 2010 Jeg sliter med forholdet mitt til mat, noe som jeg har gjort i flere år. I perioder klarer jeg nesten ikke å spise noe som helst, maten gir meg angst. Det er ikke angst for å legge på meg, men angst for at maten skal gjøre meg syk. Så kutter jeg ut flere og flere matvarer, i håp om føle meg frisk. Jeg føler at jeg alltid går på en diett. Dette skaper store problemer for meg sosialt, da jeg har problemer med å være steder hvor jeg ikke kan bestemme hva jeg skal spise. Jeg er ikke spesielt opptatt av å være tynn, jeg kvitter meg ikke med maten etter måltidet Men er det å være opptatt av kropp et kriterium for å ha en spiseforstyrrelse? Behandleren min lurer på om jeg bør gå i gruppe sammen med folk som har spiseforstyrrelser. Spørsmålet mitt er om jeg etter kriteriene har en spiseforstyrrelse, eller om det er mer et spiseproblem? 0 Siter
Gjest Pernilla3 Skrevet 5. februar 2010 Skrevet 5. februar 2010 Høres anorektisk ut... :-( Er det ikke et kriterium for Anoreksi at man er opptatt av kropp og vekt? Dessuten tilfredstiller jeg ikke kravene for anoreksi, medisinsk sett. 0 Siter
Gjest Pernilla3 Skrevet 5. februar 2010 Skrevet 5. februar 2010 '' Atypical anorexia nervosa Disorders that fulfil some of the features of anorexia nervosa but in which the overall clinical picture does not justify that diagnosis. For instance, one of the key symptoms, such as amenorrhoea or marked dread of being fat, may be absent in the presence of marked weight loss and weight-reducing behaviour. This diagnosis should not be made in the presence of known physical disorders associated with weight loss.'' http://apps.who.int/classifications/apps/icd/icd10online/ jeg er normalvektig, så det ville være pussig om jeg passet til den diagnosen. 0 Siter
Sør Skrevet 5. februar 2010 Skrevet 5. februar 2010 Hei, Det der høres mer ut som en angst-lidelse, som tilfeldigvis "rammer" mat, men like gjerne kunne vært for noe annet. Tror ikke du har noe i en SF-gruppe å gjøre. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest Pernilla3 Skrevet 5. februar 2010 Skrevet 5. februar 2010 Hei, Det der høres mer ut som en angst-lidelse, som tilfeldigvis "rammer" mat, men like gjerne kunne vært for noe annet. Tror ikke du har noe i en SF-gruppe å gjøre. Med vennlig hilsen tusen takk for innspill:) 0 Siter
Sør Skrevet 5. februar 2010 Skrevet 5. februar 2010 tusen takk for innspill:) Det sagt - det jeg skrev forutsetter selvsagt at du fremstiller situasjonen på "rettferdig" vis (det er ikke alltid like lett, særlig ikke hvis du har SF, som handler mye om å lure seg selv). Men spør psykologen din om han/hun tror det er angst eller relatert lidelse. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest just a tips Skrevet 5. februar 2010 Skrevet 5. februar 2010 jeg er normalvektig, så det ville være pussig om jeg passet til den diagnosen. Søk etter infformasjon om Finn Skårderud om spiseeforstyrrelser. Husker en gang jeg las en powe Point-presentasjon der han beskrev langt flere kategorier av spiseforstyrrelser. I en av disse kjente jeg meg igjen. Det vil si at jeg ikke er opptatt av kropp og utseende, og at det store poenget er å være tynnest mulig. Jeg veier meg nesten aldri heller. En gang siste halvåret. Men jeg spiser minimalt for det gjør meg dopet følesmessig og demper mye av den enorme uroen og angsten min. 0 Siter
Gjest Liza i London Skrevet 6. februar 2010 Skrevet 6. februar 2010 Kan ditt forhold til mat oversettes til ditt forhold til livet? Det kan ofte være nyttig å bytte ut ordene "mat" med "livet" 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.