Gjest berre undrar Skrevet 11. februar 2010 Skrevet 11. februar 2010 Har et par spørsmål jeg håper NHD kan svare på: 1: Er dystymi arvelig -dvs noe en bare "får" akkurat som f.eks. astma? 2: Hvis det er mest miljømessige faktorer -f.eks oppvekstvilkårene som er årsaken til dystymi, hvorfor hjelper da ikke psykoterapi? Jeg trodde det var virksomt "å gå til noen å snakke" om barndom, spsesielle opplevelser/hendelser og få hjelp til å mestre her og nå situasjonen. Men psykoterapi er kanskje ikke det samme som samtaleterapi? 0 Siter
Sjøbris Skrevet 11. februar 2010 Skrevet 11. februar 2010 Alle har vi en biologi og gener- hva som ytrer seg avhenger av miljøet. Noe trigges lettere enn andre ting. Det kan være ulike årsaker til dystmi- ja nei svar blir for enkelt. Begge deler er riktig. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. februar 2010 Skrevet 11. februar 2010 Alle har vi en biologi og gener- hva som ytrer seg avhenger av miljøet. Noe trigges lettere enn andre ting. Det kan være ulike årsaker til dystmi- ja nei svar blir for enkelt. Begge deler er riktig. Psykologistudenten er på banen igjen ser jeg..... 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 11. februar 2010 Skrevet 11. februar 2010 Psykologistudenten er på banen igjen ser jeg..... Litt OT dette også men.. Det er vel ok at psykologistudenten er på banen? Jeg tenker, her er vi jo mange andre"amatører" som svarer også..? *hm* :-) 0 Siter
Gjest ...ikke akkurat nå.. Skrevet 11. februar 2010 Skrevet 11. februar 2010 1. Ja. Takk - selv om det ikke var jeg som spurte opprinnelig. Det hjelper å vite dette, at det har en årsak. 0 Siter
Sjøbris Skrevet 11. februar 2010 Skrevet 11. februar 2010 Psykologistudenten er på banen igjen ser jeg..... Det der var veldig saklig. Godt jobba. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.