Gå til innhold

NHD: tidlig start i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg var usikker på om barnet mitt ville ta skade av det eller ikke, ville jeg uten å blunke sykmeldt meg til barnet minst var ett år gammelt.

(Jadda, jeg vet jeg trår i minefeltet nå). Men om fastlegene blir strengere så er det ikke sikkert at det går. Men prøv hvis ikke det finnes andre muligheter. Er vel sikkert bare til å fake et eller annet.

Sykmelde seg fra studier? Det er vel i grunnen ikke så smart... I alle fall når man slettes ikke er syk i det hele tatt.

Skrevet

Det går nok bra! Selv begynte jeg hos dagmamma da jeg var 3 måneder og senere i barnepark og barnehage og det har gått helt fint med meg :-)

Jeg tenker at de minste barna har det greit i barnehagen, de blir gjerne tatt ekstra godt vare på og de sover gjerne en god stund mens de er der slik at dagen ikke blir så slitsom for dem.

Skrevet

Snuppa mi begynte i barnehage 11,5 mnd gammel og stortrivdes fra første dag. :o) Hun var egentlig hysterisk redd mange andre voksne, men elsket de ansatte i bhg med en gang, Hun ble alles lille kosedukke og ble nok grundig bortskjemt - hun kunne ikke gå ennå (var 16,5 mnd før hun gikk) og satt stort sett alltid på en arm om hun ble hentet mens de var ute. :o)

Det går så fint så! :o)

Skrevet

Det kommer ikke bare an på barnet, men også på barnehagen.

Noen kjører store kaotiske avdelinger med hæla i taket i et kjør.

Andre steder er de flinkere til å gi barna ro og kjører mindre grupper.

Miljøet og stabiliteten i personalgruppen spiller selvsagt også inn.

Og selvsagt hvor lenge barnet er i barnehagen og hvor mye overskudd dere har til barnet når h*n er hjemme.

Hadde jeg funnet en grepa dagmamma, hadde det vært mitt førstevalg til et så lite barn.

mvh

Skrevet

Hva slags mirakler tror du skjer i perioden 9,5 mnd - 12 mnd?

Min eldste var hos dagmamma fra hun var ca. 8 mnd. Det er ikke helt det samme, men hvis barnehagen fungerer og de er vant til så små (jeg antar han skal være i en småbarnsavdeling), vil det gå aldeles utmerket.

Det kan være mye vanskeligere å venne en toåring full av separasjonsangst, til å gå i barnehagen. Sønnen din kommer ikke til å vite noe annet enn at det er dit han skalom morgenen, og vil sannsynligvis elske det. Min egen sønn begynte i barnehage da han var ca. 15 mnd og stortrivdes.

Folk har alltid ment en masse om hva som er best for barn. Da jeg ble født, var det å være hjemme hos mamma på heltid. Moren min tok ikke hensyn til det, og jobbet - vi hadde en praktfull dagmamma som kom hjem til oss. På 1970-tallet var det korrekte at mor gikk ut i arbeidslivet når barna hadde gått noen år på skolen. Når barnehagene var blitt brukbart utbygd for de fra 3 år og oppover, var det treårsalderen som var den riktige (unntatt for de som hadde spesielle behov og var heldige nok til å få plass som ettåringer). Nå er det blitt såpass mange plasser at den magiske grensen ligger rundt ettårsdagen. Jaja.

Finn en ordning som gjør at han ikke trenger å være der altfor lenge i starten - og husk at barn som fremdeles sover på dagtid, opplever dagen annerledes enn de som løper rundt hele tiden. Lykke til!

Gjest Elextra
Skrevet

Hvis jeg var usikker på om barnet mitt ville ta skade av det eller ikke, ville jeg uten å blunke sykmeldt meg til barnet minst var ett år gammelt.

(Jadda, jeg vet jeg trår i minefeltet nå). Men om fastlegene blir strengere så er det ikke sikkert at det går. Men prøv hvis ikke det finnes andre muligheter. Er vel sikkert bare til å fake et eller annet.

Forstår tankegangen din, men det riktige er vel i så fall å be om ulønnet permisjon fra jobben i perioden, ikke å "sykmelde seg", i den grad det er mulig.

Skrevet

Jeg ville forsøkt med dagmamma den første tiden, til barnet var ca. 1,5 år.

Skrevet

Vil du anse en vanlig barnehagedag som kort eller lang tid?

Jeg vil anse det for å være lang tid for et så lite barn.

Skrevet

Da ungene mine var små så var barselspermisjonen 3,5 og 4 mnd og da begynte jo ungene i barnehagen, det var vanlig det

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...