Gå til innhold

Ang. tvang innen psykiatrien

Anbefalte innlegg

Gjest trist jente

Så nettopp innslaget på Tv2-nyhetene angående gal bruk av tvang innen psykiatrien. Jeg er enig i at det er mye gal bruk av tvang, men jeg mener også at tvang i visse tilfeller er nødvendig. Det skal faktisk ganske mye til for å oppfylle kriteriene for tvangsinnleggelse.

Har inntrykk nå av at sykehusene har en "konkurranse" seg i mellom om ha færrest mulig tvangsinnleggelser. Leste i bladet Psykisk Helse for en stund siden der det var oversikt over hvilke sykehus som hadde flest tvangsinnleggelser og hvilket sykehus som hadde færrest.

Da kommer ikke pasientens beste først etter min mening. Noen ganger er man ikke i stand til å ivareta seg selv og da har helsepersonell plikt til å gripe inn. Hadde ikke jeg blitt holdt på tvang hadde ikke jeg levd i dag.

Tvang kan både være skadelig og et overgrep, men også livreddende. Det er vurderinger hele veien.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/342803-ang-tvang-innen-psykiatrien/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er sterk motstander av tvang i psykiatrien, da jeg selv har blitt utsatt for dette. Iallefall er jeg imot den delen som innebærer tvangsmedisinering. Feks ble jeg medisinert med haldol og nozinan under tvang da jeg ble tvangsinnlagt, og det å bare sette slike medisiner på folk, uten å forberede o.l, det oppleves som tortur. Første gang jeg fikk nozinan gikkjeg rett i gulvet, da virkningen satte inn, og uten særlig oppfølning ble jeg gående som ett skrømt på høye doser av disse m edisinene uten att mine plager med de ble tatt på alvor.

Gjest trist jente

Jeg er sterk motstander av tvang i psykiatrien, da jeg selv har blitt utsatt for dette. Iallefall er jeg imot den delen som innebærer tvangsmedisinering. Feks ble jeg medisinert med haldol og nozinan under tvang da jeg ble tvangsinnlagt, og det å bare sette slike medisiner på folk, uten å forberede o.l, det oppleves som tortur. Første gang jeg fikk nozinan gikkjeg rett i gulvet, da virkningen satte inn, og uten særlig oppfølning ble jeg gående som ett skrømt på høye doser av disse m edisinene uten att mine plager med de ble tatt på alvor.

Jeg har ingen erfaring med tvangsmedisinering eller beltelegging. Det må være grusomt og overgripende.

Men jeg har vært innlagt når jeg har vært til fare for meg selv. Hatt min dose fotfølging. Det er slitsomt, en person rundt deg 24 timer i døgnet. Ikke få gå på do alene en gang! Hva rekker man de to minuttene et toalettbesøk tar..

Jeg er ikke udelt positiv til tvang, absolutt ikke. Det jeg mener er at det må brukes mer bevisst, og riktig. Vurdere den enkelte pasient og ikke ha en konkurranse om færrest tvangsinnleggelser. Pendelen er i ferd med å svinge dithen at all tvang er negativt og feil. Men tvang kan faktisk være livreddende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...