Gå til innhold

Ung uføre og bolig

Anbefalte innlegg

Gjest anonymfortiden

Hei. Er det noen her inne som har greie på rettigheter som unge uføre har til å komme inn på boligmarkedet?

Når en person er ufør, og trenger stabil bolig, dvs. bør ikke leie hos noen, heller eie selv, hva kan en da få i støtte?

Vet at de kan ha rett på bostøtte, kanskje få litt i boligtilskudd, (dette er ikke avklart ennå,) og kanskje få startlån hvis andre instanser gir grunnlån.

Men hva gjør en når hverken husbanken eller banker vil gi grunnlån, pga for lav inntekt? Hva menes da med at alle har rett til å bo trygt og trivelig her i landet?

Nå vil vel noen si at da må personen bare leie leilighet resten av livet. men det er ikke alle som klarer å bo på den måten, og i tillegg er det jo så dyrt å leie allikevel.

Er det noen som har et godt råd, eller oppskrift på hvordan en ung ufør skal klare seg her i livet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/342789-ung-uf%C3%B8re-og-bolig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må spare opp noe egenkapital slik at du får startlån og kjøpe en rimelig, liten leilighet. Det er vel slik de fleste starter opp, i hvert fall alle unge uføre jeg kjenner. Så får du hjelp av Husbanken til å tilrettelegge hvis du trenger det. Men i og med at du har ung uførtillegg så vil du få mindre bostøtte enn de uten.

Gjest høstløv

www.husbanken.no

Her ligger der informasjon om vanskeligstilte på boligmarkedet, for øyeblikket kommer jeg ikke inn på disse sidene. Men det må være her at informasjonen ligger.

Mange kommuner har også et boligkontor, som kan være behjelpelig med opplysninger, og evt. ergoterapeut i kommunen.

Gjest anonymfortiden

www.husbanken.no

Her ligger der informasjon om vanskeligstilte på boligmarkedet, for øyeblikket kommer jeg ikke inn på disse sidene. Men det må være her at informasjonen ligger.

Mange kommuner har også et boligkontor, som kan være behjelpelig med opplysninger, og evt. ergoterapeut i kommunen.

Dette gjelder vårt barn. Vi har vært i møte med kommunen og husbanken i kommunen. De vet ikke selv sine arme råd. De vet ikke hvordan de skal kunne hjelpe vårt barn. Ikke vet de ennå om de får tilskuddspenger i kommunen, og ikke vet de om vårt barn kan få det. Ikke har de utleieboliger, og de var også enig i at det ikke var det rette for vårt barn. Det er derfor jeg spør: hvor bor unge uføre? Hjemme hos mor og far?

Gjest anonymfortiden

Du må spare opp noe egenkapital slik at du får startlån og kjøpe en rimelig, liten leilighet. Det er vel slik de fleste starter opp, i hvert fall alle unge uføre jeg kjenner. Så får du hjelp av Husbanken til å tilrettelegge hvis du trenger det. Men i og med at du har ung uførtillegg så vil du få mindre bostøtte enn de uten.

Dette gjelder vårt barn. Barnet vårt har litt egenkapital, har spart i bsu og ellers. Men det er ikke nok. Om barnet vårt bor hjemme og sparer i to år til, f.eks. så har jo boliger steget mye mer i pris enn det som er blitt spart. Det er en kinkig situasjon. Vi føler det slik at enten må vi "kaste barnet på gaten" og overlate ansvaret til kommunen, eller la ham bo hos oss så lenge vi lever. Forstår bare ikke hvordan andre får det til....

Dette gjelder vårt barn. Barnet vårt har litt egenkapital, har spart i bsu og ellers. Men det er ikke nok. Om barnet vårt bor hjemme og sparer i to år til, f.eks. så har jo boliger steget mye mer i pris enn det som er blitt spart. Det er en kinkig situasjon. Vi føler det slik at enten må vi "kaste barnet på gaten" og overlate ansvaret til kommunen, eller la ham bo hos oss så lenge vi lever. Forstår bare ikke hvordan andre får det til....

Jeg kjøpte egen OBOS leilighet da jeg var 24 år, før det bodde jeg hjemme hos mor og far mens jeg sparte. Jeg kjøpte en liten leilighet i en av Oslos drabantbyer på øst, billigste jeg fant. og lånte resten i vanlig bank til 13% rente.

Det var knapt, men jeg klarte meg. Senere har jeg byttet leilighet tre ganger, tatt opp lån hver gang for å få en bedre leilighet og større leilighet for jeg endte opp med tre barn. Men leiligheten har jeg alltid hatt på særeie og betalt alle regninger sjøl i de årene jeg var gift og da jeg var samboer. Men stort sett har jeg bodd alene med 2 unger - 3 unger - 2 unger og nå en unge.

Jeg har vært på boligkontoret men fikk beskjed om at slike som meg kunne de ikke hjelpe dvs jeg hadde ung ufør og derfor for høy inntekt i forhold til mange andre og tilrettelagte leiligheter er det dessverre ingen som holder styr på og de blir solgt på det vanlige markedet uten at noen vet at de er klausulerte. Ikke engang OBOS holder styr på det. Tilrettelagte leieleiligheter har de liste på på Boligkontoret i kommunen.

Nå vet jeg ikke om du bor i Oslo, men i såfall følg med på fellesannonsene til OBOS, det står en liten k i siste kolonne hvis leiligheten er klausulert for funksjonshemmede, da kan man få kjøpt leiligheten for høyeste bud.

Jeg har ikke klausulert leilighet, men har fått hjelp av Husbanken for å tilrettelegge den.

Annonse

Gjest husbanken

Jeg fikk startlån av boligkontoret i min kommune uten egenkapital.Ikke så mye, men akkurat nok til å finne en bitteliten leilighet.

Fikk ikke tilskudd for de hadde ikke mer å ta av som han sa. Jeg kvalifiserte visst til det, men kassen i kommunen var tom og han beklaget at det gikk utover meg og mine rettigheter, men ikke noe han kunne gjøre noe med dessverre.

Men jeg er tidsbegrenset ufør og ikke ung ufør. Varig ung ufør tror jeg har høyere satser.

Gjest anonymfortiden

Jeg kjøpte egen OBOS leilighet da jeg var 24 år, før det bodde jeg hjemme hos mor og far mens jeg sparte. Jeg kjøpte en liten leilighet i en av Oslos drabantbyer på øst, billigste jeg fant. og lånte resten i vanlig bank til 13% rente.

Det var knapt, men jeg klarte meg. Senere har jeg byttet leilighet tre ganger, tatt opp lån hver gang for å få en bedre leilighet og større leilighet for jeg endte opp med tre barn. Men leiligheten har jeg alltid hatt på særeie og betalt alle regninger sjøl i de årene jeg var gift og da jeg var samboer. Men stort sett har jeg bodd alene med 2 unger - 3 unger - 2 unger og nå en unge.

Jeg har vært på boligkontoret men fikk beskjed om at slike som meg kunne de ikke hjelpe dvs jeg hadde ung ufør og derfor for høy inntekt i forhold til mange andre og tilrettelagte leiligheter er det dessverre ingen som holder styr på og de blir solgt på det vanlige markedet uten at noen vet at de er klausulerte. Ikke engang OBOS holder styr på det. Tilrettelagte leieleiligheter har de liste på på Boligkontoret i kommunen.

Nå vet jeg ikke om du bor i Oslo, men i såfall følg med på fellesannonsene til OBOS, det står en liten k i siste kolonne hvis leiligheten er klausulert for funksjonshemmede, da kan man få kjøpt leiligheten for høyeste bud.

Jeg har ikke klausulert leilighet, men har fått hjelp av Husbanken for å tilrettelegge den.

Bor ikke i oslo. Liten bygd, mindre enn 4000 innbyggere. Ikke noe leiligheter til salgs, kun dyre eneboliger.

Bor ikke i oslo. Liten bygd, mindre enn 4000 innbyggere. Ikke noe leiligheter til salgs, kun dyre eneboliger.

Jeg har overhode ikke greie på boliger på landet. Jeg har ikke snøring på priser.

Venninna mi har da fått kjøpt en omsorgsbolig på landet, og den var billig, under millionen. Men jeg har ikke sett den da.

Gjest Husbygger

Har dere vurdert å bygge et passende hus? Da vi flyttet til en liten by for noen år siden, endte vi opp med å bygge siden prislappen ikke ble høyere enn om vi skulle kjøpe brukt og pusse opp.

Gjest anonymfortiden

Har dere vurdert å bygge et passende hus? Da vi flyttet til en liten by for noen år siden, endte vi opp med å bygge siden prislappen ikke ble høyere enn om vi skulle kjøpe brukt og pusse opp.

Ja, det er under vurdering. Har valgt det enkleste, billigste huset som går an. Det ble for dyrt for husbank og bank. Tok vekk noe, for å få det ennå billigere, fortsatt for dyrt....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...