Gå til innhold

Er det ikke farlig å være undervektig?

Anbefalte innlegg

Gjest sant ja?
Skrevet

Fastlegen min sa til meg at det ikke er farlig å være tynn eller spise for lite.... At jeg ikke hadde noe å bekymre meg for....

Har BMI på 18... Gått ned 10-15 kg siden november...

Når jeg tenker meg om er de fleste supertynne jeg kjenner levende i beste velgående...

Videoannonse
Annonse
hidi, the scorpion
Skrevet

Fastlegen din burde miste legelisensen:(

Skrevet

Vel - dersom man er frisk og rask så er det ikke farlig å ha en bmi på 18...

Gjest segunda
Skrevet

Joda og de fleste overvektige som du kjenner er levende i beste velgående også:-)

Det er ikke farlig å være tynn, men klart det er farlig hvis det blir for mye. Underernæring er farlig, ikke det å spise lite.

I ditt tilfelle høres det ikke farlig ut og det var vel det legen mente.

Skrevet

Hvorfor har du gått ned i vekt?

Jeg hadde for noen år siden en BMI på 18 komma et-eller-annet...og var iflg BMI undervektig (jeg spiste nok mat, men gikk ikke lett opp i vekt). På den tiden hadde jeg lett for å besvime, samt at det ofte svartna for øynene når jeg reiste meg fort opp osv. Blodtrykket var ganske lavt. Etter at jeg fikk barn stabiliserte vekta seg på noen kilo mer og formen har aldri vært bedre :)

Jeg synes du skal bytte lege om du ikke føler du blir tatt på alvor, for et så stort vekttap når du faktisk nå regnes som undervektig, synes jeg ikke høres spesielt bra ut.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Vel - dersom man er frisk og rask så er det ikke farlig å ha en bmi på 18...

''Vel - dersom man er frisk og rask så er det ikke farlig å ha en bmi på 18...''

Nei, men å gå ned ufrivillig 10-15 kg siden november er farlig, det tyder på at noe er veldig galt.

Og ja, jeg ser at trådstarter ikke sier noe om vektnedgangen er slanking eller ufrivillig. Men hadde det vært frivillig, ville hun neppe tatt det opp med legen.

Gjest sant ja?
Skrevet

Heller en kjempesperre mot de fleste matvarer som startet med en slankekur...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Sammenlignet med hva?

Om du greier å stoppe vektnedgangen der du er nå, er det ikke særlig farlig. Det er f. eks farliger å røyke en sig per dag.

Best er det om du kan øke noen få kilo.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det kommer an på benbygnyngen din. Jeg har også en BMI på 18, men for meg er det ikke farlig. For meg er det naturlig.

Om min venninne som er like høy som meg, hadde hatt en BMI på 18, ville det vært farlig.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Du har noen merkelige svar av og til:-)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Hvorfor har du gått ned i vekt?

Jeg hadde for noen år siden en BMI på 18 komma et-eller-annet...og var iflg BMI undervektig (jeg spiste nok mat, men gikk ikke lett opp i vekt). På den tiden hadde jeg lett for å besvime, samt at det ofte svartna for øynene når jeg reiste meg fort opp osv. Blodtrykket var ganske lavt. Etter at jeg fikk barn stabiliserte vekta seg på noen kilo mer og formen har aldri vært bedre :)

Jeg synes du skal bytte lege om du ikke føler du blir tatt på alvor, for et så stort vekttap når du faktisk nå regnes som undervektig, synes jeg ikke høres spesielt bra ut.

''På den tiden hadde jeg lett for å besvime, samt at det ofte svartna for øynene når jeg reiste meg fort opp osv. Blodtrykket var ganske lavt''

Slik har ikke jeg det, så da var nok ikke en BMI på 18 naturlig for deg.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Sammenlignet med hva?

Om du greier å stoppe vektnedgangen der du er nå, er det ikke særlig farlig. Det er f. eks farliger å røyke en sig per dag.

Best er det om du kan øke noen få kilo.

Du synes ikke en vektnedgang på 10-15 kg på 2-3 måneder er bekymringsfullt? Er den ufrivillig kan det indikere alvorlig sykdom, som f.eks. kreft.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Du synes ikke en vektnedgang på 10-15 kg på 2-3 måneder er bekymringsfullt? Er den ufrivillig kan det indikere alvorlig sykdom, som f.eks. kreft.

Han må jo forholde seg til spørsmålet. Spørsmålet var om det er farlig å ha en BMI på 18.

Hun lurte ikke på om hun hadde kreft.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Han må jo forholde seg til spørsmålet. Spørsmålet var om det er farlig å ha en BMI på 18.

Hun lurte ikke på om hun hadde kreft.

Hun tar med i spørsmålet at hun har gått ned 10-15 kg siden november. det er en del av det hun bekymrer seg for, ikke bare BMI-en isolert sett. Dette er info NHD må ta med i betraktningen når han svarer.

Skrevet

Hun tar med i spørsmålet at hun har gått ned 10-15 kg siden november. det er en del av det hun bekymrer seg for, ikke bare BMI-en isolert sett. Dette er info NHD må ta med i betraktningen når han svarer.

...pluss at tråden ligger på psykiatri. Vet ikke om det kan bety noe i denne sammenheng, men...

Gjest Ulvinnen
Skrevet

...pluss at tråden ligger på psykiatri. Vet ikke om det kan bety noe i denne sammenheng, men...

Jeg tolker det som at trådstarter er redd det er noe som kan feile seg psykisk, men vet ikke om det stemmer. Depresjon kan vel også føre til vektreduksjon?

Uansett må fagpersonen som svarer se på helhetsbildet av den infoen han får, og prøve å finne bakenforliggende årsak, enten det nå er psykisk eller fysisk.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Men hun spør om det er farlig å ha en BMI på 18. Det behøver det ikke å være.

Hvis veknedgangen skyldes kreft er det selvsagt farlig, men det vet jo ALLE.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Men hun spør om det er farlig å ha en BMI på 18. Det behøver det ikke å være.''

Jo, det er det!

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''Men hun spør om det er farlig å ha en BMI på 18. Det behøver det ikke å være.''

Jo, det er det!

''Jo, det er det''

Nei, det behøver det ikke være.

Rart jeg har blitt 43 år da og fortsatt er like frisk. Min bmi er 18.

For 10 år siden var den 17.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

''Hvis veknedgangen skyldes kreft er det selvsagt farlig, men det vet jo ALLE.''

Saken er jo at hun kanskje ikke vet hva vektnedgangen skyldes, og da er det legens oppgave å påpeke at det ikke er som det skal være! Da er det for enkelt å si at en BMI på 18 ikke er skadelig. Hadde det ikke vært for vektnedgangen, så hadde jeg vært helt enig i det første svaret ditt til trådstarter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...