Gå til innhold

24 dager med egenmelding - UFF!

Anbefalte innlegg

Gjest gert ert

Jeg leser i E24 at det luftes forslag om at man kan ta 10 dager med egenmelding i slengen, total 24 dager i året. Jeg har jobber på flere steder der kollegaer utnytter de 4 x 3 dagene man har i dag, og jeg tørr ikke tenke på hva dette skal føre til. Jeg har selv aldri brukt mer enn 2 dager sammenhengene, og kan ikke se vitsen med å la folk holde seg hjemme i 10 dager(uten grunn). La dem heller komme seg til legen hvis de er så syke! Dette er en åpen invitasjon til alle de umoralsk menneskene som gang på gang benytter seg av muligheten til gratis langhelg :(

http://e24.no/kommentar/e24-kommentar/article3503752.ece

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/342585-24-dager-med-egenmelding-uff/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Mirakelet

Vi har LO avtale og har lignende ordning, men ser faktisk lite misbruk av denne ordningen.

Er jeg syk prøver jeg komme meg på jobb så snart som mulig,

lengste fraværet jeg har hatt var på 3 dager...

Dette er en tillitssak mellom ansatte og sjefen.

Jeg tror nok sjefen vil mistenke om dette blir misbrukt.

Har netopp vært hjemme i 8 dager (helgen inkludert, så sykefravær i fem dager) pga. skikkelig forkjølelse. Hvorfor skal jeg dra til legen når legen ikke kan gjøre noe? Hvis ikke sjefen stoler på at jeg er syk når han har sett jeg har hosta til jeg brekker meg og er bleik uka før, så får det være hans problem.

Man har mulighet til å være hjemme i ti dager, med helgen, men undersøkelser viser at folk ikke får lenger fravær selv om de har mulighet til å være hjemme flere dager. Vi har IA-avtale på jobben, så vi kan være hjemme 8 dager i slengen på egenmelding. Første gang på fem år jeg er hjemme så lenge uten sykemelding.

Det er helt klart en gruppe mennesker som utnytter denne friheten, men jeg synes legen på nyhetene i går hadde et poeng med at folk selv kan være hjemme uten å komme til henne, slik at hun kan bruke tiden på de som virkelig trenger behandling. En influensa eller halsbetennelse varer lenger enn tre dager, men en trenger ikke legebehandling for dette.

Jeg velger å tro at _flertallet_ av arbeidstakerne er ærlige og er vekk fra jobb bare når de må, men er samtidig heller ikke så naiv at jeg ikke tror at noen utnytter dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...