Gå til innhold

starte med cipramil igjen..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vurderer å starte igjen på cipramil. Har brukt dette 2 ganger før de siste 7 årene, og seponerte siste gang for 2 år siden.

Jeg har siste månedene slitet med angst/panikkangst og jeg aner ikke hva som utløser det. Av og til (4 ganger siste måneden) tar jeg 10mg tolvon. Det fikser alt med en gang. Det virker som det er noe feil kjemisk i huet mitt og at disse pillene tiltross for veldig lav dose fikser det.

Greia er at jeg ønsker ikke bruke tolvon regelmessig da dette gjør at jeg ikke får trent så mye jeg ønsker siden jeg blir så slapp. Prøvde å gjennomføre en treningsøkt dagen etter tolvon og det var jo helt sprøtt.

Uansett. Jeg får kraftig angstanfall ca 1 gang i uka nå. resten er jeg OK. Men når jeg faller, så faller jeg så kraftig at jeg nesten ikke skjønner at jeg skal komme ut. Jeg mister også evnen til å tenke rasjonelt, Hver gang jeg kommer ut igjen bestemmer jeg meg for å starte på medisiner igjen. Men så går det en dag så er jeg HELT fin igjen og jeg dropper det.. helt til det smeller igjen.

Jeg husker rett og slett ikke hvordan cipramil fungerte, men jeg regner med den har fungert bra for meg.

Sliter også tiltider med mye irrasjonelle tvangstanker om selvskading eller skading av andre når jeg er "nede". Svingningene mine er store og veldig raske . Kan være langt nede og timen etter er jeg høyt oppe.

Er også depressiv til tider uten å vite hvorfor.

Har gjort følgende observasjoner

1) Alkohol virker ALLTID.Drikker jeg alkohol blir jeg normal

2) Lav dose Tolvon virker også.

3) Virker som anfallene utløses lettere ved lavt blodsukker (har målt dette men er innenfor normal verdier)

Siden jeg blir "normal" av alkohol og Tolvon så utelukker jeg all annen sykdom enn at dette er angst relatert.

Synes det er veldig rart dette kommer nå etter jeg har vært bra i flere år. Har slitet med panikkangst tidligere også.

Har brukt johannesurt i 4-5 dager nå. Kommer til å stoppe med de siden jeg tror jeg ønsker å starte med cipramil igjen. Hvor lenge må jeg vente før jeg kan ta cipramil ?

Har cipramil liggende hjemme etter sist (2-3 år gamle). Burde jeg vente med oppstart til jeg har snakket med lege?

Høres det fornuftig ut å starte på cipramil igjen?

Disse nedturene er så kraftige at det hemmer meg voldsomt. Min angst er så stor at jeg også har informert arbeidsgiver om status nå.

Det jeg er livredd for er at disse pillene skal gjøre ting værre, tiltross for at jeg har brukt de to ganger tidligere og egentlig hadde lite bivirkninger.. Jeg vet dette er irrasjonell tankegang, alikevel lar jeg meg stresse.

Brukte 20mg sist.

Har også vært hos psykolog to ganger. To forskjellige. Begge har sagt at jeg har et veldig reflektert forhold til mine problemer. Jeg prøver å akseptere angsten men jeg blir redd når jeg mister evnen til å tenke rasjonelt. Jeg får helt panikk.

Jeg har ingen "synlige" symptomer på anfallene mine. Puls er lav, ingen svetting, hyperventilering o.l. Men jeg blir svimmel, mister evnen til å tenke rasjonelt og får noe helt sinnsykt vondt inne i meg.

Har starta å føre dagbok. Ser at jeg har en kraftig episode ca 1 gang i uka. Jeg bruker også veldig mye energi og tid på grue meg til ting som går bra (angst for angsten).

Nå har jeg prøvd siden 13 desember uten medisiner, det var da jeg registrerte første anfall og gjort mange grep siden da.

I morgen er jeg sikkert helt fin igjen - og kan ikke skjønne at jeg ville starte på medisiner. Nei, dette her er merkelig. Jeg er veldig usikker. Noen som har noen tanker eller inspill? Takk!

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg anbefaler sterkt at du begynner med Cipramil igjen - gjerne allerede i dag. Du kan begynne samme dag som du slutter med Johannesurt.

Dette er et typisk forløp av en panikklidelse. Den kommer i perioder og kan være borte ganske lange perioder.

Skrevet

Jeg anbefaler sterkt at du begynner med Cipramil igjen - gjerne allerede i dag. Du kan begynne samme dag som du slutter med Johannesurt.

Dette er et typisk forløp av en panikklidelse. Den kommer i perioder og kan være borte ganske lange perioder.

Hei!

Takk for svar. Det var nok det bekreftende sparket i ræva jeg trengte. Har akkurat kommet hjem fra en 2,5 timers løpetur og kan nesten ikke skjønne at jeg hadde anfall i går fordi jeg føler meg så bra i dag (får alltid oppturer etterpå).

Har funnet ca 30 tabletter og de går ut 2010 - 09 så da starter jeg på de i morgen. 10mg i en uke så økning til 20mg? Eller skal jeg bare holde meg på 10mg for å se om det kan gi virkning. Mener å huske at jeg har tatt 10mg en uke for å deretter gå opp på 20mg. Tok aldri mer enn 20mg.

Blir spennende å se om dette vil påvirke mitt fysiske aktivitetsnivå fremover - men for all del - det er viktigere at jeg blir bedre i huet enn at jeg blir raskere til å løpe:)

Får jeg håpe ikke fastlegen blir sur for at jeg starter opp "alene". Men for all del, hun er umulig å få tak. Siste 3 gangene jeg har prøvd har jeg endt opp privat pga sinnsyke lange ventetider (1 mnd og slikt)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...