Gå til innhold

Asperger syndrom

Anbefalte innlegg

Gjest Jente med AS

Hva er best behandling for en med høytfungerende asperger syndrom? Jeg får hjelp av en psykepleier i kommunen, en psykologspesialist og bistand fra autismeteamet på psykehuset. Er dette adekvat behandling og hvilken type behandling virker best? Er det psykoterapi eller støttesamtaler? Hvordan er prognosene for en med asperger syndrom? Er det vanlig med alvorlige depresjoner når man har AS, eller blir det en annen diagnose i tillegg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/342802-asperger-syndrom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er best behandling er hva du har behov for. Jeg har også fått diagnosen AS som voksen vel og merke, men jeg har aldri hatt behov for noe støtteapparat i forbindelse med det. Jeg har bare vært til en svært omfattende utredning for å finne ut , hvorfor jeg var nedstemt hele tiden. Men det betyr ikke at du må være nedstemt fordi du har AS.

Vet ikke hvor gammel du er, hvis du er ei skolejente, så kan det nok være greit med noe hjelp. Men igjen, så er vi med AS så forskjellige, nettopp fordi når en plasserer et syndrom inn i ulike personligheter ( evner og egenskaper ) så vil en også se for å sette dette på spissen så ulike mennesker at en skulle noen ganger tro at vi kom fra forskjellige planeter. Derfor kan dette gå begge veier, altså for noen kan AS bli en styrke på enkelte områder, mens andre kan bli så tilbakesatt at deres livskvalitet vil bli foringet.

Hvis du skulle formodent ha en depresjon i tillegg, så blir det noe helt annet. Ja depresjon og angst er en vanlig tilleggsdiagnose. Jeg har dystymi i tillegg, men kan være vanskelig å skille det diagnosene fra hver andre noen ganger, så hvis det er livssituasjonen som gjør deg deprimert, siden de med AS blir lett stresset i sosiale sammenhenginger, så må du bare vite mer hva som gjør deg sliten, og kanskje også deprimert.

Hvis det er en kronisk nedstemthet du har, så hjelper det ikke å prate seg frisk, en blir som regel bare trøttere, snakker av erfaring, men kan snakkingen hjelpe deg til å forstå din situasjon bedre, så er det ikke å forakte. Håper det var noe som du kunne tenke over av det jeg kom med her.

Jeg vil også råde deg å gå inn på et forum ttp://autismesiden.no/ når det gjelder bare AS, der det er flere som både har å kjenner til den diagnosen., men som ikke er nødvendigvis fagfolk, vel å merke, men har erfaringer rundt temaet AS.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/342802-asperger-syndrom/#findComment-2901079
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...