Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva er det som kjennetegner virus på balansenerven ? Kan dette gå over av seg selv, finnes det medisiner mot dette?

Har vært plaget med svimmelhet i ca 2 mnd.,men har svært stiv muskulatur i nakke og skuldrer. Har betendelse i muskulaturen mellom skulderbladene. Synes det tar så lang tid før det går over at jeg er redd jeg har virus på balansenerven. Går til fysioterapeut. Han sier at dette vil ta tid. Er bekymret likevel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34258-svimmelhet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Svimmelhet er vanlig ved stramme muskler i nakken og mellom skulderbladene.

Her er et tidligere svar på et lignende spørsmål:

"Virus på balansenerven ?

Jeg har i 15 måneder hatt virus på balansenerven. Min lege sier at han aldri har hatt et tilfelle som mitt. Det begynte å "gynge" helt plutselig etter et migreneanfall sist i juli.

Jeg har hele denne tiden følt det som om jeg er på en båt i høy sjø. Gulvene gynger hele tiden og jeg kan nesten ikke stå på bena. Jeg ligger store deler av dagen, men jeg er alene så jeg må jo forsøke å gjøre det aller nødvendigste. Jeg har vært til undesøkelse på sykehus og hos ørespesialist, men ingen kan si hva som feiler meg. Det er nesten ikke til å holde ut. Er det virkelig ikke noe å gjøre ?

Virus på balansenerven er ganske vanlig. Man tror lidelsen skyldes et virus fordi svimmelheten har en tendens til å dukke opp i tilslutning til en forkjølelse og fordi ubehaget vanligvis forsvinner i løpet av noen uker. Svimmelheten er oftest av såkalt "karuselltype".

Du skriver at det er som å være på en båt i høy sjø. Dessuten er du svært plaget selv etter 15 måneder. Begge deler er uvanlig når man har virus på balansenerven. Jeg er derfor usikker på om du virkelig har denne sykdommen.

Den vanligste forklaringen ved langvarig svimmelhet er stramme nakkemuskler. I så fall lindrer massasje og tøyningsøvelser plagene. Dersom du har utbytte av slik behandling kan fysioterapeuten også veilede deg og gi råd som forebygger tilbakefall.

Hvis du ikke blir bedre, kan det være aktuelt med en ny undersøkelse hos en ørespesialist eller nevrolog."

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34258-svimmelhet/#findComment-132570
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...