Gå til innhold

Er det ikke farlig å være undervektig?

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Hvordan føler du deg da? Føler du deg frisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

''Men hun spør om det er farlig å ha en BMI på 18. Det behøver det ikke å være.''

Jo, det er det!

Da lever jeg farlig gitt... Og har alltid gjort det. ;p

Skrevet

Fastlegen din forsøker sikkert å ikke la seg påvirke av alle de ulike variantene av utagering som det er mulig å ta i bruk.

Gjest hvisdeternoetrøst
Skrevet

Jeg gikk også ned mange kilo på få mnd. fra en bmi på 26 til bmi på 17 - det skyldtes "enkelt og greit" alvorlig depresjon og førte til innleggelse for begge deler(mat+dep)

Men kanskje er denne bmi`en greit for deg - kommer an på så mye mer enn bare de tallene..som hva du spiser når du spiser, man/kvinne/benbygning..

''BMI er unøyaktig siden den ikke skiller mellom vekten av muskler og fett, og heller ikke hvor på kroppen fett sitter. BMI er også unøyaktig på eldre mennesker og de som har lav høyde.''

(hentet fra matvareguiden)

mener ikke å bagatelisere for dette kan jo være alvorlig, forhåpentligvis går det seg til for deg - lykke til :-)

Skrevet

''Vel - dersom man er frisk og rask så er det ikke farlig å ha en bmi på 18...''

Nei, men å gå ned ufrivillig 10-15 kg siden november er farlig, det tyder på at noe er veldig galt.

Og ja, jeg ser at trådstarter ikke sier noe om vektnedgangen er slanking eller ufrivillig. Men hadde det vært frivillig, ville hun neppe tatt det opp med legen.

Kanskje greit å legge merke til at innlegget er postet på forum for psykiatri. Liten grunn til å tro at dette er vektnedgang som ikke har sammenheng med redusert matinntak.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Kanskje greit å legge merke til at innlegget er postet på forum for psykiatri. Liten grunn til å tro at dette er vektnedgang som ikke har sammenheng med redusert matinntak.

Siden det bare er på psykiatri at det er mulig å få gratis svar på helsespørsmål fra fagperson, kan vel det også telle inn?

Manglende matinntak kommer av manglende apetitt som kan ha en hel rekke årsaker, både psykiske og fysiske, noe både du og NHD bør kjenne til.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg tolker det som at trådstarter er redd det er noe som kan feile seg psykisk, men vet ikke om det stemmer. Depresjon kan vel også føre til vektreduksjon?

Uansett må fagpersonen som svarer se på helhetsbildet av den infoen han får, og prøve å finne bakenforliggende årsak, enten det nå er psykisk eller fysisk.

''Uansett må fagpersonen som svarer se på helhetsbildet av den infoen han får, og prøve å finne bakenforliggende årsak, enten det nå er psykisk eller fysisk.''

Med mindre fagpersonene her skal legge opp til en lengre dialog er jo ikke det så enkelt. Stort sett må de svare basert på den informasjonen de får i et innlegg. Og det er ganske naturlig at de fokuserer på å svare på de konkrete spørsmålene.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

''Uansett må fagpersonen som svarer se på helhetsbildet av den infoen han får, og prøve å finne bakenforliggende årsak, enten det nå er psykisk eller fysisk.''

Med mindre fagpersonene her skal legge opp til en lengre dialog er jo ikke det så enkelt. Stort sett må de svare basert på den informasjonen de får i et innlegg. Og det er ganske naturlig at de fokuserer på å svare på de konkrete spørsmålene.

''Stort sett må de svare basert på den informasjonen de får i et innlegg.''

My point exactlig. Og i hovedinnlegget informeres det om at personen har gått ned 10-15 kg siden november.

Skrevet

Siden det bare er på psykiatri at det er mulig å få gratis svar på helsespørsmål fra fagperson, kan vel det også telle inn?

Manglende matinntak kommer av manglende apetitt som kan ha en hel rekke årsaker, både psykiske og fysiske, noe både du og NHD bør kjenne til.

Hvis man skal ta alle forbehold, så vil jo ethvert svar måtte bli utrolig langt. Selvfølgelig kan vektnedgang skyldes svært mange ting, men etter min mening gir både hvilket forum innlegget er postet på, samt innholdet i innlegget, god grunn til å tolke spørsmålet innenfor rammen av psykiatri.

Skrevet

''Vel - dersom man er frisk og rask så er det ikke farlig å ha en bmi på 18...''

Nei, men å gå ned ufrivillig 10-15 kg siden november er farlig, det tyder på at noe er veldig galt.

Og ja, jeg ser at trådstarter ikke sier noe om vektnedgangen er slanking eller ufrivillig. Men hadde det vært frivillig, ville hun neppe tatt det opp med legen.

''Nei, men å gå ned ufrivillig 10-15 kg siden november er farlig, det tyder på at noe er veldig galt.''

Selvfølgelig skal ikke legen bagatellisere et slikt vekttap dersom det oppstår uten at man har lagt om verken kosthold eller mosjonsvaner - det er grov svikt fra legens side.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tolker det som at trådstarter er redd det er noe som kan feile seg psykisk, men vet ikke om det stemmer. Depresjon kan vel også føre til vektreduksjon?

Uansett må fagpersonen som svarer se på helhetsbildet av den infoen han får, og prøve å finne bakenforliggende årsak, enten det nå er psykisk eller fysisk.

Les en gang til hva jeg skriver i andre avsnitt.

Om det er en alvorlig somatsik sykdom som er årsaken, er det svært lite trolig at vekten flater ut på BMU 18.

Vekt engasjerer ser jeg.

Skrevet

''På den tiden hadde jeg lett for å besvime, samt at det ofte svartna for øynene når jeg reiste meg fort opp osv. Blodtrykket var ganske lavt''

Slik har ikke jeg det, så da var nok ikke en BMI på 18 naturlig for deg.

Det er godt mulig. Nå er jeg sikkert en type som uansett ville hatt litt lavere blodtrykk enn normalt, så da er det sikkert verre å være for tynn?

Gjest sant ja?
Skrevet

Men hun spør om det er farlig å ha en BMI på 18. Det behøver det ikke å være.

Hvis veknedgangen skyldes kreft er det selvsagt farlig, men det vet jo ALLE.

Det skyldes vel en slags spiseforstyrrelser og et daglig kaloriinntak på 4-500. Men legen sa at kroppen ordner opp ved å gå på sparebluss... Men om det ikke stopper her.... Hvor lett kan en være når en er 175 høy før en er nær med å stryke med? 40 kg?

Da har jeg jo fremdeles tid til å prøve å snu da. Røyker gjør jeg også, opg det 20 for dag :-)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det skyldes vel en slags spiseforstyrrelser og et daglig kaloriinntak på 4-500. Men legen sa at kroppen ordner opp ved å gå på sparebluss... Men om det ikke stopper her.... Hvor lett kan en være når en er 175 høy før en er nær med å stryke med? 40 kg?

Da har jeg jo fremdeles tid til å prøve å snu da. Røyker gjør jeg også, opg det 20 for dag :-)

Hvis du har fortalt legen din dette og han ikke tok deg på alvor, synes jeg du skal skifte lege.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Lavere ned bør du ikke komme.

Det er litt merkelig, men jeg mener å ha observert at mensgrensen for mange går på ca 42 kg uavhengig av lengde. Blir mensen forstyrret, er det et klart tegn på at kroppen (og du) ikke har det bra.

Gjest kinelle
Skrevet

BMI sier ingenting om balansen i kroppen - fett, muskler, vann osv. Med en bmi på 18 sier tabellen at du er undervektig. For noen er det matchvekten, for andre er det sykelig.

Det som bekymrer meg er at du har gått så hurtig ned i vekt. Jeg tolker det dithen at du ikke kan ha et normalt kostholdt og ikke får i deg nok kalorier per dag. Gjennomsnittelig trenger kvinner 1800 - 2000 kcal pr dag, men det er individuelle forskjeller.

For meg blinker alarmknappen for spiseforstyrrelse. Man raser ikke ned 15 kg på noen måter naturlig.Synes det er et rart svar legen har gitt deg. Det ER farlig å veie for lite.

Ved sult vil kroppen tære på alle reserver, muskelmasse og fett rundt innvollene. Håret vil bli tynnere, faller etterhvert av, stor sjanse for benskjørhet, elektrolyttene (den kjemiske balansen i kroppen) kommer i ubalanse, noe som kan være svært farlig. Du vil fryse lett og kroppshårene dine på armer og ben (overalt) vil vokse som kompensasjon for at fettet ikke kan varme kroppen. Miste menstruasjonen - du kan risikere å ikke kunne få barn dersom man har for lav vekt lenge nok. Du vil etterhvert bli svimmel, tap av energi, muskelsmerter er vanlig.

I begynnelsen vil du kanskje føle deg full av energi og ikke tenke at avsnittet over stemmer. Det er kroppens endorfiner som pumpes ut - man blir "ruset" av å ikke spise, har energi til ALT. Men så klapper det sammen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...