Gå til innhold

laktose-melkeproteinalergi

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er kvinne, 30 år. Jeg har i mange år slitt med diare og noe smerter "høyt" oppe i magen.

Jeg har nå kuttet ut melk i noen uker, allt er mye bedre men, reagerer fortsatt på enkelte matvarer selvom det ikke er lactose i de.

Er det mulig at jeg heller ikke tåler melkeprotein?

Pizza og annen mat med "smeltet" ost er helt umulig å spise, noen ganger går tubeoster bra, yoghurt går også bra i små mengder som regel. Piller (feks. somadril) reagerer jeg på med en gang. Smør(vegetabilsk) inneholder jo også melk, så det reagerer jeg også på.

Holder meg mest mulig unna "ferdigprodukter", men reagerer litt på sauser som det f.eks. bare står at inneholder melkeprotein, ikke laktose. Reaksjonen er den samme, men ikke fullt så kraftig.

Noen ganger reagerer jeg etter middag uten at jeg aner hvorfor. Mulig det er rester av lactose eller melkeprotein i maten uten at det står på pakken.

(Skjønner ikke hvorfor de absolutt skal putte lactose og melkeprotein i ALLT!.. selv potetgull kan det jo være lactose i.)

Reaksjonen er "feberfølelse", litt vondt i magen og skikkelig diare. Dette kommer alltid i løpet av en halvtime etter at måltidet er inntatt.

Er det også mulig at man i perioder tåler mer enn i andre?

Jeg tok noe som heter Juice+ en periode, det ble mye bedre da, har begynt med dette igjen nå.

Jeg har også gått på metformin en periode(pga. PCOS) da var det skikkelig ille.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34257-laktose-melkeproteinalergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære sol30

Det er vanskelig å si sikkert hva som fremkaller diareen og smertene dine bortsett fra at kumelk tydeligvis spiller en rolle. Du har nok en svært ømfindtlig tarm og kan vel få symptomer av andre ting enn melk også.

Det kan godt være at du reagerer på andre ting i melken enn laktose, og ved den typen reaksjoner som du har kan plagene variere med "dagsformen", noen ganger tåler du litt andre ganger ingenting.

Prøv å holde deg helt borte fra melk en måned eller to og prøv så forsiktig med litt syrnete melkeprodukter - f.eks. Biola eller Cultura. Tarmen din trenger tydeligvis en rolig periode for å komme seg - kanskje du så kan tåle litt melkeprodukter igjen (men ikke prøv med søt drikkemelk).

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...