Gå til innhold

Grønn resept

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et spørsmål til nhd som har en forbindelse med prosjektet om sunn livsstil, hvor vi er flere som følger spent med.

Er selv i en prosess med å legge om livsstilen. Jeg tenker mindre mengde men sunn mat og mer aktivitet.

Når jeg sier aktivitet, så gjelder all mulig hverdagslig aktivitet.

Jeg tenker at jeg egentlig burde komme i gang med trening. Leser jo at det skal være så bra osv. Men jeg hater det, rett og slett. Jeg finner ikke noen glede med det. Jeg har mislyktes mange ganger og lurer på hvordan jeg i all verden skal få det til å bli en del av min hverdag. En halv time gåtur går forøvrig bra.

Hvordan fungerer grønn resept?

Hvem får det?

Hvis man har høy BMi, sliter med selvtillit (hvor kropp og utseende spiller en stor rolle) og i tillegg har hjerteproblemer og diabetes i nær familie - stiller man da sterkt?

Og - går det virkelig an å få "smaken på" trening når man hater det? Har du eller andre noengang opplevd at det er mulig?

Håper du vil ta deg tid til å svare på dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er absolutt mulig å gå fra å hate alt som ligner det minste til trening til å bli "avhengig" og nyte treningen.

:- )

Gjest Aimabel
Skrevet

Ja, jeg tror du kan like å trene etterhvert. Jeg er litt av-på selv. Hater trening når jeg er i dårlig form! Jeg tror du kan like trening hvis du passer på å ikke ta i så hardt i starten. Hvis du liker å gå så tror jeg du vil kunne like stavgang. Når du har gått raske turer i lengre tid kanskje du kan småjogge litt innimellom. Ta det i små steg. Det beste jeg vet når jeg synes løpingen er kjedelig er å jogge på skogsterreng. Det går unna, du må hele tiden se hvor du skal sette foten. Du kommer til å bli godt humør av å løpe!

Jeg har stor tro på den daglige mosjonen, den de fleste mister med stillesittende jobb og bil. Å gå i trapper, løpe til bussen, sykle til jobben, trekke unger opp akebakken osv.

Skrevet

Betegnelsen "Grønn resept" vil for mange virke misvisende. Det er ikke en ordning som gir pasienter reduserte priser eller økt tilgang til trening og kostholdsveiledning, det er derimot en ordning hvor man forsøker å stimulere helsepersonell til å bruke tid på samtale rundt livsstilsendringer i forhold til utsatte pasientgrupper.

Legene kan evt. motivere sine pasienter omlegging av kosthold og aktivitetsvaner, men det opplegget pasientene skal følge må de enten betale for selv eller det er basert på frivillige tilbud på lokalt nivå.

Det finnes etterhvert gratis treningstilbud av ulike karakter rettet mot både bestemte diagnosegrupper og mot folk som har en eller annen form for trygdeordning. Noen steder kalles dette "Aktiv på dagtid", andre steder er navn som "Friskotek", "friskvernsentraler" etc i bruk. Også enkelte frivillighetssentraler tilbyr gratis treningstilbud.

Start med å undersøke hvilke tilbud som finnes i den kommunen du skal bo i.

Skrevet

Det er absolutt mulig å gå fra å hate alt som ligner det minste til trening til å bli "avhengig" og nyte treningen.

:- )

Jeg forstår ikke hvordan det er mulig å få det til. Har prøvd så mange ganger at det er like greit å gi opp hele det "prosjektet". Hadde håpet på noen gode råd mht dette.

Takk for at du og andre tok dere tid til å svare :-)

Skrevet

Det er mulig og jeg har gjort det!

Løping synes jeg var så kjedelig at jeg starter nesten å grine etter 100meter. Orker ikke. Det er bånn. Men jeg starta med det for å utfordre min egen mentale styrke. Jeg kjøpte meg måleverktøy slik at jeg vet hvor langt jeg har løpt til enhver tid.

Formen kom raskt og jeg startet å kicke på det å utfordre meg mentalt. Fordelen med trening/løping er også hvis du skulle bli dårlig/deprimert/angst så er det BESTE måten å få det ut på å løpe! Så det er en "trygg" aktivitet for meg.

Jeg merket også at dette gav meg vanvittig oppturer mentalt og hjalp virkelig på psyken. Jeg har også brukt angsten min som en ressurs under trening. TIl å presse meg.. Når jeg løp mitt første maraton (42km) og hadde så vondt i beina at jeg nesten grein (var ikke bra nok trent) så tenkte jeg bare "Dette er barnemat iforhold til å ha angst - KJØR PÅ!!! "

Fra å være det verste jeg visste har løping blitt til det beste jeg vet. Annen fordel med løping er at du kommer deg fort i form!

Er man for utrent til å løpe - så GÅ da vel!! 1time. 2 timer. Ta med kamera. Ta bilder. Dårlig vær? Ta på klær.

Gevinsten du legger inn på trening er noe av den BESTE investeringen du kan gjøre! Anbefaler deg til å gjøre et forsøk - I DAG! Ikke gi opp! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...