Gå til innhold

Spontanabort?


Gjest litt sånn i tvil

Anbefalte innlegg

Gjest litt sånn i tvil

Er 9 uker på vei i dag,

men da jeg våknet i dag var det blod i trusen.

blodtillandet utflod. Ikke kjempemye, men nok til at jeg ble bekymret.

Kan dette være sponanabort?

Jeg har ikke vært til lege ang graviditeten ennå.

Hva bør jeg gjøre nå?

Bør jeg ringe føden og få meg sjekka eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest litt sånn i tvil

Jeg vil for øvrig nevne at jeg ikke har hatt smerter.

Denne tiden er omtrent da jeg ville forventet mens,

sist mens fikk jeg ikke pga jeg var gravid,

men nå fikk jeg blødning.

Under forrige svangerskap oppdaget jeg svangerskapet etter å ha

blødd i over en uke, jeg trodde det var spontanabort da HCG-testen slo ut positiv,

men det viste seg faktisk at jeg var gravid :)

Men som sagt, bør jeg søke lege? jeg har jo ikke hatt smerter.

Og er det da føden jeg bør ringe, selv om jeg ikke har noen papirer ang svangerskapet fra fastlegen mine ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klem til deg

Hei, det behøver ikke være noe galt. Følg med utviklingen resten av dagen, i morgen ringer du legen din og ber om å få en time evt en henvisning til en gynekolog.

Får du merter eller på andre måter føler du bør ha legetilsyn i løpet av søndagen, er det legevakten du henvender deg til.

Uansett hva som skjer tror jeg ingen har kontakt med fødeavdelingen før rutineultralyden nesten halvveis i svangerskapet, all oppfølging skjer hos fastlegen / gynekologen / jordmor på helsestasjonen.

Lykke til, håper alt går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Hadde litt blodig utflod i uke 8 i midt første svangerskap. Ble redd, og oppsøkte legevakt. de ville ikke gjøre noe som kunne "provosere" så jeg ble ikke undersøkt. Dro til fastlege som henviste meg til ultralyd. Fikk time noen dager senere- og fikk da beskjed om at alt var helt fint.

Den blodige utfloden varte visst bare en dag eller to, om jeg husker rett.

Budskapet er at det kan gå helt fint! Har senere hørt av mange som har opplevd noe liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føden har det ingen hensikt å ringe, de tar vel ikke imot deg før fosteret er omtrent levedyktig utenfor mors liv.

Som "klem til deg" sier - se det an utover dagen i dag, om blødningene gir seg eller øker. Om de øker så kontakt legevakten, om de gir seg så kontakter du fastlegen din i morgen tidlig og får en hastetime. Blødninger i et svangerskap er ikke så uvanlige som man man skulle tro og ofte går det bra. Lykke til! *Klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil for øvrig nevne at jeg ikke har hatt smerter.

Denne tiden er omtrent da jeg ville forventet mens,

sist mens fikk jeg ikke pga jeg var gravid,

men nå fikk jeg blødning.

Under forrige svangerskap oppdaget jeg svangerskapet etter å ha

blødd i over en uke, jeg trodde det var spontanabort da HCG-testen slo ut positiv,

men det viste seg faktisk at jeg var gravid :)

Men som sagt, bør jeg søke lege? jeg har jo ikke hatt smerter.

Og er det da føden jeg bør ringe, selv om jeg ikke har noen papirer ang svangerskapet fra fastlegen mine ennå?

Det er ikke føden du kontakter nei, de henvender du deg til senere i svangerksapet når det nærmer seg fødsel. :)

Nå skal du bare forholde deg til fastlegen eller jordmor, men ser du ikke har skrevet papirer ennå..

Jeg hadde blødninger i uke 8 +, og smertestikkinger så kontaktet legevakten siden dette var i romjula, fikk henvisning til ul på gyn.avd på sykeshuet, og der sto alt bra til. Hadde tynne slimhinner så derfor jeg blødde.

Det trenger ikke være noe skummelt, men ekkelt når man blør for man blir jo redd. Du kan jo ringe fastlegen og fortelle at du er gravid, så får du time til å fylle ut papirer osv. og sjekke at alt står bra til. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig vanlig med blødninger i begynnelsen av svangerskapet. Noen ganger øker de på og blir en spontanabort, andre ganger dabber det bare av, og blir ikke mer enn det.

Det har ingen hensikt å ringe noen - det er ikke noe de kan gjøre fra eller til uansett.

Bare ta det med ro, og følg med.

Får du smerter og store blødninger, er sjansen stor for at det er en abort. Da kan det være lurt å ta kontakt med føden/legen for å sjekke at alt har kommet ut slik at du ikke riskere noen infeksjon i etterkant.

Men, som sagt, det er veldig vanlig med blødninger som ikke blir til noe mer. Har selv hatt det, og resultatet er en sprell levende 4-åring :)

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Det er veldig vanlig med blødninger i begynnelsen av svangerskapet. Noen ganger øker de på og blir en spontanabort, andre ganger dabber det bare av, og blir ikke mer enn det.

Det har ingen hensikt å ringe noen - det er ikke noe de kan gjøre fra eller til uansett.

Bare ta det med ro, og følg med.

Får du smerter og store blødninger, er sjansen stor for at det er en abort. Da kan det være lurt å ta kontakt med føden/legen for å sjekke at alt har kommet ut slik at du ikke riskere noen infeksjon i etterkant.

Men, som sagt, det er veldig vanlig med blødninger som ikke blir til noe mer. Har selv hatt det, og resultatet er en sprell levende 4-åring :)

*klem*

Gode nyheter :)

Jeg var hos fastlege,

hun fastslo at der ikke lenger var noen blødning, kun rester,

at hun kunne se jeg var 8-9 uker på vei og henviste meg til ultralyd,

og der så alt bra ut, fikk se at hjertet slo og alt stod bra til :)

Så slipper jeg å gå rundt og tenke på om jeg er gravid eller ikke....

Blødninger bør alltid sjekkes sier de, er litt for ens egen psyke også, Greit nok at de ikke kan gjøre noe, men ikke kjekt å gå rundt og tenke på - tenk om barnet er dødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt sånn i tvil

Jeg er så glad jeg gikk til legen :)

Følte på meg det ikke var noe gale, men likevel var jeg jo redd det verste.

Ultralyden viste ingenting galt, fikk se hjertet slå fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode nyheter :)

Jeg var hos fastlege,

hun fastslo at der ikke lenger var noen blødning, kun rester,

at hun kunne se jeg var 8-9 uker på vei og henviste meg til ultralyd,

og der så alt bra ut, fikk se at hjertet slo og alt stod bra til :)

Så slipper jeg å gå rundt og tenke på om jeg er gravid eller ikke....

Blødninger bør alltid sjekkes sier de, er litt for ens egen psyke også, Greit nok at de ikke kan gjøre noe, men ikke kjekt å gå rundt og tenke på - tenk om barnet er dødt.

Så godt at alt var bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Det er ikke føden du kontakter nei, de henvender du deg til senere i svangerksapet når det nærmer seg fødsel. :)

Nå skal du bare forholde deg til fastlegen eller jordmor, men ser du ikke har skrevet papirer ennå..

Jeg hadde blødninger i uke 8 +, og smertestikkinger så kontaktet legevakten siden dette var i romjula, fikk henvisning til ul på gyn.avd på sykeshuet, og der sto alt bra til. Hadde tynne slimhinner så derfor jeg blødde.

Det trenger ikke være noe skummelt, men ekkelt når man blør for man blir jo redd. Du kan jo ringe fastlegen og fortelle at du er gravid, så får du time til å fylle ut papirer osv. og sjekke at alt står bra til. Lykke til! :)

Takk :)

Var hos fastlegen i dag, der så alt bra til, for sikkerhetsskyld henviste hun meg til ultralyd, og der så også alt bra ut :) Fikk se hjertet slå :) sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad jeg gikk til legen :)

Følte på meg det ikke var noe gale, men likevel var jeg jo redd det verste.

Ultralyden viste ingenting galt, fikk se hjertet slå fint :)

Så bra! Gratulerer med svangerskapet forresten!

Jeg hadde også en blødning i uke 8-9 med førstemann - og husker godt UL'en der det lille hjertet slo og slo! Nå fyller han snart 11 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...