Gå til innhold

håpløshet, manglende livsmot

Anbefalte innlegg

Gjest rødstrupe

Det er så fryktelig strevsomt å leve. Har mye smerter(fysisk) men er i jobb, pt delvis sykmeldt. Jeg mangler energi, glede, livsmot, kjenner at jeg mangler glede og energi. Går til psykoterapi, har "bare" dystymi-diagnose. Og kjenner min egen historie godt. Lever i et lykkelig ekteskap, barna er voksne og klarer seg godt. Men jeg finner ikke igjen gleden som kan gi hverdagene innhold; alt er plikt og strev. Ønsker igrunnen ofte å få dø, men er ikke suicidal - egentlig. Ønsker helst å bli tatt vare på som et lite barn - det var det for lite av i barndommen, så jeg betrakter igrunnen lidelsen min som en "mangelsykdom". Men all omsorg, all glede, bare renner rett igjennom. Leter etter noe som kan hjelpe meg videre, men er så redd for å forbli i dette - kjenner jeg løfter meg etter håret hver dag av hensyn til dem som er glad i meg. Men jeg er det ikke selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/342730-h%C3%A5pl%C3%B8shet-manglende-livsmot/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette var trist lesing..

Med Dystymi så er du jevnt deprimert hele tiden, er du ikke? Har du fått tilstrekkelig dose medisin for lidelsen din? Mener å huske at en skal ha høye doser for denne.

Har du fortalt terapeuten din det du forteller her?

Jeg har ikke så mange kloke råd å gi deg. Men en ting som hjelper meg å tenke på når jeg har lyst til å bare dø/slippe alt, er:

livet er urettferdig. Det kommer man aldri unna. Tross sykdom er vi likevel heldige som bor i et rikt land, vi har det vi trenger og sulter ikke slik de gjør i andre deler i verden.

Jeg kan velge å grave meg lengre ned ved å tenke på hvor ille ting er/oppleves. Men jeg straffer bare meg selv på den måten.

Se derfor fremover, mulighetene. Ikke begrensningene.

Gode tanker til deg :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...