Gå til innhold

Kan Esucos og Tegretol forårsake hjerneblødning?

Anbefalte innlegg

Gjest sykepleier

Vi bruker bl.a. disse med. i vår institusjon (avrusning) og etter å ha gitt en klient i 60-åra tilsammen 400 mg. Tegretol og Esucos 100 mg i løpet av 5 timer roet klienten seg, men noen timer senere faller han om og får hjerneblødning. Kan medisinene ha forårsaket dette?

U.t. gikk ikke utover fullmakter gitt av husets lege, men jeg føler meg allikevel ansvarlig...

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Tegretol har et stort antall potensielle bivirkinger - deriblant økt risiko for å bli rammet av blodpropp. Det er imidlertid en sjelden bivirkning (færre en av tusen personer).

Hva som forårsaket hjerneblødningen (altså ikke blodpropp?) hos pasienten "din", vet jeg ikke. Det finnes en rekke muligheter for en rusmisbruker. F.eks. hender det at de pådrar seg en blødning hvis de faller på grunn av ustø gange, slagsmål eller lignende.

Jeg foreslår at du snakker med en ansvarlige legen slik at du kan få informasjon om den aktuelle blødningen og hva man mener forårsaket denne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...